28.5.2023 Matkailu Colmar: ikkunaostoksilla mielellään käyvien paratiisi Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alsacessa sijaitseva Colmar on pikkunätti kaupunki, jossa alueen ranskalainen ja saksalainen historia kulkevat käsi kädessä. Ruotsalaisten miehitysaika ei sentään onneksi näy. Silmänruokaa riittää kaikkialla. Myös nenää hemmotellaan – suusta ja vatsasta nyt puhumattakaan. Noin 70 000 asukkaan Colmar elää turismista, ja se tekee itseään tykö paitsi erittäin pittoreskillä ja sympaattisella vanhalla kaupungilla myös tuota vanhaa kaupunkia elävöittävien pikkuputiikkien avulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHieno päiväkohdeStrasbourgin ja Mulhousen välissä ja vain kivenheiton päässä Saksan rajalta sijaitseva Colmar on siitä ihanteellinen autolomailijoiden kohde, että auton voi jättää parkkiin ja jalkautua varsin kompaktin vanhan kaupungin kujille.Liian kauas ei autoa kannata jättää kuitenkaan parkkiin, sillä Colmarista on vaikea poistua tyhjin käsin.Colmar osuu myös Alsacen tai saksalaisittain Elsassin viinireitin varrelle. Se pitää itseään myös alueen itseoikeutettuna viinipääkaupunkina. Ja miksei, alueen valkoviinejä kelpaa maistella. Ne sopivat hyvin tunnetusti alueen melko rasvaisen ja raskaan ruokakulttuurin keventäjäksi. Alueen rypäleet ovat Riesling, Muscat, Pinot Gris ja Gewürztraminer.Tuo Alsacen viinireitti viettää muuten tänä kesänä pyöreitä, reitin varrella juhlitaan sen 70-vuotista taivalta. Ja turhan tiedon mestareille kerrottakoon nyt sekin, että tiettävästi maailman vanhin viini löytyy Strasbourgissa sijaitsevasta viinikellarista. Tuo vuodelta 1472 oleva valkoviini on kuulemma vieläkin ihan juotavaa.SilmänruokaaColmarin vanha kaupunki on hyvin säilynyt ja vielä paremmin ylläpidetty. Talojen julkisivut ovat kuin maalauksia. Ja varsin värikkäitä.Niskaa kannattaa verrytellä ennen visiittiä Colmariin, sen verran kovilla se on pään kääntyillessä koko ajan kaikkiin mahdollisiin suuntiin. Sen verran runsaasti talojen julkisivuista löytyy erilaisia yksityiskohtia.Colmar on säästynyt historiansa aikana isommilta tuhoilta, joten historia on luettavissa sen rakennuksista. Erilaisia tyylisuuntia 800 vuoden ajalta on ripoteltu kivasti ympäriinsä. Vanhemmissa rakennuksissa näkyy goottilaisia piirteitä, mutta bongatuimmat rakennukset – kuten vaikkapa Colmarin varmasti kuvatuin talo eli Maison Pfister – edustavat joko renesanssi- tai barokkiaikaa.Ja monen yksityiskohdiltaan upean talon alakerrassa on vielä hieno pieni putiikki, jonka julkisivu sekä näyteikkuna on sommiteltu huolella ja rakkaudella.Monesti noissa putiikeissa kannattaa myös piipahtaa sisällä, sama rakkaus yksityiskohtiin näkyy kaikkialla.Oikeaa ruokaaErilaisia elintarvikeliikkeitä löytyy myös joka makuun. Auton takakonttiin kannattaa ostaa mukaan ehdottomasti maittavaa evästä. Hanhenmaksa (foie gras) on kehitetty Strasbourgissa eli se on paikallinen herkku.Myös baeckaoffe (kolme erilaista marinoitua lihaa sekä perunoita valkoviinissä) ja hapankaali ovat must ostoksia kaikille paikallisia herkkuja mielellään kokeileville.Ja tietysti myös paikalliset juustot, etenkin Munster, käyvät useammassa putiikissa nenään.Toki myös sympaattisia ravintoloita löytyy runsaasti. Flammkuchen tai ranskalaisittain tarte flambée on pakollinen kokeiltava. Yksinkertaisimmassa ja perinteisessä versiossa ohuen leipätaikinan päälle on levitetty sipulia, pekonia ja hapankermaa.Paras ravintola Flammkuchenin nauttimiseen on erittäin sympaattinen La Soi, jossa on tarjolla mitä erikoisempia versioita aiheesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHistorian havinaaColmarin historia ulottuu pitkälti yli 1000 vuoden päähän, ensimmäinen kirjoitettu maininta kaupungista löytyy vuodelta 884. Pyhän saksalais-roomalaisen keisarikunnan aikaan se sai vapaakaupungin aseman vuonna 1226.Vuonna 1354 se muodosti muiden Alsacen alueen kaupunkien kanssa oman kaupunkiliiton. 30-vuotisen sodan aikaan Colmar eli kaksi vuotta ruotsalaisten miehittäjien alaisuudessa vuosina 1632–1634. Aurinkokuningas eli Ludvig XIV:sta valtasi kaupungin Ranskalle vuonna 1673. Saksalaiset puolestaan pitivät siellä valtaa vuosina 1871–1918 sekä 1940–1945.Pikku-VenetsiaKun kujilla on käppäilty tarpeeksi, ja masu on täynnä, silloin sopii istahtaa vielä hetkeksi veneen kyytiin. Colmarin läpi lipuu leppoisasti pieni kanava, joten yksi vanhan kaupungin osista on saanut nimekseen pikku-Venetsia – La Petite Venise. Etenkin siellä talot ovat hyvin värikkäitä.Kun jalat ovat saaneet levätä hetken, lopuksi voi suunnata vielä yhteen alueen hienoimmista museoista eli Musée d’Unterlindeniin. Siellä Alsacen historia aukeaa parhaiten.Ja jos energiaa riittää vielä, myös Frédéric Auguste Bartholdin kunniaksi avattu museo on näkemisen arvoinen – sillä hänen tekosiaan on mm. New Yorkin edustalta löytyvä Vapaudenpatsas. Sen pienoisversio löytyy jopa lentokentän vieressä olevan liikenneympyrän keskeltä Colmarin pohjoispuolelta.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Turistisivut: www.visit.alsace/en/colmar/ Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?