14.2.2023 Liikenne Digitaalinen kulunvalvonta lisää nykyratojen välityskykyä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Junaratojen käyttö tehostuu: uusi digitaalinen ETCS-kulunvalvontajärjestelmä lisää nykyratojen kapasiteettia jopa 30 prosenttia. Nykyisillä junaradoillakin voidaan tulevaisuudessa tehostaa liikennettä, koska lähivuosina otetaan käyttöön uusi, ajanmukainen euroopanlaajuinen ETCS-kulunvalvontajärjestelmä, joka korvaa nykyisen JKV-kulunvalvontajärjestelmän.Tuleva järjestelmä on eurooppalaiseen rautatieliikenteen hallintaan (ERTMS, European RailTraffic Management System) perustuva junakulunvalvontajärjestelmä ETCS (European Train Control System). ETCS:n ansiosta raiteille saadaan kapasiteettia lisää jopa yli 30 prosenttia raiteita yhtään lisäämättä.Junamatkustuksen määriä tulevina vuosikymmeninä on haastava arvioida, sillä esimerkiksi etä- ja hybridityön yleistyminen koronakauden jälkeen vähentää monien matkoja työpaikoille sellaisilla toimialoilla, joissa on mahdollista tehdä työtä pääasiallisesti kotona tai vapaa-ajan asunnolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Näkökulma: Liikenne kehittyy vähäpäästöisemmäksi Kun suunnitellut oikoradat valmistuisivat vasta 2030-luvulla, maantieliikenteen ja ilmaliikenteen päästöt ovat merkittävästi nykyistä vähäisemmät. Kaukojuna on erittäin energiatehokas ja vähäpäästöinen liikennemuoto olemassa olevilla radoilla. Vertailussa tulevaisuuteen on otettava huomioon, että myös maantie- ja lentoliikenne ovat nopeasti kehittymässä entistä vähäpäästöisemmiksi. Kumipyöräliikenteen kevyessä kalustossa (henkilö- ja pakettiautot) ja paikallisliikenteessä bussit ja jakeluautot tulevat yhä suuremmassa määrin olemaan akkusähkökäyttöisiä. Vaihtoehtoiset polttoaineet tulevat vähentämään raskaan autokaluston päästöjä, esimerkiksi uusiutuva diesel, biokaasu ja ennen muuta vety ja sen johdannaiset eli vähäpäästöisen sähkön avulla tehdyt polttoaineet. Alueellisen liikenteen pienehköjen lentokoneiden käyttövoimaksi tulee akkusähkö, isompiin lentokoneisiin ensin uusiutuva kerosiini ja sitten vety tai sen johdannaiset. Sähköistyvä ja entistä vähäpäästöisempi lentoliikenne tulee kiireisille liikematkustajille kotimaan junamatkojen vaihtoehdoksi. Yli 300 kilometrin matkoilla kiireinen liikematkustaja käyttää mieluiten lentokonetta, etenkin kansainväliselle jatkolennolle Helsinki-Vantaalle matkustaessaan. Tunnin junista ei ole kiireiselle matkustajalle suurtakaan etua. Lentoasemainfra on jo olemassa, tarvitaan vain latauspisteet. Uusien ratahankkeiden suunnittelua kannattaisi lykätä vuosikymmeniä paremman talouden ajankohtaan ja miettiä niiden linjausta uudelleen. Uudet radat saattavat olla tarpeellisia taloustilanteen salliessa vuosikymmenten kuluttua, kun mahdollisesta Länsi-Euroopan 1 435 mm raideleveyteen siirtymisestä nykyisestä 1 524 mm:stä tehdään päätöksiä. Timo Turkula Teksti ja kuvituskuvat: Timo Turkula Lähteet: Valtioneuvosto: Kohti digitaalista ja älykästä rautatieliikennettä, Digirata-valmisteluvaiheen loppuraportti, Väylävirasto: Digirata-hankea:1:{i:0;s:6:"129236";} Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa