27.11.2023 Autoilu Dieselautoilija: nykyaikainen auto järkevä vielä vuosia, mutta käyttövoimavero kurittaa Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin Arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Farmarikorista dieselautoa tarvitseva: ”Osa meistä on joka tapauksessa pakotettuja ajamaan polttomoottoriautoilla vielä pitkään.” Liikenteen sähköistyessä on käynnissä käyttövoimamurros, jonka vuoksi moni pohtii henkilöauton polttoaineratkaisuja yhä tarkemmin – oman käyttötarpeensa mutta myös autoilun ympäristöystävällisyyden näkökulmasta.Dieselautoilijat saattavat kokea itsensä ahtaaseen rakoon työnnetyiksi autonsa käyttövoiman vuoksi.Todennäköisesti aivan valtaosalla kotitalouksista auton valinnassa painavat vahvasti myös taloudelliset tekijät. Moni varmasti haikailee uudempaa autoa, jopa täysin uutta autoa ja myös polttomoottoriautoja yhä selvästi kalliimpaa täyssähköautoa, mutta autonvaihtoon ei ole taloudellisia mahdollisuuksia.Omasta nykyisestä autosta saatava hinnan ja maksettavaksi jäävän välirahan yhtälö voi olla tekemätön paikka – etenkin kun autorahoituksen tasoon vaikuttaa korkojen nousu.Oman haasteensa kokonaisuuteen tuo se, että autonvaihtajan eli tavallisen kuluttajan on tässä käyttövoimien muutosvaiheessa ja uudenlaisen ajoneuvotekniikan esiinmarssissa entistä vaikeampi hahmottaa autoilun todellisia kustannuksia niin ajon aikaisten kilometrikustannusten kuin jälleenmyyntiarvon kehittymisen ja mahdollisten korjauskustannusten näkökulmastakaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Tarvitsen dieselfarmarin”Moottoriin yhteyttä ottanut dieselautoilija esittää lukuisia järkeenkäypiä perusteluja omalle autovalinnalleen. Hän tarkoittaa uudehkoa dieselautoa, jonka päästöt täyttävät kunnianhimoiset Euro6-päästövaatimukset. Tällaisena autona hän ottaa esiin esimerkiksi nelivetoisen Volvo V60 Cross Country -mallin. Autoilijan mukaan ”tämäntyyppisiä autoja on jo olemassa, valmistettuina, ehjinä ja vähäpäästöisinä.””Voimakasta dieselfarmaria” käyttöautokseen tarvitseva autoilija listaa autoilutarpeitaan ja liikkumisen aiheuttamia vaikutuksia. ”Koska ajan vähän, päästöjäkin syntyy vähän enemmän ajaviin verrattuna. Hankintani olisi mielestäni ajattelevainen, hyvä, ympäristöystävällinen ja kierrätyshenkinen.”Hän kertoo ajavansa vuosittain maksimissaan 10 000 kilometriä.Polttiksilla ajetaan vielä pitkäänMitä uudempi automalli, keskimäärin sen pihimpi ja vähemmän haitallinen se on päästöjensä puolesta.Moottoriin yhteyttä ottanut autoilija tuo esiin, ettei kaikilla ole varaa ostaa uutta hybridiautoa tai täyssähköautoa.”Ja vaikka olisi, niitä ei edes riittäisi meille kaikille. Osa meistä on joka tapauksessa pakotettuja ajamaan polttomoottoriautoilla vielä pitkään.”Yhteydenottaja on ihan oikeassa: suomalaiset liikkuvat vielä pitkään polttomoottorien voimin, sillä suomalaisten autot ovat erittäin iäkkäitä – ja noin 2,75 miljoonan henkilöauton autokannasta ladattavia on edelleen hyvin pieni osa.Dieselien keski-ikä 11,3 vuottaVuoden 2022 lopussa liikennekäytössä olevien dieselautojen keski-ikä oli noin 11,3 vuotta, bensiiniautojen keski-ikä noin 14,4 vuotta.Ladattavien hybridien keski-ikä oli vuoden 2022 lopussa noin 3,3 vuotta, täyssähköautojen keski-ikä noin 1,9 vuotta ja kaasuautojen keski-ikä noin 6,9 vuotta.Autoalan Tiedotuskeskuksen henkilöautokantatilastoista selviää paljon kiinnostavaa. Marraskuun alussa 2023 oli liikennekäytössä – henkilöautot sekä matkailuautot yhteensä – 713 231 dieselajoneuvoa eli 25,5 prosenttia autokannasta. Vertailun vuoksi täyssähköautoja oli 77 783 eli 2,8 prosenttia autokannasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäyttövoimavero = rangaistusAutoilijaa kismittää dieselautoilijoita kurittava käyttövoimavero, jonka hän kokee rangaistukseksi näinä kalliina dieselin litrahintojen aikoina. Hän peräti kokee, ettei mikään taho pidä hänen kaltaistensa autoilijoiden puolia.Kuten Moottori on aiemmin uutisoinut, Autoliiton mielestä olisi syytä pohtia dieselautojen käyttövoimaverosta luopumista, sillä dieselautot kantavat jo nyt suuremman taakan päästövähennystavoitteiden kustannuksista.Taustalla on se, että biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen lisääminen luo hintapainetta erityisesti dieselpolttoaineelle, sillä biokomponentteja voidaan lisätä dieselpolttoaineeseen enemmän kuin bensiiniin ilman ajoneuvoteknisiä muutoksia.– Vaikka biojakeet sekä dieselpolttoaine ovat kevyemmin verotettuja, niin jakeluvelvoitteen myötä dieselautoilijat kantavat suuremman taakan päästövähennystavoitteista, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen huomauttaa.– Tässäkin suhteessa ymmärrän hyvin dieselautoilijan huolet.Käyttövoimaveron peruste on dieselin noin 26 senttiä litralta alempi valmisteverokanta. Käyttövoimavero tasaa alempaa valmisteverokantaa.Jos käyttövoimavero poistettaisiin, todennäköisesti valmisteveroa jouduttaisiin korottamaan, koska lähtökohtaisesti polttoaineita tulee verottaa samoin perustein. Lisäksi jakeluvelvoite toimii Suomessa siten, että sen kustannustaakka jakaantuu melko tasan bensiinille ja dieselille, vaikka dieseliin voidaankin sekoittaa enemmän uusiutuvia polttoaineita.Tehokkain tapa alentaa dieselautoilijan pumppuhintoja olisi alentaa tuntuvasti uusiutuvien polttoaineiden verotasoa.Kenellä on varaa sähköautoon?Suomen suurin auton käyttäjien etujärjestö on ollut huolissaan myös siitä, että henkilöauton käyttökustannukset ovat nousseet merkittävästi.– Olemme tuoneet koko ajan esille sitä, että polttomoottoriautojen käyttämisestä ei voi tehdä liian kallista, koska suurin osa suomalaisista sellaisilla ajaa vielä pitkään. Uudet ja uudehkot polttomoottoriautot ovat ympäristönkin kannalta oikein hyvä valinta.Vaikkei autoa vaihtava vaihtaisi uuteen autoon, on uudempaan vaihtaminen kannatettavaa – niin käyttökustannusten, auton turvallisuusominaisuuksien kuin päästöjenkin näkökulmasta.– Se, että joku siirtyy kymmenvuotiaasta autosta viisivuotiaaseen autoon, on sekin hyvä asia.Jukka Tolvanen tuo myös esiin realiteetin, jonka mukaan haastavassa taloudellisessa tilanteessa harvalla on mahdollisuus hankkia uutta autoa, saati uutta sähköautoa.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autoalan Tiedotuskeskus / Netwheels Oy, Mittaristo ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, liikenneasioiden rekisteria:3:{i:0;s:6:"147740";i:1;s:6:"145037";i:2;s:6:"104452";} Lue lisää Kaikki artikkelit 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Autoilu Taidetta ensihoidon keskelle – uudet Taidelanssit liikenteessä Kanta-Hämeessä 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 7.7.2025 Autoilu Taksiyritys laajenee koko Suomeen 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Autoilu Lasit särkyvät ja autot hyytyvät – nämä ovat kesäliikenteen kolmen kärki Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen