1.3.2018 Ajoneuvot Citroënin kaasunestejousitus on kuollut – miksi sitä pitää kaivata jo nyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën on lopettanut kaasunestejousituksen valmistuksen, vaikka moni merkki hyödyntää hieman samankaltaista ilmajousitusta huippumalleissaan. Citroënin tulevaisuus on uuden jousitusjärjestelmän varassa, josta Moottori on jo ehtinyt ottaa maistiaiset Citroen C4 Cactuksen ratissa. Se merkkaa viimeistä naulaa edeltäjän arkkuun - kaasunestejousitus on historiaa. Tämän lopettamisesta Citroën tosin tiedotti jo hyvän aikaa sitten.Aiemmin mainittu uusi, kaasunestejousituksen tavallaan korvaava, jousitusratkaisun osa on iskunvaimentimeen sijoitettu hydraulinen joustonrajoitin. Patonkipuristin mieltä hieman lämmittää, että senkin salaisuus pohjautuu hydrauliikkaan. Siitä huolimatta ollaan kaukana kaasunestejousituksen toimintaperiaatteesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeinen kaasunestejousitettuNoin kymmenen vuoden jälkeen toisen sukupolven Citroën C5:n myynti loppui Euroopassa. Tämän kaasunestejousitetun mallin valmistus loppui Rennesissä jo kesällä 2017, joten sen jälkeen tyhjättiin varastoja. Merkittävintä asiassa on viimeisen kaasunestejousitetun Citroënin poistuminen markkinoilta.Yli 60 vuotta palvellut tekniikka on jäänyt historiaan ja sitä tultaneen vielä muistamaan kaiholla. Vuonna 1954 kaasunestejousitus tuli tarjolle Traction Avantin taka-akselilla. Moni pitää alkusysäyksenä kuitenkin neljä pyörää kattanutta jousitusjärjestelmää, joka koettiin vuotta myöhemmin Citroën DS:n korissa.Kaasunestejousituksen kehityksen huippu osui ehkä 90-luvulle. Tällöin tuotantoon tuli Xantia Activassa kallistuksenestojärjestelmällä varustettu aktiivijousitus, joka avitti sen uskomattomiin kaarrenopeuksiin. Tämä ja muu Activan historia on kuitenkin jo käsitelty Moottorin aiemmassa jutussa erikseen.Kuollut kaasunestejousitusValitettavasti kaasunestejousitus on siis haudattu Citroënin pöytälaatikoihin. Järjestelmä osoitti vahvuutensa moneen otteeseen, mutta ilmeisesti ostajia ei ollut tarpeeksi tekniikan vaatimien kustannusten kattamiseen. Tämä siitäkin huolimatta, että järjestelmä on yllättävän yksinkertainen.Korkeapainepumppu luo hydraulijärjestelmään paineen, joka välitetään nesteputkien avulla kaikkiin haluttuihin paikkoihin venttiilien avulla. Samaa painetta voidaan hyödyntää myös jarrujen ja ohjaustehostimen käyttöön.Pyörän liikkeen mahdollistaa hydraulisylinteri, jonne syötettävän nesteen määrällä hallitaan ajokorkeutta. Tätä hyödynnetään esimerkiksi pitämällä auton korkeus kuormasta riippumatta samana. Lisäksi ajokorkeutta voidaan laskea korkeissa nopeuksissa ilmanvastuksen alentamiseksi ja toisaalta korottaa huonokuntoisilla teillä.Itse jousitustyön tekee kaasulla paineistettu jousipallo, jonne hydraulinesteellä on pääsy. Neste ja kaasu pidetään erossa toisistaan kumikalvolla. Neste on käytännössä kokoonpuristumatonta, mutta Boylen ja Charlesin lakien mukaan kaasu puristuu kokoon. Tähän perustuu kaasunestejousituksen toiminta kaikessa yksinkertaisuudessaan.Kaasunestejousitus on omiaan suodattamaan suurempia epätasaisuuksia, mutta tien mikrokarkeus on sille suurempi ongelma. Osin tästä syystä Citroen on selvästi pyrkinyt käyttämään kilpailijoitaan korkeaprofiilisempia renkaita. Ilmajousitus omaa paljon samoja vahvuuksia ja heikkouksia.Itse teknologiaa on vaikea väittää syypääksi, sillä luotettavuus tai toiminta eivät sitä kaataneet. Kaasunestejousitus saatiin kehityksen tuloksena hiottua viimeisiin malleihin erittäin luotettavaksi – ehkä turhan monimutkaista ja hieman kiireessä markkinoille tuotua edellistä suurta Citroëniä, lippulaivamallia C6:tta, lukuun ottamatta. Useat kaasunestejousituksen ongelmana pidetyt asiat olivat loppupuolella vain vääriä mielikuvia.Parhaimmillaan, isoiksi kissoiksi kutsutut, suuret Citroën -mallit tarjosivat pehmeää kyytiä vailla vertaa. Tämän joutuivat myös hinnaston yläpäätä edustavat valmistajat myöntämään - esimerkiksi Mercedes-Benz ja Rolls-Royce kääntyivät muutamaan otteeseen kaasunestejousituksen puoleen halutessaan parasta mahdollista jousitusmukavuutta. Tämän kaiken me olemme nyt menettäneet.Teksti: Henri Posa Kuvat: Petri Munukka, Citroën Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”