23.2.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistettu Dacia Spring – poikkeuksellisen halpa sähköauto on nyt monilta osin parempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Spring näyttää nyt sekä sisältä että ulkoa vähintään sen sukupolven verran modernimmalta ja fiksummalta. Vaikka myös teknisiä parannuksia on luvassa, muistuu auton hinta mieleen vielä monin paikoin. Dacia on ilmeisesti onnistunut venyttämään parinkymmenen vuoden aikana luomaansa menestyskonseptia myös sähköautojen maailmaan, sillä sen ensimmäinen akun varassa kulkeva automalli Spring on löytänyt Euroopassa jo 140 000 kotia, oikeuttaen maanosan sähköautotilaston kolmanteen sijaan viime ja toissa vuoden osalta. Kuten tiedämme, Spring noudattaa Dacian turhista riisuttua konseptia varsin tarkasti, ja hinta on saatu taisteltua 20 000 euron tuntumaan tinkimällä voimalinjan ominaisuuksista eurooppalaisittain ainutlaatuisella tavalla. Spring on jatkossakin saatavilla laihoina 45 ja 65 hevosvoiman tehoversioina, ja sen 26,8 kilowattitunnin akustolle voidaan löytää suurempia esimerkkejä lataushybridienkin maailmasta. WLTP-toimintamatka asettuu ihanneoloissa 220 kilometriin. Spring on uudistuksen myötä lihonnut kokonaista kuusi kiloa, mutta on silti edelleen kuivapainoltaan Euroopan ainoa alle tonnin painoinen sähköauto. Dacia on kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että Springissä on riittävästi ja jopa enemmän kuin riittävästi asiakkaiden tarpeisiin. Tämän väittämän tueksi se on kerännyt auton käyttötietoja, ja tullut niitä analysoimalla siihen tulokseen, että keskimäärin Springillä ajetaan Euroopassa alle 40 kilometriä päivässä, keskinopeudella 37 km/h, ja että 90 prosenttia matkoista on alle 70 kilometrin pituisia. Lisäksi, jopa kolme neljäsosaa latauksista tapahtuu kotiosoitteessa. Harvempaan asutuissa maissa luvut voivat toki olla hieman suurempia, mutta pointti on tämä. Spring on varsin pienikokoinen auto, mutta kuten Dacioissa yleensäkin, senttimetrit on käytetty viisaasti hyödyksi. Perustavaratila on 308-litrainen, mutta takapenkit kaatamalla sitä voi jatkaa aina tuhanteen litraan asti. Lisäksi sähköauton "frunk" eli etutavaratila vetäisee 35 litraa. Springin uudistuksen kohdalla ei siis ole lupa puhua kokonaan uudesta mallista, vaan enemmänkin laajamittaisesta faceliftistä. Katsotaanpa joka tapauksessa nyt, mikä kaikki Springissä on aivan uutta mallivuodelle 2024. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Parhaimmillaan jopa ihan salonkikelpoinen Kiinassa valmistettava Spring perustuu sikäläiseen Renault-tuotteeseen, City K-ZE:hen, ja sitä kautta intialaiseen, halpaan polttomoottoripikkuautoon, Renault Kwidiin. Alun perin Spring vastasi käytännössä täysin myös ulkonäöltään näitä kehittyville markkinoille tarkoitettuja sisarmallejaan. Nyt Spring on kuitenkin ottanut tällä saralla aimo loikan eteenpäin. Ulkonäöllisesti aimo loikka tarkoittaa Dacian aivan viimeisintä ja jälleen paljon eteenpäin mennyttä muotokieltä, jota on itse asiassa nähty kunnolla aiemmin vain Dusterin tulevassa sukupolvessa. 3,7-metristä ja tosiaan sähköautonakin alle 1 000-kiloista Springiä asemoidaan crossoveriksi entistäkin vahvemmilla seikkailuyksityiskohdilla. Keulalla ovat uudet ajovalot, kauttaaltaan ledit. Lisäksi väriä Springin maailmaan tuovat uudet safarinbeige ja tiilenpunainen. Sisälläkin näkymät ovat reippaasti aiempaa asiallisemmat. Kojelauta on näkyviltä osiltaan kokonaan uudesta puusta veistetty. Sen keskeltä voi bongata uuden, joko 7- tai 10-tuumaisen kosketusnäytön ja sen alapuolelta uudistuneet ilmastoinnin säätimet. Älykännykällekin on löydetty sieltä sopiva teline. Kuljettajan edessä on 7-tuumainen digitaalimittaristo. Dacia Springin maailmassa suorastaan luksusta on se, että uudessa ohjauspyörässä on vihdoin säätömahdollisuuksia. Lisää turvavarusteita ja kahdensuuntainen lataus mahdollista Springin vahvuuksiin ei ole kuulunut turvallisuus, ja siltä osin sähköautoksi alhaisesta hankintahinnasta maksetaan kovaakin hintaa. Springin kolariturvallisuus on luokkaa Intia plus muutama lisäturvavaruste = yhden (1) tähden EuroNCAP -testitulos vuodelta 2021. Uudistuksensa myötä Spring saa kuitenkin joitain EU-alueella pakollisiksi muuttuneita aktiivisia turvajärjestelmiä, joten uutuuden pitäisi olla ainakin edeltäjäänsä turvallisempi. Ottaen huomioon auton 984 kilon omapaino, johon sisältyy myös akku, auton rakenteelta ei valitettavasti voi odottaa täysin nykyautojen yleisen tason mukaista korilujuutta. Springin akun pitäisi yltää 30 kilowatin tasavirtalaturilla 20:sta 80:aan prosenttiin 45 minuutissa. Uutta on kahdensuuntainen lataus eli Springistä voi myös ottaa ulos virtaa. Näissä kokoluokissa ei ehkä omakotitaloa sähköistetä, mutta Springilläkin nyt kahvit keittää. Edelleenkin ideologian vuoksi Uudistuksenkin jälkeen on todettava, että Spring hankitaan vain ja ainoastaan rakkaudesta lajiin, ja tuo laji on sähköautoilu. Vain vahva vakaumus siihen, että sähkö käyttövoimana on paras ratkaisu omiin tarpeisiin, laittaa valitsemaan Springin saman hintaisten polttomoottoriautojen ohi. 20 000 euroa Dacia Springin ominaisuuksiin nähden on todella paljon, ja muutaman tonnin halvemmallakin saa esimerkiksi Dacia Sanderon mukana paljon enemmän tehoa, tilaa, turvallisuutta, toimintamatkaa ja muitakin ominaisuuksia. Taas mentäessä vain pari tonnia ylöspäin, vastaan alkaa tulla jo ensimmäisiä B-SUV -segmentin katumaastureita. Suomen markkinoille Spring ei edellisessä osassaan koskaan ehtinyt. Tuonnempana selviää, nähdäänkö poikkeuksellisen halpa kaupunkisähköauto uudistuneena myös täällä viileässä ja harvaan asutussa Pohjolassa. Lähde ja kuvat: Dacia Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan