3.5.2025 Lentokoneet Boeing 787 Dreamliner saavutti merkittävän virstanpylvään – kuljettanut miljardi matkustajaa nopeammin kuin yksikään toinen laajarunkokone Teksti Benjamin Helander Kuva Boeing, Moottorin arkisto, Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saavutukseen meni alle 14 vuotta, ja sinä aikana Dreamliner on mahdollistanut satojen uusien yhteyksen syntymisen maailman eri kaupunkien välille. Helsinkikin on kuulunut Dreamlinerin reittiverkostoihin alkuajoistaan lähtien. Dreamlinerista tuli vähän kuin huomaamatta Boeingin luokan priimus. Alkuaikojen haasteista, päällimmäisenä litiumakkujen aiheuttamista tulipaloista selvittyään konetyyppi on palvellut kunnialla, samaan aikaan kun kohukone 737 MAX on käynyt läpi omaa erämaavaellustaan, 747-8 Intercontinental on lakkautettu olemattoman kysynnän vuoksi, 777X potee päänsärkyjä tyyppihyväksyntävaiheessa ja alkuperäinen, sinänsä erittäin menestyksekäs 777 on tasaisesti vanhentumassa.Nyt 787 Dreamlinerin mainetta kiillottaa entisestään se, että tämä uudenaikainen laajarunkokonetyyppi on juuri kuljettanut miljardinnen matkustajansa. Kuka tämä 1 000 000 000. Dreamlinerin kyytiin noussut lentomatkustaja oli, on toki aika mahdotonta selvittää, mutta täysin selvää on ainakin se, että hän nousi kyytiin nopeammalla aikataululla kuin yhdenkään toisen laajarunkokoneen miljardis matkustaja.Dreamliner on ainoa nykyisin tuotannossa oleva kaupallinen matkustajakonetyyppi, jolla on oikea nimi, eikä pelkästään numeroista ja/tai kirjaimista koostuvaa tyyppinimeä. Virstanpylvään kunniaksi Boeing intoutui kertomaan koneen historiasta isoja lukuja, joita Moottori puolestaan intoutui siteeraamaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes viisi miljoonaa lentoa takanaBoeing 787 Dreamliner lensi ensilentonsa vuoden 2009 joulukuussa, ja eteni kaupalliseen käyttöön japanilaisen All Nippon Airlinesin väreissä lokakuussa 2011. Sen jälkeen 88 muutakin lentoyhtiötä tai toimijaa on Dreamlineriin päätynyt, ja lähemmäs 1 200 konetta luovutettu. Dreamliner on erinäisten teknisien edistysaskeleidensa vuoksi Airbus A350:n ohella markkinoiden taloudellisin laajarunkokone, ja koska se on laajarunkojen kokoasteikossa kevyemmässä päässä, se kelpaa myös lyhyemmille reiteille, ja sellaisille pidemmille reiteille, jotka eivät olleet aiemmin olleet polttoainekustannusten vuoksi kannattavia lentää.Matkustajan kannalta Dreamliner tarkoittaa lentomatkustuskokemuksen kohentumista muun muassa aiempaa sukupolvea hiljaisemman ja tilavamman matkustamon, paremman sisäilman, suurempien ikkunoiden ja markkinoiden suurimpien matkatavaralokeroiden muodossa. Nämä ovat tekijöitä, jotka ovat mahdollistaneet Dreamlinerille miljardi matkustajaa, lähes viisi miljoonaa lentoa ja 30 miljoonaa lentotuntia alle 14 vuodessa. Dreamliner puolestaan on mahdollistanut maailmanlaajuisesti 425 uutta suoraa yhteyttä kaupunkien välille, joista 134 eurooppalaisista kaupungeista. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa