11.6.2019 Liikenne Suomen kuningas lentää Turun lentonäytöksessä – tällainen on Finnairin Airbus A350 XWB Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turun taivaalla nähdään jälleen Finnairin suurin ja komein. Airbus A350 XWB onkin uuden lukunsa arvoinen tapaus suomalaisessa matkustajailmailussa. Finnair siirtyi Airbus-aikaan alun perin jo 1980-luvun puolivälissä, kun sen laivastoon liittyi kaksi A300-konetta. Kyseessä olivat yhteiseurooppalaisen valmistajan ensimmäisen konetyypin edustajat. Kaukoreittien pääkalustona McDonnell Douglasin legendaariset kolmimoottoriset DC-10 ja sen korvannut jatkokehitelmä MD-11 pysyivät 2000-luvulle asti. Tuolloin Finnairille tuli eteen kaukoliikennelaivaston kokonaisvaltainen uusiminen, ja uuden lentokonesukupolven käyttöönotto.Yhtiö päätyi Boeingin sijaan Airbusin vaihtoehtoon, joka tosin muuttui vielä pariin otteeseen alkujaan tilattuihin verraten. Asiakkaat eivät nimittäin olleet tyytyväisiä eurooppalaisen uutuuden tuomiin vähäisiin edistysaskeliin edelliseen sukupolveen nähden, etenkään kilpailija Boeing 787:ään verrattuna.Koska Airbusin piti muuttaa A350:ksi nimeämäänsä uutuutta isolla kädellä, viivästyi sen käyttöönotto useilla vuosilla. Finnairin piti siis paikata muodostunut tyhjiö, niinpä se hankki Airbusin A340- ja A330 -laajarunkokoneita, joista jälkimmäisiä kaksimoottorisia on edelleen käytössä uuden kaluston rinnalla.Finnair sai ensimmäisen tällaisen A350-koneen laivastoonsa lokakuussa 2015. Kone on megaluokan hanke valmistajalleen Airbusille, ja se on käynyt erittäin hyvin kaupaksi. Finnair oli kolmas lentoyhtiö maailmassa ja ensimmäinen Euroopan alueella ottamassa A350:tä käyttöön. Finnairin käytössä on versio A350-900, joka on noin 67 metrin kokonaispituudellaan keskimmäinen kokoversio tuolloin tarjolla olleista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytännöllinen jättiläinenFinnairin menestyksen takana on Aasian-strategia, siis lyhyesti lentoreitti Kaukoidästä Eurooppaan Suomen kautta pohjoista sijaintia hyväksi käyttäen. Tähän tehtävään Airbus A350 on omiaan varsin erinomaisen kapasiteettinsa, hyvän matkustusmukavuutensa ja 15 000 kilometrin kantamansa ansiosta. Tällä hetkellä Finnairin laivastossa on 14 A350-konetta, ja tilauksessa niitä on vielä viisi lisää, joista viimeiset saadaan laivastoon vuoden 2023 tienoilla.Koneilla lennetään suurin osa Aasiaan suuntautuvista reittilennoista sekä etenkin talvikaudella lomalentoja myös Amerikan suuntaan. Kyytiin päästäkseen ei kuitenkaan tarvitse lähteä välttämättä kovin kauas, sillä A350:llä lennetään joka aamu Lontoon Heathrow’hun erityinen rahtilento, joka toimii samalla ihan tavallisena reittilentona. Talvikaudella Finnair lentää nykyisin myös Dubain-lentoja A350:llä.Myös Finnairin Oneworld-kumppani Qatar Airways käyttää Helsingin-reitillään A350-konetta. Qatar Airways on tämän konetyypin suurin asiakas, ja oli samalla avausasiakas, kun A350 otettiin kaupalliseen käyttöön joulukuussa 2013.Vaikuttavia lukujaMallimerkinnässä Airbus A350 XWB viimeiset kolme kirjainta, XWB, tulevat englannin sanoista Xtra Wide Body, jolla tarkoitetaan erityisen leveää runkoa. Koneen runko onkin reilusti edellisen sukupolven kalustoa leveämpi, mikä tarkoittaa tietenkin myös suurempia sisätiloja. A350:n 300-paikkaisen matkustamon istuinrivit ovat muodossa 3+3+3, kun esimerkiksi Finnairin vanhemmissa A330-koneissa järjestys on 2+4+2. A350:ssä on siis yksi kokonainen jono lisää.Airbus A350:ssä on käytetty markkinoiden kaikista laajarunkokoneista eniten kevyitä ja ympäristöystävällisiä komposiittimateriaaleja. Niitä koko koneen rungossa on yli 50 %. Vaikka A350 on kaikilta ulkomitoiltaan Finnairin vanhempia koneita suurempi, ja melko ylivoimaisesti Suomen ilmailuhistorian suurin lentokonetyyppi, on sen havaittu olevan noin 20 % aikaisempaa kalustoa taloudellisempi, kuljettaen samalla toiseen maanosaan useiden tonnien edestä enemmän matkustajia, matkatavaroita ja lentorahtia. Finnair vie suuria määriä rahtia etenkin Kaukoitään. Yksi vakiolasteista A350:n ruumassa ovat norjalaiset kuningasravut, jotka matkaavat Helsinki-Vantaan kautta Japaniin.Finnairin Airbus A350 painaa maksimikuormalla ja polttoainetankit täynnä lentoonlähdössä 280 tonnia, mikä vastaa esimerkiksi viiden Leopard 2A4 -taistelupanssarivaunun taistelupainoa, ja asettaa tietysti omat vaatimuksensa koneen voimanlähteille. Suorituskyvyn takana ovat Rolls-Roycen A350:tä varten suunnittelemat Trent-XWB -moottorit. Trent-XWB:t ovat täydelläkin teholla ällistyttävän hiljaiset, mikä on tietysti positiivinen uutinen niin koneen sisällä kuin ulkonakin. Valmistaja kertoo moottorista hauskan yksityiskohdan, jonka mukaan yksi ainoa turbiinin siipi tuottaa Formula 1:n verran tehoa, noin 800 hevosvoimaa. Näitä siipiä moottorista löytyy yhteensä 68.Airbus ja sen asiakkaat tuovat A350:n mielellään näytteille suurempiin lentonäytöksiin, ja tekevät sillä myös näytöslentoja. Valtavat laajarunkokoneet ovatkin ensilinjan hävittäjien ohella yleisön suosikkeja. Finnair toi lippulaivansa ensimmäistä kertaa lentonäytösyleisön eteen kahden vuoden takaiseen historialliseen Kaivopuiston juhlanäytökseen. Tuolloin lentokapteeni Marko Valtonen miehistöineen lensi spektaakkelinomaiset kierrokset eteläisen Helsingin yllä vain muutaman sadan metrin korkeudessa.Turussa esillä näyttävästiTurun lentonäytöksessä on nyt oivallinen tilaisuus nähdä vastaavanlainen esitys. Tällä kertaa ollaan tosin lentokentällä, joten Finnair on luvannut lisätä ohjelmaan ainakin takuulla näyttävän läpilaskun. Ohjelmaa on päivitetty muiltakin osin.Lentonäytöksissä esiin tulevan laajarunkokoneiden hämmästyttävän ketteryyden salaisuus piilee pitkälti moottoreissa. Säädökset nimittäin pakottavat valmistajat virittämään moottorit niin tehokkaiksi, että lentoonlähtö onnistuu joka tilanteessa, vaikka toinen moottoreista jostain syystä pettäisikin. A350:n kertaalleen mainitut Rollssit puskevat siis typötyhjää konetta kuin pääskystä Turun taivaalla.Turku Airshowssa Airbus A350 esiintyy aikataulun mukaan lauantaina 15.6. osana iltapäivän pääohjelmaa kello 17:15.Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Finnair Lue myös Ilmateiden uusi suosikki – Airbus A350 XWB -matkustajakone, Moottori Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 13.12.2024 Uutinen Nissanin maahantuonti siirtyy Bassadonelle 12.12.2024 Uutinen Vuoden auto Suomessa 2025 voittaja on Kia EV3! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 11.12.2024 Uutinen Vuodesta 2025 ajoneuvoveron maksumuistutukset sähköisesti – paperiposti silti yhä vaihtoehtona 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 10.12.2024 Ajokortit Ajokorttilait hankaloittavat sähköpakujen käyttöä – kritisoi Auto- ja liikennetoimittajat ry 9.12.2024 Uutinen Kun lumimyräkkä iskee – ajoteillä rytisee joka toinen minuutti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä