21.6.2025 Lentokoneet Airbus suunnittelee A350:stä ekstrapitkää A350-2000-varianttia Boeing 777X:n suoraksi kilpailijaksi ja A380:n lähimmäksi seuraajaksi Teksti Benjamin Helander Kuva Airbus, Boeing, Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä A350-2000 on Airbusin virallisesti väläyttämä mahdollisuus suurimmasta Airbus-koneesta sitten A380:n. Venytys mahdollistaisi jopa 40 lisäistuinta A350-1000:een verrattuna. Airbusin lentokonetarjonnan kruununjalokivi A350 on kymmenen palvelusvuotensa aikana noussut yhdeksi menestyksekkäimmistä konetyypeistä koskaan. Tätä hyvin modernia laajarunkokonetyyppiä on tähän mennessä valmistettu kahtena eri runkoversiona, ja kaupalliseen käyttöön on tulossa myös rahtiversio A350F. Finnair oli tunnetusti konetyypin ensimmäisiä käyttöönottajia, ja yhtiö on tilannut konetyyppiä 19 kappaletta, joista enää yksi on luovuttamatta. Finnairin kaikki A350:t edustavat A350-perheen perustyyppiä, A350-900:ää. Sen 66,8 metrin pituiseen runkoon mahtuu teoreettisessa yhden matkustusluokan konfiguraatiossa maksimissaan 440 matkustajaa.Airbus A350:siä on luovutettu tähän mennessä noin 650 kappaletta. Niistä yli 550 edustaa A350-900:ää, loput noin sata A350-1000:ta. Airbusilla on tuotannossa myös pidempi, runkopituudeltaan 73,8-metrinen A350-1000, jonka teoreettinen maksimimatkustajamäärä on 480. Mitä jos koneeseen laittaisi vielä yhden jatkopätkän?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyA350-2000 iskisi suoraan 777-9:n kimppuunPitää ottaa huomioon, että A350-2000 ei ole ainakaan vielä mikään virallinen ohjelma, mutta sen mahdollisuudesta on puhunut jo itse Guillaume Faury, Airbusin toimitusjohtaja. Uuden variantin voi siis julistaa olevan ainakin vahvassa harkinnassa. Boeing 777X on tunnettu taittuvista siivenkärjistään, sillä koneen siipien kärkiväli on hurja mille tahansa lentokentälle. Airbus on viime aikoina voittanut lukuisten ongelmien keskellä rypevän pääkilpailijansa Boeingin monilla areenoilla, mutta se tosiasia Airbusin on myönnettävä, että Boeingin tarjonnasta löytyy sen tarjontaa suurempi matkustajakonetyyppi. Boeing 777X on jo tilattavissa, mutta se on nykyaikataululla määrä ottaa Lufthansan väreissä kaupalliseen käyttöön vasta vuonna 2026, tuntuvasti alkuperäisestä aikataulusta myöhässä. Boeing 787 Dreamlinerin yläpuolelle kokomielessä sijoittuva 777X on menestyksekkään 777-sarjan suora, modernimpi ja vielä hiukan suurempi jatkokehitelmä. Sitä tarjotaan kahdella eri runkopituudella, joista lyhyempi kantaa tunnusta 777-8 ja pidempi puolestaan tunnetaan 777-9:nä. Jo 777-8 on runkopituudeltaan 70,9-metrinen eli nelisen metriä pidempi kuin A350-900. 777-9 tulee puolestaan olemaan melko tukevasti maailman suurin tuotannossa oleva matkustajakonetyyppi, onhan Airbus lakkauttanut A380:n ja Boeing lopettanut 747:n valmistuksen. Vaikka A350-2000 joskus saavuttaisi 777X:n matkustajakapasiteetin, olisi Boeing vaihtoehdon matkustamo edelleen tilavampi ja rahtitila suurempi. 777-9:n runkopituus on 76,7 metriä ja suurin teoreettinen yhden matkustusluokan matkustajakapasiteetti jopa 515. Tilanne on siis se, että Airbusilta voi saada maksimissaan 480-paikkaisen koneen, kun taas Boeingilta saa maksimissaan 515-paikkaisen koneen. Paitsi jos Airbus päättää tehdä A350-2000:n. Teoriassa jopa 520 matkustajaaAirbusin suunnitelmissa oleva A350-2000 olisi siis venytetty versio 73,8-metrisestä A350-1000:sta. Visioissa on puhuttu jopa 40 matkustajan lisäkapasiteetista A350-1000:een nähden, mistä voisi karkeasti laskea A350-2000:n yltävän mahdollisesti peräti 520 matkustajan kapasiteettiin, jos puhutaan edelleen maksimaalisesta kapasiteetista, koko koneen laajuisessa economy-luokassa. Ranskalaiset French Bee ja Air Caraïbes käyttävät hyvin tiheästi konfiguroituja A350-1000:sia. Lomalentoyhtiö French Bee'llä koneen kapasiteetti on käytännössä tapissa, 480:ssa. Tämä alleviivaa sitä, että vaikka suurin osa lentoyhtiöistä konfiguroi laajarunkokoneensa useammalle matkustusluokalle, myös äärimmäisille matkustajakapasiteeteille on kysyntää. A350:een on mahdollista laittaa istuimia konfiguraatiolla 3+4+3, jolloin yhdellä rivillä on vierekkäin peräti 10 istuinta, väleissään kaksi käytävää. 40 istuinta lisää vaatisi siis neljä istuinriviä lisää, mikä ei kuulosta kovinkaan paljolta, mutta vaatii todellisuudessa rungolta metrikaupalla lisäpituutta. Kokonaispituudessa A350-2000 yltäisi varmasti jopa 80 metrin tuntumaan eli ohi 777-9:n, vaikka pelkkää matkustamoakin saataisiin venytettyä, vaikkapa viemällä takapaineseinää taaksepäin. A350-2000 toteutettaisiin käytännössä siten, että A350-1000:een lisättäisiin yksi ylimääräinen runkopala siipien etupuolelle ja toinen tasapainottava ylimääräinen runkopala siipien takapuolelle. 40 lisämatkustajapaikkaa tietäisivät myös kahta ylimääräistä hätäuloskäyntiä, yhtä kummallekin puolelle runkoa.A350-1000:ssa on -900:n tavoin kahdeksan hätäuloskäyntiä, mutta A350-2000 nostaisi varmasti määrän kymmeneen. Niin ikään koneen moottorit vaatisivat päivityksen, sillä lisäpituus toisi paitsi lisää matkustajakapasiteettia, myös lisää rahtikapasiteettia, ja siten lisää lentoonlähtömassaa. A350 on saatavilla yksinomaan Rolls-Royce Trent XWB -sarjan moottoreilla. A350-900:ssä nuo moottorit ovat tyyppiä Trent XWB-84 (työntövoima englantilaisittain 84 000 paunaa), kun taas A350-1000:n siivistä löytyvät Trent XWB-97:t (työntövoima 97 000 paunaa). Eroavaisuudet löytyvät moottorin sisäisistä säädöistä, Trent XWB-97:ään on saatu enemmän työntövoimaa muun muassa nopeammin pyörivällä puhaltimella sekä korkeammilla palotilan lämpötiloilla. A350-2000:n moottorit tultaisiin varmasti säätämään vieläkin tehokkaammiksi, työntövoiman ylittäessä 100 000 paunaa. Me mannereurooppalaiset kylläkin puhuisimme vastaavasti yli 450 kilonewtonin työntövoimasta. Lähteet: Airbus, Boeing, Aviation A2Z, A350 blog Lue lisää Kaikki artikkelit 12.7.2025 Lentokoneet Airbusin johtama hanke tekee IAI:n Taxibotista totta – mahdollistaa suihkukoneen rullauksen portilta kiitotielle sähköistettynä, ilman omia moottoreita 6.7.2025 Lentokoneet Air France-KLM aikoo pumpata rahaa SAS:iin ostamalla siitä enemmistöosuuden – tähtäimessä kasvu, erityisesti kaukoreiteillä 29.6.2025 Lentokoneet ATR-potkuriturbiinikoneiden seuraavasta kehitysaskeleesta halutaan tehdä kevythybridi, luit oikein 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 23.6.2025 Lentokoneet Icelandair käytti nyt myös Helsingin-reitillään uutta pidemmän kantaman Airbus A321neo:a, jonka on määrä korvata Boeing 757:n suorituskyky 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin – A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä – Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan – sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 16.7.2025 Sähköautot Yhdysvaltalaisstartup pelasti Northvoltin tehtaan – tähtäimessä Euroopan valloitus 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen