Ajoneuvot 29.11.2023

Koeistuttu ja koekatseltu: Dacia Duster – järki edellä tunteisiin vedoten

Kolmannen sukupolven Dacia Dusterin halutaan vetoavan sen edeltäjää enemmän tunteisiin, mutta onneksi Dusterin ydin on edelleen sen lähes raa’assa rationaalisuudessa.

Muotoilulla myydään autoja, ja tunteet vaikuttavat entistä enemmän ostopäätöksiin. Tämä tiedetään myös Dacialla, joten uudelle Dusterille on rakennettu hieman haluttavampaa olemusta. Tätä ei ole kuitenkaan tehty uhraamalla jotain pois auton käytännöllisyydestä tai erinomaisesta hinta-laatusuhteesta.

Kun etenkin premium-luokassa trendinä tuntuu olevan hurja halu saada ostaja ihastumaan ennemminkin auton yksityiskohtiin ja varusteisiin kuin itse autoon, Duster ihastuttaa yhä rehellisen mutkattomalla olemuksellaan ja varusteillaan.

Joggerin hengenheimolainen

Uuden Dusterin pohjana on Joggerin tapaan Renault-konsernin CMF-B-alusta. Se on tunnetusti varsin joustava palikka antaen niin insinööreille kuin myös muotoilijoille vapauden muokata autoa aina kyseessä olevan mallin tarpeita parhaiten vastaavaksi.

Dusterissa tämä näkyy niin, että nopeasti katsottuna auto näyttää kasvaneen. Tämä on hämäystä, sillä aikuistuneesta olemuksesta huolimatta auton ulkomitat ovat lähes ennallaan. Mittasuhteet ovat vain muuttuneet. Etu- ja takaylitykset ovat varsin maltilliset, ja lisäksi koria on viilattu kiilamaisemmaksi. Tämä on tehty paitsi muotoilun (laskeva kattolinja saa auton näyttämään virtaviivaisemmalta) myös rationaalisuuden nimissä (uusi muoto halkoo ilmaa tehokkaammin eli kulutus laskee). Ja mikä parasta, muutokset eivät ole syöneet tiloja auton sisällä.

Rohkeasti muotoiltu

Ja katselee uutta Dusteria sitten mistä kulmasta tahansa, auton ulkokuoressa on tapahtunut iso hyppäys edeltäjään verrattuna. Ja sekin sai jo viimeisimmässä faceliftissä uuden keulailmeen. Nyt ilme on viirumaisin ajovaloin vieläkin tuimempi.

Myös perässä on tapahtunut paljon, ja suurin muutos on niin ikään uusissa takavaloissa, jotka ovat erittäin silmäänpistävät. Pienillä graafisilla yksityiskohdilla saadaan paljon aikaan.

Sivuprofiili on – kuten mainittua – virtaviivaisempi, ja tätä korostetaan myös tutuilla automuotoilijoiden metkuilla. Ikkunalinja on aiempaa kapeamman oloinen, koska B- sekä C-pilari on häivytetty tummilla muoviosilla.

Tarkemmin katsottaessa Dusterin linjat ovat itse asiassa vielä simppelin selkeät, mutta pienillä ns. päälleliimatuilla eli graafisilla yksityiskohdilla piristettynä Duster näyttää selvästi aiempaa modernimmalta. Tämä on tehty myös ansioituneesti niin, että kokonaisuus toimii näyttämättä liian päälleliimatulta.

Jylheämpää olemusta korostetaan myös entistä terävämmillä linjoilla. Myös pyöränkoteloiden korostaminen tukevilla muovikaarilla tukee äijämäisyyttä.

Vetää edestä tai kaikista nurkista

Tarjolla on tuttuun tapaan sekä etu- että nelivetoisia versioita. Ensimainittu on luonnollisesti se edullisempaa vaihtoehtoa etsivän valinta, kun taas nelivetoon päätyvät haluavat olla varmempia liikkeelle pääsystä myös hankalammissa olosuhteissa – tai joutuvat vaikkapa poikkeamaan useammin päällystämättömien teiden ulkopuolelle. Kiinni jäämisen pelkoa ei tarvitse potea, sillä maavara on peräti 21,7 senttiä.

Ja jos nelivedolla joutuu lähtemään myös kokonaan tiestön ulkopuolelle, tätäkään haastetta ei Dusterin ratin takana tarvitse varsinaisesti pelätä; nousukulma on 31 astetta ja jättökulma vakuuttavat 36 astetta. Dusterin maasto-ominaisuudet ovat siis numeroiden valossa kohdallaan.

Nelivedon yhteydessä on nyt myös uusi ajotilavalitsin, jossa on viisi asetusta: automaattinen, lumi, muta/hiekka, off-road ja eco. Nelivetomoodi on samantapainen kuin nykymallissa oleva Lock-asetus, mutta voimaa etu- ja taka-akselin välillä jaetaan entistä älykkäämmin.

Kaksi erilaista hybridiä

Uuden pohjalevyn myötä Duster siirtyy sekin nyt sähköiselle aikakaudelle. Moottorivalikoimaan kuuluu kaksi bensavaihtoa ja joissain maissa myynnissä oleva nestekaasuversio. Bensaversioista uusi on 48 V -kevythybridi, jossa vetovastuun kantaa 1,2-litrainen, 3-sylinterinen ja 130-heppainen bensaturbo. Se on tuttu jo Renaulteista ja nyt se tuodaan ensimmäistä kertaa Daciaan.

Toinen moottorivaihtoehto on täyshybridi eli ryyditetty 1,6-litraisella vapaasti hengittävällä bensakoneella ja kahdella sähkömoottorilla. Kyseessä on sama 140 hv voimala joka löytyy jo Joggerista.

Vaihteistoksi on mallista riippuen tarjolla joko automaatti tai manuaali. Varusteversioita on myös useampi: Essential, Expression, Extreme ja Journey. Mitä kaikkea ne pitävät sisällään, se tarkentuu vielä ennen myynnin aloitusta. Journeyssa on kuitenkin esimerkiksi jo 18-tuumaiset vanteet, paras infotainment-paketti sekä 3D-äänentoisto.

Uutta on myös se, että autoon on saatavilla kaksi hieman eri ilmettä. Kaupunkicowboylle tai roadtrippiläisille on hieman henkilöautomaisempi Journey-look, kun taas metsien miehille ja naisille on off road -henkisyyttä korostavia Extreme-yksityiskohtia.

Ohjaamossa paljon uutta

Myös ohjaamo on selkeästi uusi. Uusi DC-logo hallitsee rattia, ja kojelaudan suoraviivaisissa linjoissa on samaa rehvakkuutta kuin auton keulassa. Ilme on jyhkeä.

Katon verhoilumateriaali ja kovat muovit paljastavat kuitenkin nopeasti auton hintatason. Ja hyvä niin. Moni ei halua edes maksaa turhaan hienostellusta laatuvaikutelmasta. Sama pätee varusteisiin, joskaan mitään karvalakkia ei Daciankaan omistajan tarvitse tänä päivä ostaa. Dacian filisofiana on ollut tuoda autoihin uusia varusteita sen mukaan, kun asiakkaat ovat niitä oikeasti kyselleet – ei toisin päin.

Tämä näkyy Dusterissa mm. uutena mittaristona, joka on digitaalinen. Näin sen näkymää voidaan myös muokata. Kojelaudan keskellä on myös aiempaa selvästi näyttävämpi eli 10,1-tuumaiseksi kasvanut kosketusnäyttö, jota on kallistettu aavistus kuljettajaan päin. Näytön grafiikka on uusi, ja sen yleisilme uusine kirjasimineen tukee Dacian uutta brändi-ilmettä.

Uuden infotainment-järjestelmän takana on myös uusi käyttöliittymä, jossa on selvästi enemmän digitaalisia palveluja kuin mitä olemme tähän asti tottuneet Dacioissa näkemään. Myös maastossa ajavia hemmotellaan, tarjolla on tietoa mm. kallistuskulmista ja voiman jakautumisesta akseleiden välillä.

Hyvin tilaa

Autoon astuminen tapahtuu pienen kynnyksen yli, joten lyhyemmät joutuvat vähän ojentelemaan koipiaan. Kuljettajalle tämä ei tuskin on ongelma, mutta esimerkiksi lapset joutuvat hieman kipuamaan autoon. Takaovet aukeavat kuitenkin onneksi reippaasti, mikä helpottaa tehtävää, jos lapsia on autettava autoon.

Tilaa matkustamossa on aavistus enemmän, ja etenkin takatilat vakuuttavat: jalka-, polvi- ja pääntilaa on reippaasti. Myös tavaratila on kiitettävän kokoinen, etuvetoisessa versiossa sen tilavuus on peräti 472 litraa.

Jalkatiloihin saa kaikkialle kumimatot, jota Suomen sääolosuhteissa on pakko arvostaa. Myös tavaratilaan saa kumipohjan, jonka ainakin koiria kuljettavat ottavat sinne mielellään. Toimii toki kätevästi myös ulkoilijoille, kun saappaat, vaelluskengät ja muut ulkoiluvarustukset saavat vuotaa ylimääräisen kosteutensa kumimaton sisään.

Ja ai niin, maastohenkisyyttä korostavaan malliversioon on tarjolla myös uusi helppohoitoisempi mikrokangaskuosi, jonka voi pyyhkäistä nopeasti puhtaaksi.

Ja retkeilystä pitäville mainittakoon vielä se, että Joggerin tapaan myös Dusteriin tulee tarjolle kipattavan sängyn sisältävä retkeilylaatikko. Se on näppärä ratkaisu niille, jotka eivät halua nukkua luonnon helmassa teltassa.

Yksinkertaisesti fiksua

Ja loppuun vielä yksi hauska yksityiskohta Dacian rationaalisesta ajattelutavasta. Se on eräs toinen automerkki, joka mainostaa olevansa yksinkertaisesti fiksu, ja tämä on selvästi havaittu Daciallakin.

Siksi tarjolle tulee – ei pelkästään Dusteriin vaan kaikkiin Dacioihin – uudenlainen kiinnitysratkaisu nimeltään YouClip. Dusterissa sille on jo valmiit kiinnikkeet. Niihin voidaan laittaa hieman Rubikin kuutiota isompi muovineliö, jonka sivulla on sitten paikka vaikkapa taskulampulle, mukille tai vaatekoukulle/henkarille – ja toimiipa YouClip myös kännykkätelineenä tai tabletin kiinnityspisteenä etuistuimen selkänojan ja niskatuen välissä.

Näppärää. Uusia ratkaisuja syntyy varmasti myös nopeasti lisää, kunhan asiakkaat pääsevät testaamaan ihmekuutiota ja kertomaan omista toiveistaan.

Suomeen ensi kesänä

Duster on ollut Dacian mallistossa aina se varma pohja, jonka myynti vetää tasaisesti vuodesta toiseen. Ensimmäinen sukupolvi esiteltiin vuonna 2010, ja tähän mennessä Dustrereita on valmistettu jo 2,2 miljoonaa kappaletta.

Uuden Dusterin ensiesittely tapahtuu näillä näkymin Geneven autonäyttelyssä kevään korvilla. Ensimmäiselle koeajolle ulkomailla pääsemme myöhemmin keväällä, ja myös ennakkomyynti alkaa näillä näkymin silloin. Suomeen autoja odotellaan kesän saapuessa.

Ja pian Duster saa seuraa hieman isommasta 4,6 metriä pitkästä katumaasturista. Tuo segmentti on tällä hetkellä erittäin suuressa huudossa Euroopassa, eikä Daciakaan halua jäädä joukosta pois. Ja kyllähän rationaalinen vaihtoehto tuohonkin kokoluokkaan on ostajien kannalta plussaa…

Teksti ja kuvat: Vesa Eskola

 

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Dacia

Kaikki koeajot

Uusimmat