27.2.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uudistunut Dacia Spring ei ole tulossa Suomeen – ja siihen on hyvä syy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan halvimpiin kuuluva sähköauto Dacia Spring esittäytyi Geneven autonäyttelyssä jälleen hienoisesti päivittyneenä. Uusiin markkina-alueisiin ei kuulu Suomi – ja siihen on hyvä syy. Euroopan halvimpiin kuuluva sähköauto Dacia Spring sai jälleen kevyen päivityspaketin. Ulkoisesti auto on ottanut muita uudistuvia Dacioita kiinni ja Spring onkin näppärän näköinen itsevarmoine puskureineen – ainakin sopivalla varustelulla. Myös pölykapselivaihtoehdot ovat erityisen herkullisia, eikä Springiin edes saa tehtaalta alumiinivanteita. 3,7 metriä pitkänä ja 1,6 metriä leveänä Spring on toki pieni autoksi, mutta ei kuitenkaan mopoauto. Sisäisesti tarjolla on enemmän digiä, ainakin varustelun yläpäässä. 7-tuumainen digitaalimittaristo on kuin mistä tahansa nykyautosta ja 10-tuumainen kojelaudan kosketusnäyttö hoitaa perustehtäviä varmasti. Sisustassa vallitsee toki 1990-luvusta muistuttava muovisinfonia, mutta tilaa on mittoihin nähden hyvin. Kapea auto saattaa tosin pistää leveäharteiset kisaamaan kyynärpäätilasta. Akun koko on edelleen 26,8 kilowattituntia (25,0 kWh netto) ja latausteho on siihen nähden sopiva 34 kW (CCS). Spring on varustettu nyt 3,6 kW V2L-sähkönsyötöllä, jota Genevessä demottiin pistämällä auto kahvinkeittimen virtalähteeksi. Sähkömoottorin tehoversiot ovat edelleen 48 kW (65 hv) ja 33 kW (45 hv) varustelusta riippuen. "Isolohkon" suoritusarvot ovat 13,7 sekuntia 0–100 km/h ja huippunopeus 125 km/h. WLTP-kulutus odottaa vielä tyyppihyväksyntää, mutta tehtaan arvio 14,6 kWh/100 km kuulostaa jopa pessimistiseltä kokemuksiin nähden. WLTP-toimintamatkakin pyörii 220 kilometrin tuntumassa. Tyypillinen Spring-kuski käy päivän aikana 37 kilometrin päässä noin 37 km/h nopeudella ja auto ladataan yleisimmin kotona. Vaikka Dacia Springin uudistumisen yhteydessä auto suuntaa uusille markkinoille Britanniaan ja Irlantiin, ei Springistä ole vieläkään olemassa erillistä kylmän ilmanalan versiota. Samasta syystä autoa ei virallisesti tuoda Suomeen. Onko kylmän ilman versio sitten tarpeellinen? Lähteiden mukaan alkuvuoden pakkasaalto tarkoitti auton nykyisilläkin myyntialueilla Baltiassa noin –19°C lämpötiloja, aiheuttaen kymmenille autoille korjaamoreissun. Jäämme siis Suomen osalta odottamaan Dacia Springin kattavampaa uudistumista esimerkiksi mallipolven vaihdoksen muodossa. Dacia Springin hinnat alkavat eri markkinoilla noin 20 000 eurosta aina paremmin varusteltujen versioiden 25 000 euroon. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe