3.5.2025 Lentokoneet Boeing 787 Dreamliner saavutti merkittävän virstanpylvään – kuljettanut miljardi matkustajaa nopeammin kuin yksikään toinen laajarunkokone Teksti Benjamin Helander Kuva Boeing, Moottorin arkisto, Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saavutukseen meni alle 14 vuotta, ja sinä aikana Dreamliner on mahdollistanut satojen uusien yhteyksen syntymisen maailman eri kaupunkien välille. Helsinkikin on kuulunut Dreamlinerin reittiverkostoihin alkuajoistaan lähtien. Dreamlinerista tuli vähän kuin huomaamatta Boeingin luokan priimus. Alkuaikojen haasteista, päällimmäisenä litiumakkujen aiheuttamista tulipaloista selvittyään konetyyppi on palvellut kunnialla, samaan aikaan kun kohukone 737 MAX on käynyt läpi omaa erämaavaellustaan, 747-8 Intercontinental on lakkautettu olemattoman kysynnän vuoksi, 777X potee päänsärkyjä tyyppihyväksyntävaiheessa ja alkuperäinen, sinänsä erittäin menestyksekäs 777 on tasaisesti vanhentumassa.Nyt 787 Dreamlinerin mainetta kiillottaa entisestään se, että tämä uudenaikainen laajarunkokonetyyppi on juuri kuljettanut miljardinnen matkustajansa. Kuka tämä 1 000 000 000. Dreamlinerin kyytiin noussut lentomatkustaja oli, on toki aika mahdotonta selvittää, mutta täysin selvää on ainakin se, että hän nousi kyytiin nopeammalla aikataululla kuin yhdenkään toisen laajarunkokoneen miljardis matkustaja.Dreamliner on ainoa nykyisin tuotannossa oleva kaupallinen matkustajakonetyyppi, jolla on oikea nimi, eikä pelkästään numeroista ja/tai kirjaimista koostuvaa tyyppinimeä. Virstanpylvään kunniaksi Boeing intoutui kertomaan koneen historiasta isoja lukuja, joita Moottori puolestaan intoutui siteeraamaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähes viisi miljoonaa lentoa takanaBoeing 787 Dreamliner lensi ensilentonsa vuoden 2009 joulukuussa, ja eteni kaupalliseen käyttöön japanilaisen All Nippon Airlinesin väreissä lokakuussa 2011. Sen jälkeen 88 muutakin lentoyhtiötä tai toimijaa on Dreamlineriin päätynyt, ja lähemmäs 1 200 konetta luovutettu. Dreamliner on erinäisten teknisien edistysaskeleidensa vuoksi Airbus A350:n ohella markkinoiden taloudellisin laajarunkokone, ja koska se on laajarunkojen kokoasteikossa kevyemmässä päässä, se kelpaa myös lyhyemmille reiteille, ja sellaisille pidemmille reiteille, jotka eivät olleet aiemmin olleet polttoainekustannusten vuoksi kannattavia lentää.Matkustajan kannalta Dreamliner tarkoittaa lentomatkustuskokemuksen kohentumista muun muassa aiempaa sukupolvea hiljaisemman ja tilavamman matkustamon, paremman sisäilman, suurempien ikkunoiden ja markkinoiden suurimpien matkatavaralokeroiden muodossa. Nämä ovat tekijöitä, jotka ovat mahdollistaneet Dreamlinerille miljardi matkustajaa, lähes viisi miljoonaa lentoa ja 30 miljoonaa lentotuntia alle 14 vuodessa. Dreamliner puolestaan on mahdollistanut maailmanlaajuisesti 425 uutta suoraa yhteyttä kaupunkien välille, joista 134 eurooppalaisista kaupungeista. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää