23.2.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistettu Dacia Spring – poikkeuksellisen halpa sähköauto on nyt monilta osin parempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Spring näyttää nyt sekä sisältä että ulkoa vähintään sen sukupolven verran modernimmalta ja fiksummalta. Vaikka myös teknisiä parannuksia on luvassa, muistuu auton hinta mieleen vielä monin paikoin. Dacia on ilmeisesti onnistunut venyttämään parinkymmenen vuoden aikana luomaansa menestyskonseptia myös sähköautojen maailmaan, sillä sen ensimmäinen akun varassa kulkeva automalli Spring on löytänyt Euroopassa jo 140 000 kotia, oikeuttaen maanosan sähköautotilaston kolmanteen sijaan viime ja toissa vuoden osalta.Kuten tiedämme, Spring noudattaa Dacian turhista riisuttua konseptia varsin tarkasti, ja hinta on saatu taisteltua 20 000 euron tuntumaan tinkimällä voimalinjan ominaisuuksista eurooppalaisittain ainutlaatuisella tavalla.Spring on jatkossakin saatavilla laihoina 45 ja 65 hevosvoiman tehoversioina, ja sen 26,8 kilowattitunnin akustolle voidaan löytää suurempia esimerkkejä lataushybridienkin maailmasta. WLTP-toimintamatka asettuu ihanneoloissa 220 kilometriin. Spring on uudistuksen myötä lihonnut kokonaista kuusi kiloa, mutta on silti edelleen kuivapainoltaan Euroopan ainoa alle tonnin painoinen sähköauto.Dacia on kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että Springissä on riittävästi ja jopa enemmän kuin riittävästi asiakkaiden tarpeisiin. Tämän väittämän tueksi se on kerännyt auton käyttötietoja, ja tullut niitä analysoimalla siihen tulokseen, että keskimäärin Springillä ajetaan Euroopassa alle 40 kilometriä päivässä, keskinopeudella 37 km/h, ja että 90 prosenttia matkoista on alle 70 kilometrin pituisia. Lisäksi, jopa kolme neljäsosaa latauksista tapahtuu kotiosoitteessa. Harvempaan asutuissa maissa luvut voivat toki olla hieman suurempia, mutta pointti on tämä.Spring on varsin pienikokoinen auto, mutta kuten Dacioissa yleensäkin, senttimetrit on käytetty viisaasti hyödyksi. Perustavaratila on 308-litrainen, mutta takapenkit kaatamalla sitä voi jatkaa aina tuhanteen litraan asti. Lisäksi sähköauton "frunk" eli etutavaratila vetäisee 35 litraa.Springin uudistuksen kohdalla ei siis ole lupa puhua kokonaan uudesta mallista, vaan enemmänkin laajamittaisesta faceliftistä. Katsotaanpa joka tapauksessa nyt, mikä kaikki Springissä on aivan uutta mallivuodelle 2024.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParhaimmillaan jopa ihan salonkikelpoinenKiinassa valmistettava Spring perustuu sikäläiseen Renault-tuotteeseen, City K-ZE:hen, ja sitä kautta intialaiseen, halpaan polttomoottoripikkuautoon, Renault Kwidiin. Alun perin Spring vastasi käytännössä täysin myös ulkonäöltään näitä kehittyville markkinoille tarkoitettuja sisarmallejaan. Nyt Spring on kuitenkin ottanut tällä saralla aimo loikan eteenpäin.Ulkonäöllisesti aimo loikka tarkoittaa Dacian aivan viimeisintä ja jälleen paljon eteenpäin mennyttä muotokieltä, jota on itse asiassa nähty kunnolla aiemmin vain Dusterin tulevassa sukupolvessa. 3,7-metristä ja tosiaan sähköautonakin alle 1 000-kiloista Springiä asemoidaan crossoveriksi entistäkin vahvemmilla seikkailuyksityiskohdilla. Keulalla ovat uudet ajovalot, kauttaaltaan ledit. Lisäksi väriä Springin maailmaan tuovat uudet safarinbeige ja tiilenpunainen.Sisälläkin näkymät ovat reippaasti aiempaa asiallisemmat. Kojelauta on näkyviltä osiltaan kokonaan uudesta puusta veistetty. Sen keskeltä voi bongata uuden, joko 7- tai 10-tuumaisen kosketusnäytön ja sen alapuolelta uudistuneet ilmastoinnin säätimet. Älykännykällekin on löydetty sieltä sopiva teline.Kuljettajan edessä on 7-tuumainen digitaalimittaristo. Dacia Springin maailmassa suorastaan luksusta on se, että uudessa ohjauspyörässä on vihdoin säätömahdollisuuksia.Lisää turvavarusteita ja kahdensuuntainen lataus mahdollistaSpringin vahvuuksiin ei ole kuulunut turvallisuus, ja siltä osin sähköautoksi alhaisesta hankintahinnasta maksetaan kovaakin hintaa. Springin kolariturvallisuus on luokkaa Intia plus muutama lisäturvavaruste = yhden (1) tähden EuroNCAP -testitulos vuodelta 2021. Uudistuksensa myötä Spring saa kuitenkin joitain EU-alueella pakollisiksi muuttuneita aktiivisia turvajärjestelmiä, joten uutuuden pitäisi olla ainakin edeltäjäänsä turvallisempi.Ottaen huomioon auton 984 kilon omapaino, johon sisältyy myös akku, auton rakenteelta ei valitettavasti voi odottaa täysin nykyautojen yleisen tason mukaista korilujuutta.Springin akun pitäisi yltää 30 kilowatin tasavirtalaturilla 20:sta 80:aan prosenttiin 45 minuutissa. Uutta on kahdensuuntainen lataus eli Springistä voi myös ottaa ulos virtaa. Näissä kokoluokissa ei ehkä omakotitaloa sähköistetä, mutta Springilläkin nyt kahvit keittää.Edelleenkin ideologian vuoksiUudistuksenkin jälkeen on todettava, että Spring hankitaan vain ja ainoastaan rakkaudesta lajiin, ja tuo laji on sähköautoilu. Vain vahva vakaumus siihen, että sähkö käyttövoimana on paras ratkaisu omiin tarpeisiin, laittaa valitsemaan Springin saman hintaisten polttomoottoriautojen ohi.20 000 euroa Dacia Springin ominaisuuksiin nähden on todella paljon, ja muutaman tonnin halvemmallakin saa esimerkiksi Dacia Sanderon mukana paljon enemmän tehoa, tilaa, turvallisuutta, toimintamatkaa ja muitakin ominaisuuksia. Taas mentäessä vain pari tonnia ylöspäin, vastaan alkaa tulla jo ensimmäisiä B-SUV -segmentin katumaastureita.Suomen markkinoille Spring ei edellisessä osassaan koskaan ehtinyt. Tuonnempana selviää, nähdäänkö poikkeuksellisen halpa kaupunkisähköauto uudistuneena myös täällä viileässä ja harvaan asutussa Pohjolassa.Lähde ja kuvat: Dacia Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!