11.6.2019 Liikenne Suomen kuningas lentää Turun lentonäytöksessä – tällainen on Finnairin Airbus A350 XWB Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turun taivaalla nähdään jälleen Finnairin suurin ja komein. Airbus A350 XWB onkin uuden lukunsa arvoinen tapaus suomalaisessa matkustajailmailussa. Finnair siirtyi Airbus-aikaan alun perin jo 1980-luvun puolivälissä, kun sen laivastoon liittyi kaksi A300-konetta. Kyseessä olivat yhteiseurooppalaisen valmistajan ensimmäisen konetyypin edustajat. Kaukoreittien pääkalustona McDonnell Douglasin legendaariset kolmimoottoriset DC-10 ja sen korvannut jatkokehitelmä MD-11 pysyivät 2000-luvulle asti. Tuolloin Finnairille tuli eteen kaukoliikennelaivaston kokonaisvaltainen uusiminen, ja uuden lentokonesukupolven käyttöönotto. Yhtiö päätyi Boeingin sijaan Airbusin vaihtoehtoon, joka tosin muuttui vielä pariin otteeseen alkujaan tilattuihin verraten. Asiakkaat eivät nimittäin olleet tyytyväisiä eurooppalaisen uutuuden tuomiin vähäisiin edistysaskeliin edelliseen sukupolveen nähden, etenkään kilpailija Boeing 787:ään verrattuna. Koska Airbusin piti muuttaa A350:ksi nimeämäänsä uutuutta isolla kädellä, viivästyi sen käyttöönotto useilla vuosilla. Finnairin piti siis paikata muodostunut tyhjiö, niinpä se hankki Airbusin A340- ja A330 -laajarunkokoneita, joista jälkimmäisiä kaksimoottorisia on edelleen käytössä uuden kaluston rinnalla. Finnair sai ensimmäisen tällaisen A350-koneen laivastoonsa lokakuussa 2015. Kone on megaluokan hanke valmistajalleen Airbusille, ja se on käynyt erittäin hyvin kaupaksi. Finnair oli kolmas lentoyhtiö maailmassa ja ensimmäinen Euroopan alueella ottamassa A350:tä käyttöön. Finnairin käytössä on versio A350-900, joka on noin 67 metrin kokonaispituudellaan keskimmäinen kokoversio tuolloin tarjolla olleista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytännöllinen jättiläinen Finnairin menestyksen takana on Aasian-strategia, siis lyhyesti lentoreitti Kaukoidästä Eurooppaan Suomen kautta pohjoista sijaintia hyväksi käyttäen. Tähän tehtävään Airbus A350 on omiaan varsin erinomaisen kapasiteettinsa, hyvän matkustusmukavuutensa ja 15 000 kilometrin kantamansa ansiosta. Tällä hetkellä Finnairin laivastossa on 14 A350-konetta, ja tilauksessa niitä on vielä viisi lisää, joista viimeiset saadaan laivastoon vuoden 2023 tienoilla. Koneilla lennetään suurin osa Aasiaan suuntautuvista reittilennoista sekä etenkin talvikaudella lomalentoja myös Amerikan suuntaan. Kyytiin päästäkseen ei kuitenkaan tarvitse lähteä välttämättä kovin kauas, sillä A350:llä lennetään joka aamu Lontoon Heathrow’hun erityinen rahtilento, joka toimii samalla ihan tavallisena reittilentona. Talvikaudella Finnair lentää nykyisin myös Dubain-lentoja A350:llä. Myös Finnairin Oneworld-kumppani Qatar Airways käyttää Helsingin-reitillään A350-konetta. Qatar Airways on tämän konetyypin suurin asiakas, ja oli samalla avausasiakas, kun A350 otettiin kaupalliseen käyttöön joulukuussa 2013. Vaikuttavia lukuja Mallimerkinnässä Airbus A350 XWB viimeiset kolme kirjainta, XWB, tulevat englannin sanoista Xtra Wide Body, jolla tarkoitetaan erityisen leveää runkoa. Koneen runko onkin reilusti edellisen sukupolven kalustoa leveämpi, mikä tarkoittaa tietenkin myös suurempia sisätiloja. A350:n 300-paikkaisen matkustamon istuinrivit ovat muodossa 3+3+3, kun esimerkiksi Finnairin vanhemmissa A330-koneissa järjestys on 2+4+2. A350:ssä on siis yksi kokonainen jono lisää. Airbus A350:ssä on käytetty markkinoiden kaikista laajarunkokoneista eniten kevyitä ja ympäristöystävällisiä komposiittimateriaaleja. Niitä koko koneen rungossa on yli 50 %. Vaikka A350 on kaikilta ulkomitoiltaan Finnairin vanhempia koneita suurempi, ja melko ylivoimaisesti Suomen ilmailuhistorian suurin lentokonetyyppi, on sen havaittu olevan noin 20 % aikaisempaa kalustoa taloudellisempi, kuljettaen samalla toiseen maanosaan useiden tonnien edestä enemmän matkustajia, matkatavaroita ja lentorahtia. Finnair vie suuria määriä rahtia etenkin Kaukoitään. Yksi vakiolasteista A350:n ruumassa ovat norjalaiset kuningasravut, jotka matkaavat Helsinki-Vantaan kautta Japaniin. Finnairin Airbus A350 painaa maksimikuormalla ja polttoainetankit täynnä lentoonlähdössä 280 tonnia, mikä vastaa esimerkiksi viiden Leopard 2A4 -taistelupanssarivaunun taistelupainoa, ja asettaa tietysti omat vaatimuksensa koneen voimanlähteille. Suorituskyvyn takana ovat Rolls-Roycen A350:tä varten suunnittelemat Trent-XWB -moottorit. Trent-XWB:t ovat täydelläkin teholla ällistyttävän hiljaiset, mikä on tietysti positiivinen uutinen niin koneen sisällä kuin ulkonakin. Valmistaja kertoo moottorista hauskan yksityiskohdan, jonka mukaan yksi ainoa turbiinin siipi tuottaa Formula 1:n verran tehoa, noin 800 hevosvoimaa. Näitä siipiä moottorista löytyy yhteensä 68. Airbus ja sen asiakkaat tuovat A350:n mielellään näytteille suurempiin lentonäytöksiin, ja tekevät sillä myös näytöslentoja. Valtavat laajarunkokoneet ovatkin ensilinjan hävittäjien ohella yleisön suosikkeja. Finnair toi lippulaivansa ensimmäistä kertaa lentonäytösyleisön eteen kahden vuoden takaiseen historialliseen Kaivopuiston juhlanäytökseen. Tuolloin lentokapteeni Marko Valtonen miehistöineen lensi spektaakkelinomaiset kierrokset eteläisen Helsingin yllä vain muutaman sadan metrin korkeudessa. Turussa esillä näyttävästi Turun lentonäytöksessä on nyt oivallinen tilaisuus nähdä vastaavanlainen esitys. Tällä kertaa ollaan tosin lentokentällä, joten Finnair on luvannut lisätä ohjelmaan ainakin takuulla näyttävän läpilaskun. Ohjelmaa on päivitetty muiltakin osin. Lentonäytöksissä esiin tulevan laajarunkokoneiden hämmästyttävän ketteryyden salaisuus piilee pitkälti moottoreissa. Säädökset nimittäin pakottavat valmistajat virittämään moottorit niin tehokkaiksi, että lentoonlähtö onnistuu joka tilanteessa, vaikka toinen moottoreista jostain syystä pettäisikin. A350:n kertaalleen mainitut Rollssit puskevat siis typötyhjää konetta kuin pääskystä Turun taivaalla. Turku Airshowssa Airbus A350 esiintyy aikataulun mukaan lauantaina 15.6. osana iltapäivän pääohjelmaa kello 17:15. Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Finnair Lue myös Ilmateiden uusi suosikki – Airbus A350 XWB -matkustajakone, Moottori Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt