10.10.2024

Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster

Teksti Aake Kinnunen Dacia
Kuva Dacia
Dacia Bigster iso Duster hybridi neliveto

Dacia Bigster on uuden kokoluokan pelinavaus valmistajalleen.

Dacialle Dusterin menestys ei ole mikään uutinen, mutta nyt Renaultin romanialaismerkki lähtee täysin uuteen segmenttiin. Dacia Bigster on C-segmentin SUV, joten auto kilpailee mittojensa puolesta Volkswagen Tiguanin ja Peugeot 3008:n kaltaisten autojen kanssa.

Dacia Bigster

Dacia Bigster on 4,57 metriä pitkä, joten 23 senttimetrin pituusero Dusteriin nähden on tuntuva. Leveyttä on 1,81 metriä ja korkeutta 1,71 metriä (+5 senttiä Dusteriin). Maavaraa on 22 senttimetriä. Akseliväli on 2,7 metriä, noin 4 senttiä Dusteria enemmän. Tavaratilaa on 667 litraa, joten Bigster kisailee sen osalta vielä kokoa suurempienkin autojen kanssa. Takaistuimet kaatuvat kolmessa osassa (40/20/40) ja suurin kuljetuspituus on 2,7 metriä, joten Bigster taipunee laajaan joukkoon kuljetustehtäviä.

Dacia Bigster

Bigster suunniteltiin yhtä aikaa Dacia Dusterin kanssa CMF-B-perusrakenteelle. Yhteinen suunnitteluprosessi näkyykin ulkoisesti samanlaisena tyylinä ja esimerkiksi Dacian Starkle-kierrätysmuovimateriaalin käyttönä pyöränkaarissa. Bigsterin saa myös mustalla katolla, ensimmäistä kertaa Dacian historiassa.

Dacia Bigster

Sisätiloissa pääpaino on ollut tiloissa. Kojelaudassa on 10-tuumainen kosketusnäyttö ja myös digimittaristo on 10-tuumainen useimmissa varusteversioissa. Keskikonsolista on saatavilla korkealla kyynärnojalla varustettu versio, jossa on viilennettävä säilytyslokero. Varustelistasta löytyy myös älypuhelimen langaton latausteline. Bigster tukee Dusterin tavoin YouClip-yleiskiinnikettä kännykkätelineiden ja sisävalojen kaltaisten lisävarusteiden kiinnittämiseen.

Dacia Bigster

Panoraamalasikatto on aina vakiovarusteena. Varustelistalta löytyy myös Journey-versiossa sähkötoiminen takaluukku ja Extremessä tutut taakkatelineeksi kääntyvät kattokaiteet. Journeyn kuljettajan istuimessa on myös osittaiset sähkösäädöt.

Dacia Bigster

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isompi hybridi

Dacia Bigsterin konepellin alla on perusversiossa 1,2-litrainen kolmisylinterinen TCe 140 -bensaturbo. 48 voltin kevythybridijärjestelmä ja kuuusivaihteinen manuaali kertovat, että moottoriversio on sukua Dusterin TCe 130:lle. Mielenkiintoisesti TCe 130 4x4 nojaa samaan moottoriin kuin Dusterissa, eli nelivedossa on käytössä hiukan vähemmän tehoa.

Dacia Bigster toimii myös Renaultin ensi-iltana uudelle Hybrid 155 -voimalinjalle. Dusterin ja Joggerin tuttu Hybrid 140 on saanut 11 kilowattia ja 20 newtonmetriä lisää puhtia 155:ssä. Hybridijärjestelmän akku on 1,4 kilowattituntia ja Dacian mukaan jopa 80% ajoista voidaan suorittaa sähköllä, mikä lienee kuitenkin melkoisen ajotilannekohtaista. Hybrid 155 hoitaa samalla malliston automaattivaihteistoversion roolin ja lisätehojen ansiosta sen perävaunumassa on 250 kiloa enemmän, eli 1 000 kilogrammaa.

Dacia Bigster

Tarkemmin Dacia Bigsteriin päästään tutustumaan ensi viikolla Pariisin autonäyttelyssä. Suomen hinnoittelusta tai aikataulusta ei ole tietoa, mutta muualla Euroopassa Bigsterin hintojen odotetaan olevan noin viitisen tuhatta euroa vastaavaa Dusteria enemmän.

Kommentoi artikkelia