4.7.2023 Ajoneuvot Pölyä Dusterille: Dacia lähtee Dakar-ralliin 2025 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia lähtee mukaan Dakariin! Erämaarallin kutsu on kuultu romanialaismerkin parissa, joten 2025 Dacia tutkii äärimmäisten olosuhteiden ja synteettisen polttoaineen yhdistelmää vauhdikkaassa labrassa. Romanialaismerkki Dacia ei ole juuri näyttäytynyt moottoriurheilupiireissä, ainakaan tehdastallien muodossa. Tilanne muuttuu 2025 kun Dacia lähtee Dakar-ralliin mukaan kärkikastiin T1+-luokassa.Julkistustilaisuudessa Dacia esitteli myös kuljettajansa. Espanjalainen rallikuski Cristina Gutiérrez Herrero saa työkaverikseen muuan Sébastien Loebin, kaikkien aikojen rallivelhon etsiessä jälleen uusia haasteita Dacian ralliprojektista. Herrero on Espanjan erämaarallien mestari vuosilta 2011–2016 ja hän on osallistunut myös Dakariin seitsemästi viime vuosina. Varsinaisen lyömättömän ralliuransa jälkeen Loeb on osallistunut Dakariin vuodesta 2016.Organisaatiotasolla Dacian kumppanina on brittiläinen Prodrive, joka tuo moottoriurheiluteknistä osaamista. Prodriven meriittejä tuskin tarvitsee eritellä rallejaan seuraaville, mutta mielenkiintoista on Prodriven osallistuminen Dakariin vuodesta 2020 lähtien. Loebin voimin Prodriven auto selvitti tiensä toiseksi 2022 ja 2023.– Dacia ja Dakar ovat täydellinen yhdistelmä! Eikä pelkästään sen takia, että Dakar testaa Dacian kestävyyttä vaan myös osoittaa meidän sitoutumista matalapäästöisempään autoiluun. Osallistumme todella innostuneina kilpailuun synteettistä polttoainetta käyttävällä autolla. Dacia, yhdessä parhaan tiimin ja kuljettajien kanssa, on vakavasti otettava kilpailija rallissa, hehkuttaa Dacian toimitusjohtaja Denis Le Vot.Yli 40 vuoden ajan eri puolilla haastavissa olosuhteissa järjestetty Dakar on yhdistänyt yli 60 kansallisuutta ja 500 seikkailijaa ainutlaatuisessa erämaarallissa. Kilpailu yhdistää järjen ja tunteen, eli Dacian mukaan se sopii merkille täydellisesti.Varsinaisesta autosta kerrottiin vasta, että kilpailuun suunnitellaan nelivetoinen auto, joka selviytyy kisan haastavista olosuhteista. Auto myös suunnitellaan Aramcon toimittaman synteettisen polttoaineen ympärille, sillä Dacia haluaa testata uusia ratkaisuja ja energiavalintoja äärimmäisissä olosuhteissa. Aramcon synteettisissä polttoaineissa yhdistetään uusiutuvaa vetyä talteenotettuun hiilidioksidiin.Aivan vuoteen 2025 saakka ei tarvitse kuitenkaan odottaa ralli-Dacian ensiesiintymistä, sillä autoa kokeillaan jo 2024 Marokon rallissa.Jäämme odottamaan tulokkaan menestystä mielenkiinnolla. Jo 2024 Dakarin T1+-luokassa nähdään Fordin ja M-Sportin operoima versio Ranger Raptor -avolavasta, joten yhdessä viime vuosien panostusten kanssa valmistajien valtataistelu on siirtymässä pikataipaleilta teille tietymättömille.Lähde ja kuvat: DaciaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen