28.6.2018

Britannian liikenneministeri: dieselillä edelleen rooli hiilidioksiditavoitteissa

Britannian liikenneministeri: dieselillä edelleen rooli hiilidioksiditavoitteissa

Dieselpessimismin jälkeen liikenneministeri Grayling on todennut, että dieselillä on edelleen rooli hiilidioksiditavoitteisiin pääsemisessä.

Yhdistyneiden kuningaskuntien liikenneministeri Chris Grayling on lieventänyt kantaansa mitä tulee dieselin rooliin lähitulevaisuudessa. Aiemmin Grayling on kommentoinut, että dieseliä harkitsevan tulisi "miettiä kahdesti" autohankintaansa. Nyt ministerin mielestä dieselillä on edelleen merkittävä rooli hiilidioksiditavoitteisiin pääsemisessä. Ministerin mietteistä kertoi brittilehti Autocar.

– On erittäin tärkeää, että ihmiset hankkivat oikean ajoneuvon olosuhteisiinsa nähden ja se on jotain, mitä heidän tulisi harkita huolellisesti. Siirtymävaiheessa sähköistymiseen dieselillä on edelleen rooli, Grayling sanoi puheessaan brittiläisen autoalajärjestön tapaamisessa.

Ministeri linjasi myös, että Britannian hallituksen kanta on, että dieselillä on arvokas rooli hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Graylingin kommentit seurailevat kauppa- ja energiaministeri Greg Clarkin kommentteja aiemmin tältä vuodelta.
– Dieselajoneuvoille on paikkansa ja tulee olemaan vielä jonkin aikaa, Clark kommentoi.
Clarkin kommenttien keskipisteessä olivat erityisesti pitkää matkaa taittavat autoilijat ja uusimman polven dieselmoottorit, vanhempien dieselmoottoreiden ja kaupunkien keskustojen ollessa toinen tapaus.

Sekä Graylingin että Clarkin kommentit ovat päinvastaiset verrattuna esimerkiksi ympäristöministeri Michael Goven viimevuotiseen dieselkritiikkiin, joka on osaltaan romauttanut dieseleiden myyntiä saarivaltiossa, johtaen irtisanomisiin ja lomautuksiin muun muassa Jaguar Land Roverin ja Nissanin tehtailla.

Britanniassa odotetaan nyt hallituksen "Road to Zero" -tavoiteohjelman julkistusta, sillä muistion uskotaan linjaavan pelisäännöt, joilla Britanniassa päästään vain päästöttömien ajoneuvojen myyntiin vuodesta 2040 eteenpäin. Tavoiteohjelmasta ennakkoon vuotaneet tiedot ovat herättäneet brittimediassa vilkasta keskustelua, sillä huhupuheiden mukaan esimerkiksi hybridiajoneuvot saisivat myyntiluvan, kunhan niillä pystyy taittamaan noin 40 mailin (noin 65 km) matkan päästöttömästi. Kriitikkojen mielestä tavoiteohjelma ei mene tarpeeksi pitkälle ja autovalmistajien mielestä hallituksen ei pitäisi ottaa kantaa käytettyihin teknologioihin.

– Se, mitä emme kaipaa ovat tiukat säännöt matkalla nollapäästöihin. Se on saavutettavissa, että ajoneuvot kykenisivät suurimpaan osaan matkoistaan sähköllä, sillä keskimääräinen matka on noin 32 kilometriä. Meillä on jo nyt lataushybridejä, jotka pystyvät 65 kilometrin toimintamatkaan sähköllä. Tavoite on saavutettavissa, mutta se tapa, jolla siihen päästään pitäisi jättää avoimeksi, kommentoi BMW:n Iso-Britannian erikoisedustaja Ian Robertson.

Lähde: Autocar Kuva: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat