21.6.2025

Airbus suunnittelee A350:stä ekstrapitkää A350-2000-varianttia Boeing 777X:n suoraksi kilpailijaksi ja A380:n lähimmäksi seuraajaksi

Kuva Airbus, Boeing, Benjamin Helander

A350-2000 on Airbusin virallisesti väläyttämä mahdollisuus suurimmasta Airbus-koneesta sitten A380:n. Venytys mahdollistaisi jopa 40 lisäistuinta A350-1000:een verrattuna.

Airbusin lentokonetarjonnan kruununjalokivi A350 on kymmenen palvelusvuotensa aikana noussut yhdeksi menestyksekkäimmistä konetyypeistä koskaan. Tätä hyvin modernia laajarunkokonetyyppiä on tähän mennessä valmistettu kahtena eri runkoversiona, ja kaupalliseen käyttöön on tulossa myös rahtiversio A350F.

Finnair oli tunnetusti konetyypin ensimmäisiä käyttöönottajia, ja yhtiö on tilannut konetyyppiä 19 kappaletta, joista enää yksi on luovuttamatta. Finnairin kaikki A350:t edustavat A350-perheen perustyyppiä, A350-900:ää. Sen 66,8 metrin pituiseen runkoon mahtuu teoreettisessa yhden matkustusluokan konfiguraatiossa maksimissaan 440 matkustajaa.

Airbus A350:siä on luovutettu tähän mennessä noin 650 kappaletta. Niistä yli 550 edustaa A350-900:ää, loput noin sata A350-1000:ta.

Airbusilla on tuotannossa myös pidempi, runkopituudeltaan 73,8-metrinen A350-1000, jonka teoreettinen maksimimatkustajamäärä on 480.

Mitä jos koneeseen laittaisi vielä yhden jatkopätkän?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

A350-2000 iskisi suoraan 777-9:n kimppuun

Pitää ottaa huomioon, että A350-2000 ei ole ainakaan vielä mikään virallinen ohjelma, mutta sen mahdollisuudesta on puhunut jo itse Guillaume Faury, Airbusin toimitusjohtaja. Uuden variantin voi siis julistaa olevan ainakin vahvassa harkinnassa.

Boeing 777X on tunnettu taittuvista siivenkärjistään, sillä koneen siipien kärkiväli on hurja mille tahansa lentokentälle.

Airbus on viime aikoina voittanut lukuisten ongelmien keskellä rypevän pääkilpailijansa Boeingin monilla areenoilla, mutta se tosiasia Airbusin on myönnettävä, että Boeingin tarjonnasta löytyy sen tarjontaa suurempi matkustajakonetyyppi. Boeing 777X on jo tilattavissa, mutta se on nykyaikataululla määrä ottaa Lufthansan väreissä kaupalliseen käyttöön vasta vuonna 2026, tuntuvasti alkuperäisestä aikataulusta myöhässä.

Boeing 787 Dreamlinerin yläpuolelle kokomielessä sijoittuva 777X on menestyksekkään 777-sarjan suora, modernimpi ja vielä hiukan suurempi jatkokehitelmä. Sitä tarjotaan kahdella eri runkopituudella, joista lyhyempi kantaa tunnusta 777-8 ja pidempi puolestaan tunnetaan 777-9:nä.

Jo 777-8 on runkopituudeltaan 70,9-metrinen eli nelisen metriä pidempi kuin A350-900.

777-9 tulee puolestaan olemaan melko tukevasti maailman suurin tuotannossa oleva matkustajakonetyyppi, onhan Airbus lakkauttanut A380:n ja Boeing lopettanut 747:n valmistuksen.

Vaikka A350-2000 joskus saavuttaisi 777X:n matkustajakapasiteetin, olisi Boeing vaihtoehdon matkustamo edelleen tilavampi ja rahtitila suurempi.

777-9:n runkopituus on 76,7 metriä ja suurin teoreettinen yhden matkustusluokan matkustajakapasiteetti jopa 515.

Tilanne on siis se, että Airbusilta voi saada maksimissaan 480-paikkaisen koneen, kun taas Boeingilta saa maksimissaan 515-paikkaisen koneen. Paitsi jos Airbus päättää tehdä A350-2000:n.

Teoriassa jopa 520 matkustajaa

Airbusin suunnitelmissa oleva A350-2000 olisi siis venytetty versio 73,8-metrisestä A350-1000:sta. Visioissa on puhuttu jopa 40 matkustajan lisäkapasiteetista A350-1000:een nähden, mistä voisi karkeasti laskea A350-2000:n yltävän mahdollisesti peräti 520 matkustajan kapasiteettiin, jos puhutaan edelleen maksimaalisesta kapasiteetista, koko koneen laajuisessa economy-luokassa.

Ranskalaiset French Bee ja Air Caraïbes käyttävät hyvin tiheästi konfiguroituja A350-1000:sia. Lomalentoyhtiö French Bee'llä koneen kapasiteetti on käytännössä tapissa, 480:ssa. Tämä alleviivaa sitä, että vaikka suurin osa lentoyhtiöistä konfiguroi laajarunkokoneensa useammalle matkustusluokalle, myös äärimmäisille matkustajakapasiteeteille on kysyntää.

A350:een on mahdollista laittaa istuimia konfiguraatiolla 3+4+3, jolloin yhdellä rivillä on vierekkäin peräti 10 istuinta, väleissään kaksi käytävää. 40 istuinta lisää vaatisi siis neljä istuinriviä lisää, mikä ei kuulosta kovinkaan paljolta, mutta vaatii todellisuudessa rungolta metrikaupalla lisäpituutta. Kokonaispituudessa A350-2000 yltäisi varmasti jopa 80 metrin tuntumaan eli ohi 777-9:n, vaikka pelkkää matkustamoakin saataisiin venytettyä, vaikkapa viemällä takapaineseinää taaksepäin.

A350-2000 toteutettaisiin käytännössä siten, että A350-1000:een lisättäisiin yksi ylimääräinen runkopala siipien etupuolelle ja toinen tasapainottava ylimääräinen runkopala siipien takapuolelle. 40 lisämatkustajapaikkaa tietäisivät myös kahta ylimääräistä hätäuloskäyntiä, yhtä kummallekin puolelle runkoa.

A350-1000:ssa on -900:n tavoin kahdeksan hätäuloskäyntiä, mutta A350-2000 nostaisi varmasti määrän kymmeneen.

Niin ikään koneen moottorit vaatisivat päivityksen, sillä lisäpituus toisi paitsi lisää matkustajakapasiteettia, myös lisää rahtikapasiteettia, ja siten lisää lentoonlähtömassaa. A350 on saatavilla yksinomaan Rolls-Royce Trent XWB -sarjan moottoreilla. A350-900:ssä nuo moottorit ovat tyyppiä Trent XWB-84 (työntövoima englantilaisittain 84 000 paunaa), kun taas A350-1000:n siivistä löytyvät Trent XWB-97:t (työntövoima 97 000 paunaa). Eroavaisuudet löytyvät moottorin sisäisistä säädöistä, Trent XWB-97:ään on saatu enemmän työntövoimaa muun muassa nopeammin pyörivällä puhaltimella sekä korkeammilla palotilan lämpötiloilla.

A350-2000:n moottorit tultaisiin varmasti säätämään vieläkin tehokkaammiksi, työntövoiman ylittäessä 100 000 paunaa. Me mannereurooppalaiset kylläkin puhuisimme vastaavasti yli 450 kilonewtonin työntövoimasta.

Lähteet: Airbus, Boeing, Aviation A2Z, A350 blog

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat