27.2.2024

Koeistuttu: uudistunut Dacia Spring ei ole tulossa Suomeen – ja siihen on hyvä syy

Dacia Spring Geneve 2024

Euroopan halvimpiin kuuluva sähköauto Dacia Spring esittäytyi Geneven autonäyttelyssä jälleen hienoisesti päivittyneenä. Uusiin markkina-alueisiin ei kuulu Suomi – ja siihen on hyvä syy.

Euroopan halvimpiin kuuluva sähköauto Dacia Spring sai jälleen kevyen päivityspaketin. Ulkoisesti auto on ottanut muita uudistuvia Dacioita kiinni ja Spring onkin näppärän näköinen itsevarmoine puskureineen – ainakin sopivalla varustelulla. Myös pölykapselivaihtoehdot ovat erityisen herkullisia, eikä Springiin edes saa tehtaalta alumiinivanteita. 3,7 metriä pitkänä ja 1,6 metriä leveänä Spring on toki pieni autoksi, mutta ei kuitenkaan mopoauto.

Dacia Spring Geneve 2024

Sisäisesti tarjolla on enemmän digiä, ainakin varustelun yläpäässä. 7-tuumainen digitaalimittaristo on kuin mistä tahansa nykyautosta ja 10-tuumainen kojelaudan kosketusnäyttö hoitaa perustehtäviä varmasti. Sisustassa vallitsee toki 1990-luvusta muistuttava muovisinfonia, mutta tilaa on mittoihin nähden hyvin. Kapea auto saattaa tosin pistää leveäharteiset kisaamaan kyynärpäätilasta.

Dacia Spring Geneve 2024

Akun koko on edelleen 26,8 kilowattituntia (25,0 kWh netto) ja latausteho on siihen nähden sopiva 34 kW (CCS). Spring on varustettu nyt 3,6 kW V2L-sähkönsyötöllä, jota Genevessä demottiin pistämällä auto kahvinkeittimen virtalähteeksi.

Sähkömoottorin tehoversiot ovat edelleen 48 kW (65 hv) ja 33 kW (45 hv) varustelusta riippuen. "Isolohkon" suoritusarvot ovat 13,7 sekuntia 0–100 km/h ja huippunopeus 125 km/h.

WLTP-kulutus odottaa vielä tyyppihyväksyntää, mutta tehtaan arvio 14,6 kWh/100 km kuulostaa jopa pessimistiseltä kokemuksiin nähden. WLTP-toimintamatkakin pyörii 220 kilometrin tuntumassa. Tyypillinen Spring-kuski käy päivän aikana 37 kilometrin päässä noin 37 km/h nopeudella ja auto ladataan yleisimmin kotona.

Vaikka Dacia Springin uudistumisen yhteydessä auto suuntaa uusille markkinoille Britanniaan ja Irlantiin, ei Springistä ole vieläkään olemassa erillistä kylmän ilmanalan versiota. Samasta syystä autoa ei virallisesti tuoda Suomeen.

Onko kylmän ilman versio sitten tarpeellinen? Lähteiden mukaan alkuvuoden pakkasaalto tarkoitti auton nykyisilläkin myyntialueilla Baltiassa noin –19°C lämpötiloja, aiheuttaen kymmenille autoille korjaamoreissun.

Jäämme siis Suomen osalta odottamaan Dacia Springin kattavampaa uudistumista esimerkiksi mallipolven vaihdoksen muodossa.

Dacia Springin hinnat alkavat eri markkinoilla noin 20 000 eurosta aina paremmin varusteltujen versioiden 25 000 euroon.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat