23.2.2018 Liikenne Dieselautot välituomiolla Saksassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalainen tuomioistuin päättää ensi viikolla, miten etenee aie eniten saastuttavien dieselautojen ajokielloista kaupunkikeskustoissa. Liittovaltion tuomioistuimessa Saksassa on ensi viikolla käsillä merkittävä päätös, joka koskee saastuttavimpien vanhempien dieselautojen mahdollisia käyttökieltoja kaupunkikeskustoissa. Taustalla on kaupunkien ilmanlaadun varjelu. Stuttgartin ja Düsseldorfin kaupungit ovat vieneet asian eteenpäin korkeampaan oikeusasteeseen, kun paikalliset tuomioistuimet olivat aiemmassa päätöksessään sallineet, että suuripäästöisimpien dieselautojen käyttöä voitaisiin rajoittaa kaupunkialueella. Mahdolliset ajorajoitukset eivät koskisi uudempia dieselautomalleja, jotka täyttävät Euro6-päästörajan. Tämä raja uusille myytäville autoille tuli käyttöön syyskuussa 2015. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päätös siirtyi ensi viikolle Oikeuden päätöksen mahdollisista ajokieltojen sallimisista piti tulla jo tällä viikolla, mutta päätös siirtyi ensi viikon tiistaille. Oikeuden päätös koskee tässä vaiheessa Stuttgartin ja Düsseldorfin kaupunkeja, mutta sillä on merkittävä ennakkotapauksen luonne. Jos oikeus päätyy ajokieltojen sallimiseen, jättää sekin päätös kaupungeille kuitenkin omaa valtaa lopulta päättää, rajoittavatko ne dieselautojen käyttöä alueellaan. Koskee 15 miljoonaa autoa Mikäli Saksassa päädytään kieltämään saastuttavimpien dieselautojen käyttö suurten kaupunkien keskusta-alueilla, tulee näiden automallien jälleenmyyntiarvo laskemaan. Asioista yleensä hyvin perillä olevan Automotive News Europe -sivuston arvion mukaan jälleenmyyntiarvon lasku koskee Euroopan suurimmassa automaassa noin 15 miljoonaa autoa – ja niiden omistajien kukkaroa. Päästöjä voidaan vähentää jälkikäteen Saksan autoliitto ADAC on arvioinut, että vanhojen dieselautojen päästöjä pystytään suitsimaan jälkikäteen tehtävin teknisin muutostöin, mutta se tulee kalliiksi. ADACin arvion mukaan muutostyöt yhtä Euro5-dieselautoa kohti ovat 1 400–3 300 euroa. Näiden muutostöiden ansiosta haitallisten päästöjen määrä voidaan arviolta vähentää jopa 70 prosenttia. Terveydelle haitallisimpia ovat pienhiukkas- ja typpidioksidipäästöt. Iso kysymys jälkikäteisiin muutostöihin liittyen on, kauanko kestää, että asennustyöt saadaan läpivietyä valtavalle määrälle autoja. Yli 19 miljoonan jäsenen ADAC on Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö ja Autoliiton sisarjärjestö. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuoleman suudelma? Evercore ISI -analyysiyritys arvioi Automotive News Europen uutisessa, että ajokieltoihin johtava oikeusistuimen päätös olisi kuoleman suudelma dieselmallien tulevaisuudelle. Oikeudessa tullaan arvioimaan myös sitä, onko mahdollinen ajokielto ylipäätään juridisesti toteutettavissa vai kajotaanko siinä liiaksi ihmisten liikkumisvapauteen. Jos ajokieltoihin päädytään, asiasta nousee Saksassa takuuvarmasti suuri poru, jolla on merkittäviä poliittisia ulottuvuuksia ja työllisyysvaikutuksia. Vahva autoteollisuus on Saksassa merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttaja, kuten myös autoteollisuudessa työskenteleviä edustava ammattiliittokenttä. Lähde: Automotive News Europe, ADACv Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku