10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster Teksti Aake Kinnunen Dacia Kuva Dacia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Bigster on uuden kokoluokan pelinavaus valmistajalleen. Dacialle Dusterin menestys ei ole mikään uutinen, mutta nyt Renaultin romanialaismerkki lähtee täysin uuteen segmenttiin. Dacia Bigster on C-segmentin SUV, joten auto kilpailee mittojensa puolesta Volkswagen Tiguanin ja Peugeot 3008:n kaltaisten autojen kanssa. Dacia Bigster on 4,57 metriä pitkä, joten 23 senttimetrin pituusero Dusteriin nähden on tuntuva. Leveyttä on 1,81 metriä ja korkeutta 1,71 metriä (+5 senttiä Dusteriin). Maavaraa on 22 senttimetriä. Akseliväli on 2,7 metriä, noin 4 senttiä Dusteria enemmän. Tavaratilaa on 667 litraa, joten Bigster kisailee sen osalta vielä kokoa suurempienkin autojen kanssa. Takaistuimet kaatuvat kolmessa osassa (40/20/40) ja suurin kuljetuspituus on 2,7 metriä, joten Bigster taipunee laajaan joukkoon kuljetustehtäviä.Bigster suunniteltiin yhtä aikaa Dacia Dusterin kanssa CMF-B-perusrakenteelle. Yhteinen suunnitteluprosessi näkyykin ulkoisesti samanlaisena tyylinä ja esimerkiksi Dacian Starkle-kierrätysmuovimateriaalin käyttönä pyöränkaarissa. Bigsterin saa myös mustalla katolla, ensimmäistä kertaa Dacian historiassa. Sisätiloissa pääpaino on ollut tiloissa. Kojelaudassa on 10-tuumainen kosketusnäyttö ja myös digimittaristo on 10-tuumainen useimmissa varusteversioissa. Keskikonsolista on saatavilla korkealla kyynärnojalla varustettu versio, jossa on viilennettävä säilytyslokero. Varustelistasta löytyy myös älypuhelimen langaton latausteline. Bigster tukee Dusterin tavoin YouClip-yleiskiinnikettä kännykkätelineiden ja sisävalojen kaltaisten lisävarusteiden kiinnittämiseen. Panoraamalasikatto on aina vakiovarusteena. Varustelistalta löytyy myös Journey-versiossa sähkötoiminen takaluukku ja Extremessä tutut taakkatelineeksi kääntyvät kattokaiteet. Journeyn kuljettajan istuimessa on myös osittaiset sähkösäädöt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsompi hybridiDacia Bigsterin konepellin alla on perusversiossa 1,2-litrainen kolmisylinterinen TCe 140 -bensaturbo. 48 voltin kevythybridijärjestelmä ja kuuusivaihteinen manuaali kertovat, että moottoriversio on sukua Dusterin TCe 130:lle. Mielenkiintoisesti TCe 130 4x4 nojaa samaan moottoriin kuin Dusterissa, eli nelivedossa on käytössä hiukan vähemmän tehoa.Dacia Bigster toimii myös Renaultin ensi-iltana uudelle Hybrid 155 -voimalinjalle. Dusterin ja Joggerin tuttu Hybrid 140 on saanut 11 kilowattia ja 20 newtonmetriä lisää puhtia 155:ssä. Hybridijärjestelmän akku on 1,4 kilowattituntia ja Dacian mukaan jopa 80% ajoista voidaan suorittaa sähköllä, mikä lienee kuitenkin melkoisen ajotilannekohtaista. Hybrid 155 hoitaa samalla malliston automaattivaihteistoversion roolin ja lisätehojen ansiosta sen perävaunumassa on 250 kiloa enemmän, eli 1 000 kilogrammaa. Tarkemmin Dacia Bigsteriin päästään tutustumaan ensi viikolla Pariisin autonäyttelyssä. Suomen hinnoittelusta tai aikataulusta ei ole tietoa, mutta muualla Euroopassa Bigsterin hintojen odotetaan olevan noin viitisen tuhatta euroa vastaavaa Dusteria enemmän. Lue lisää Kaikki artikkelit 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi 27.1.2025 Uutinen Dacia Sandero tulee sähköautona vuonna 2027 – Dusterista nelivetohybridi ehkä jo tänä vuonna 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: ”Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista” 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 27.2.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uudistunut Dacia Spring ei ole tulossa Suomeen – ja siihen on hyvä syy 23.2.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistettu Dacia Spring – poikkeuksellisen halpa sähköauto on nyt monilta osin parempi 4.7.2023 Ajoneuvot Pölyä Dusterille: Dacia lähtee Dakar-ralliin 2025 28.1.2023 Ajoneuvot Dacia piikittelee bemaristeja kuumavesipulloilla Britanniassa 24.1.2023 Ajoneuvot Dacia Springin käsitys Extremestä on 65 hevosvoimaa – ja lisähinta vain 1 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous