2.12.2021

Airbus A350:n pintakäsittelyn kanssa outoja ongelmia – rapistumisesta on raportoinut myös Finnair

Airbus A350 maaliongelmat

Erinomaisen luotettavaksi osoittautunut Airbus A350 on joutunut hienoiseen vastatuuleen, vaikkei ongelma vaikutakaan ainakaan suorasti turvallisuuteen. Osallisena on tällä hetkellä uusi operaattoria, mukaan lukien sinivalkoinen. Yksi operaattori on jopa maadoittanut koneitaan ongelman vuoksi.

Ensimmäisenä luottokoneen maaliongelmista kissan nosti pöydälle sen ensimmäinen ja samalla suurin operaattori Qatar Airways. Yhtiö lennätti vajaa vuosi sitten yhden A350:nsä Irlantiin uudelleenmaalauttaakseen siihen ensi vuonna Qatarissa järjestettävien jalkapallon MM-kisojen mainosvärit. Kun vanha pintamaali sitten poistettiin uuden maalin tieltä, tuli paikoin pahoinkin rapistunut pohjamaali näkyviin. Kone lennätettiin pian Airbusin tehtaalle Ranskaan valmistajan tutkittavaksi.

Kyseinen koneyksilö, tuolloin neljä vuotta vanha, rekisteritunnukseltaan A7-ALL, oli vuonna 2018 saanut Malediiveilla osuman rullaavasta lentokoneesta seisoessaan kentällä lastattavana. Air Asia X:n A330:n siipi osui kuitenkin A7-ALL:n vasempaan korkeusvakaimeen, ei siis runkoon, jossa maaliongelmat varsinaisesti paikantuvat.

Airbus A350 maaliongelmat
Tästä koneyksilöstä se lumipallo lähti vierimään: A7-ALL nousussa Helsinki-Vantaalta elokuussa 2019. Tällä tietoa se on edelleen maadoitettuna tehdaskentällä Toulousessa.

Hilseilyn paljastuttua yhdessä koneyksilössä alettiin asiaa tutkimaan myös yhtiön muissa A350:ssä. Qatar Airwaysilla on tällä hetkellä käytössään 53 kappaletta A350:tä. Ongelman johdosta se on päätynyt maadoittamaan niistä peräti 20, kunnes tapauksen syy selviää. Monet, mukaan lukien valmistaja Airbus sekä Euroopan ilmailuviranomaiset, pitävät maadoittamista hätävarjelun liioitteluna, haitta kun on suorasti vain kosmeettinen. Sen sijaan pidemmällä aikavälillä ja korjaamattomana ongelman pelätään kuitenkin vaikuttavan myös turvallisuuteen, mikäli maalin halkeamat ulottuvat hauraaseen komposiittirunkoon.

Finnair Airbus A350 maaliongelmat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaurioituva pohjamaali lepää metalliverkon päällä

Airbus A350:n runko on ensimmäisenä isona matkustajakoneena yli 50-prosenttisesti komposiittimateriaaleista valmistettu. Ominaisuus keventää konetta huomattavasti, millä taas on luonnollisesti positiivinen vaikutus polttoainetalouteen.

Komposiittirunko on perinteistä alumiinista hauraampi osumatilanteissa. Lisäksi se ei tee koneesta luontaisesti faradayn häkkiä eli metallihäkkiä, joka suojaa sitä salamaniskun vaikutuksilta. Näin ollen A350:stä on pitänyt tehdä faradayn häkki keinotekoisesti. Se on toteutettu rungon ympärille kauttaaltaan levitetyllä, ohuella, hieman hämähäkinverkkoa muistuttavalla metalliverkolla. Pohjamaalikerros on levitetty tämän salamaverkon päälle. Vauriokoneen pinnasta otetuissa yksityiskohtakuvissa näkyy, kuinka hilseillyt maali on paljastanut altaan verkkoa, jossa näkyy paikoin hapettumia. Joissain tapauksissa salamaverkkokin on vaurioitunut pieneltä alueelta ja sen alta on tullut näkyviin hiilikuiturakennetta.

Airbus A350 XWB Finnair

Lisää hämmentäjiä soppaan

Maalipulmaa ehdittiin jo ilmailulehdistön puolelta pitää yksinomaan Qatar Airwaysin koneita koskevana. Vaikuttaa myös siltä, että eri osapuolet ovat halunneet pitää ongelman omana tietonaan, sillä nyt muiden muassa uutistoimisto Reutersin saamien tietojen mukaan Qatarin lisäksi viisi muutakin lentoyhtiötä on raportoinut maalipinnan rakoilusta, itse asiassa jo paljon ennen tätä.

Reutersin lähteiden mukaan Finnairin tekniikka oli raportoinut valmistajalle maalipinnan ongelmista jo lokakuussa 2016. Tuolloin Finnairilla oli käytössään seitsemän A350-yksilöä, joista vanhinkin ainoastaan vuoden ikäinen. Vuoden 2019 raportin mukaan jonkinasteisia vaurioita oli havaittu myös salamaverkon alla. Finnair oli Reutersin tietojen mukaan kertonut Airbusille ”maalin olevan erittäin huonossa kunnossa.”

Airbus A350 XWB Finnair
Viiskymppisistä ensimmäinen, OH-LWA, vesisuihkutervehdyksessä saapuessaan ensi kertaa Helsinkiin lokakuussa 2015. Tämäkin koneyksilö on mahdollisesti yksi osallinen maalipulmissa.

Qatarin ja Finnairin lisäksi ranskalainen Air France sekä sen huoltovahvuuteen kuuluvat Air Caraïbes ja French Bee, hongkongilainen Cathay Pacific, abudhabilainen Etihad Airways sekä saksalainen Lufhansa ovat kertoneet eriasteisista maalivaurioista. Mikään päivänselvä tekijä ei vaikuta yhdistävän näitä toisiinsa. Qatarin kohdalla ehdittiin jo syyttää sen kotimaan kuivaa, kuumaa ja tuulista aavikkoa. Vähän ontuvalta kuulostava selitys voisi toimia Etihadin kohdalla, muttei kyllä mitenkään riitä yksin selittämään Air Francen tai Lufthansan saati Finnairin ongelmia, vaikka toki kaikkien näiden koneilla käydään lämpimissä kohteissa. Ääritapauksessa Cathay Pacificin kerrotaan huomanneen halkeilua upouudessa koneessaan vain kaksi viikkoa tehtaalta luovutuksen jälkeen.

Kädenvääntöä

Airbus ei siis pidä maaliongelmaa lentoturvallisuuden kannalta vakavana, mutta on toki aloittanut syiden selvittämisen ja uusinut koneiden maaleja takuuseen. Reutersin mukaan Airbus on löytänyt tapaukselle syyn, muttei ole valottanut sitä vielä lentoyhtiöille.

Helsinki Qatar Cargo Qatar Airways pääkenttä
Kuvan A7-ALV on yksi maadoitetuista koneyksilöistä.

Qatar Airways ei purematta niele maaliepisodia. A350 on yhtiön laaja-alaisen laivaston tärkeimpiä työjuhtia, ja on erityisesti pandemian aikana osoittautunut kustannustehokkaimmaksi pitkien reittien matkustajakoneeksi. Matkailu avautuu ja MM-kisat lähestyvät. Nyt kun lähemmäs puolet koneista on maassa, on yhtiö joutunut ottamaan uudestaan käyttöön jo kerran hylkäämänsä superjumbo A380:n. Maailman parhaaksi lentoyhtiöksikin monet kerrat tituleerattu Qatar Airways on ilmoittanut, ettei se suostu ottamaan vastaan Airbusilta yhtään uutta A350:tä ennen kuin ongelmaan löytyy sitä tyydyttävä ratkaisu. Lähteet puhuvat kiistasta kyseisten toimijoiden välillä, mutta julkisuuteen päin ne ovat olleet vaitonaisia suhteestaan. QA:n puolelta kuullut voimakkaat sanankäänteet henkilöityvät yhtiön jyrkistä mielipiteistään tunnettuun toimitusjohtajaan, Akbar al Bakeriin. Airbusia painavat asiassa lentoyhtiöiden pandemian takia vastaanottamatta jättämät lentokoneet, joista se on lähettänyt asiakkailleen ukaaseja.

Qatar Airways Airbus A320
Ison A350-vajauksen vuoksi Qatar Airways on joutunut pienentämään konekalustoa useilla reiteillä. Helsinkiin yhtiö lentää tällä hetkellä kuvan kaltaisella kapearunkoisella Airbus A320:lla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei ollut helppoa Boeingillakaan

A350:n tärkein tämänhetkinen kilpailija, Boeing 787 Dreamliner, joka tuli markkinoille muutamaa vuotta aiemmin, rakentuu pitkälti samanlaisista materiaaleista, tosin komposiittien osuus on hiukan pienempi. Dreamliner järjesti operaattoreilleen – ja matkustajilleen – alkutaipaleellaan tunnetusti vähän ylimääräisiä ohjelmanumeroita, joihin kuului myös vähäpätöisiksi luokiteltavia maaliongelmia, esimerkiksi kuplia ja laikkuja.

Biopolttoaine lentokone
Japan Airlines tuntee Dreamlinerin metkut. Nyttemmin konetyypin haasteet näyttäisivät olevan voitettuja.

Näissä komposiittirakenne on selvästi yhdistävä tekijä, ja siinä syy mitä todennäköisimmin onkin. Pelkkää aavikkotuulta huomattavasti selitysvoimaisempi teoria koskee lämpölaajenemista. Vanhan liiton metallirungot elävät lämmönvaihteluissa. Jos kone lähtee esimerkiksi juuri Qatarista kesäaikana, jolloin +40 astetta on siellä enemmän sääntö kuin poikkeus, ja nousee 30 000 jalan paremmalle puolelle yli 50 pakkasasteen lukemiin, tulee siinä hetkessä lähemmäs sadan asteen lämpötilaero. A350:n maksimilentokorkeudessa, 43 000 jalassa, pakkasta on aina yli 60 astetta. Komposiittirunko ei kuitenkaan reagoi lämpötilaeroihin ollenkaan samalla tavalla kuin metallirunko. Maali sen sijaan reagoi. Tässä saattaa olla syy. Jatkokysymyksenä tähän voisi esittää, että miksei kaikissa koneyksilöissä havaita samaa?

Ratkaisu mahdolliseen laajenemisongelmaan voisi olla uudenlainen, elastisemmaksi tehty salamaverkko, joka toimisi puskurina maalipinnan ja hiilikuitukerroksen välissä. Hyvä ratkaisu, mutta mitä tehdään niille 440:lle yksilölle, jotka jo halkovat taivaita, siinä tapauksessa, että vaurioita ilmaantuu paljonkin lisää?

Näin sivustaseuraajan asemassa ei voi olla kiinnittämättä huomiota (taas kerran) Boeing 737 MAX:in tapaukseen. Siinä, niin kuin valitettavan monessa muussakin lentoturmassa, oli kyse ennen kaikkea huolimattomuudesta. Vaikka lopulta selviä koulutus- ja järjestelmäpuutteita ei pidetty minään, johtivat ne silti tuhoisaan lopputulokseen. Qatar Airways on maadoittanut ongelmakoneensa, ja pyrkii sillä viestittämään positiivisesta, etupainoisesta turvallisuuskulttuuristaan paitsi asiakkailleen, myös muille ilmailualan toimijoille. 737 MAX -tapauksen jälkeen päätöstä ei voi moittia, olkoonkin niin, ettei ongelmaa pidetä muuna kuin kosmeettisena. Toivottavasti kaikki osapuolet tietävät mitä he tekevät.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Reuters, Simpleflying, Aviation24, Aviation Safety, ABCDlist Kuvat: Benjamin Helander, Moottorin arkisto

a:5:{i:0;s:4:"4013";i:1;s:5:"52761";i:2;s:5:"86725";i:3;s:5:"72174";i:4;s:5:"50220";}

Luetuimmat