28.2.2018 Liikenne Diesel Saksassa: mitä oikeuden päätös tarkoittaa vanhoille dieselautoille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksassa eilen tehty päätös on vasta ensimmäinen askel tiellä mahdollisiin vanhempien dieselautojen rajoituksiin kaupunkialueilla. Vielä on mahdotonta ennustaa, miten saksalainen autokauppa kehittyy. Päivän polttava puheenaihe jo pidempään vireillä olleessa dieselkeskustelussa on ollut Saksan liittovaltion hallinto-oikeuden päätös siitä, että kaupungit, kunnat ja yhteisöt voivat itse päättää niiden alueella olevista autoilurajoitteista.Päätökseen, kuten myös muuhun viime vuosien dieselkeskusteluun, liittyy kuitenkin useita asianhaaroja. Hallinto-oikeuden päätös oli vasta ensimmäinen askel autorajoitteiden raamien luomiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMistä oikeastaan päätettiin?Saksan liittovaltion hallinto-oikeus antoi päätöksellään luvan Stuttgartin ja Düsseldorfin kaupungeille päättää EU- ja liittovaltiotasoisia päästösäännöksiä tiukemmista rajoituksista. Kaupunki- tai reittikohtaisten päästörajoitusten asettaminen edellyttää kuitenkin keskusteluja muun muassa ammattiliittojen kanssa, jotta kansalaisten työmatkat eivät vaikeudu kohtuuttomasti.Keskustelu ajorajoituksista on virinnyt siitä, että noin 60–70 saksalaista paikkakuntaa kokee ajoittain ilmassa olevien typen oksidien (NOx) ohjearvon ylittymistä. Saksalaiskaupungeissa on ollut jo vuosien ajan käytössä ajorajoituksia suuripäästöisille ajoneuvoille, jotka eivät täytä Euro 4 -päästörajoitusta. Nyt keskustelussa on pohdittu, voitaisiinko kaupungeissa rajoittaa myös uudempien Euro 5 -dieselautojen liikkumisoikeutta esimerkiksi tietyillä reiteillä.Liittovaltion hallinto-oikeuden päätöksessä kaupungit saivat siis luvan päättää alueellaan olevista tiukemmista päästörajoituksista. Rajoitukset eivät kuitenkaan voi oikeuden mukaan koskea nykyisiä Euro 6 -päästörajan mukaisia ajoneuvoja. Myös Euro 5 -ajoneuvojen rajoittamiselle on asetettu siirtymäaika, jonka mukaan niiden käyttöä voidaan rajoittaa vasta 1.9.2019 alkaen.Yksikään kaupunki tai yhteisö ei ole vielä tehnyt päätöksiä tiukemmista rajoituksista alueellaan.Myös rajoitusten asettaminen, mahdollisista kielloista kertovat liikennemerkit, sallittujen autojen merkitseminen, kiellon valvonta ja siitä rankaiseminen ovat vielä monelta osin avoinna. On myös mahdollista, että myös kaupunkien ja yhteisöjen tiukemmista rajoituksista annetaan liittovaltio- tai osavaltiotason kattopäätöksiä.Entäs ne autot?Vain alle 20% Saksan 15 miljoonasta dieselautosta kuuluu nykyisen Euro 6 -päästöluokituksen piiriin. Ei ole kuitenkaan täysin yksinkertaista mitä tapahtuu yli 10 miljoonalle vanhemmalle dieselautolle. Euro 6 -päästöluokitus astui voimaan syyskuussa 2015.Ajorajoitusten lisäksi on keskusteltu mahdollisuudesta, jossa erityisesti Euro 5 -ajoneuvot varustetaan uusilla moottorinohjausohjelmistoilla. Vaihtoehto on saanut kannatusta saksalaisilta autonvalmistajilta. Euro 5 -luokitus oli käytössä vuosina 2011–2015.Saksan autoliitto ADAC on ollut kuitenkin toiveikas myös sen suhteen, että Euro 5 -ajoneuvot voitaisiin varustaa uusin katalysaattorein ja SCR-päästöjärjestelmin. Mahdollisten päästölaitteistojen jälkiasennuksesta syntyisi kuitenkin arviolta 1 400 – 3 300 euron lisälasku, mikä ei houkuta saksalaisia autotehtaita. Tämän lisäksi ongelmia syntyisi muun muassa autojen tyyppihyväksynnän ja ulkomaille myymisen kanssa. Myös SCR-järjestelmässä käytettävät aineet ovat väärin asennetuissa järjestelmissä typen oksideja vaarallisempia ympäristömyrkkyjä.Ei ole kuitenkaan vielä mahdollista laskea, montaako saksalaista dieselautoa tänään tehty päätös lopulta koskettaa. Vaikutuspiiri laajenee, mikäli useampi saksalaiskaupunki päättää asettaa rajoituksia. Samalla on avoinna päätöksen vaikutus vanhempien dieselautojen jälleenmyyntiarvoon.Halpa diesel Suomeen?Mikäli saksalaisten käytettyjen dieselautojen hinnat kokevat arvonalennuksen laajojen ajorajoitteiden asettamisen takia, saattaa suomalaista autonostajaa kohdata onni Saksan autokaupoissa. Uudehkon käytetyn dieselauton hankinta saattaisi esimerkiksi Suomen autokannan ikä- ja hiilidioksidikehityksen kannalta olla jopa toivottavaa.Tämä edellyttää kuitenkin, että Suomessa ei olla muuttamassa dieseleitä koskevia säädöksiä eikä nyt tarkastelussa olevia typen oksideja aleta esimerkiksi verottaa voimakkaammin autoverotuksessa. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen peräänkuuluttaakin ennustettavuutta ja varmuutta myös suomalaisilta päättäjiltä. – Nyt olisi hyvä hetki poliitikkojen ottaa kantaa siihen, miten tilanne jatkuu meillä. Ennustettavuuden puute on merkittävä ongelma, kun kyse on auton kaltaisista pitkäikäisistä kulutushyödykkeistä.Nykyisellään typen oksidit eivät ole kuitenkaan olleet ongelma suomalaisessa liikennekeskustelussa.Teksti: Aake Kinnunen Kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLue myös:Oikeuden päätös: Saksa sallii kaupunkien dieselkiellot Dieselautot välituomiolla Saksassa Fiat Chrysler luopunee dieseleistä 2022 mennessä Diesel ei kuole vielä vuosikymmeniin Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta