12.9.2019 Ajoneuvot Ducatin ja KTM:n varustelukilpailu kiihtyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducati Multistrada 1260 ja KTM 1290 Super Adventure uudistuvat ensi kaudeksi. Molemmissa tulee olemaan adaptiivinen vakionopeussäädin. Kumpi ehtii ensin? Moottoripyöräteollisuus ottaa tunnetusti muutaman vuoden viiveellä autoteollisuuteen nähden käyttöön samoja elektronisia ajoavustimia. Adaptiivista vakionopeussäädintä ei vielä ole tuotantomoottoripyörissä nähty, mutta huhujen mukaan sekä Ducati että KTM ovat tuomassa sellaisen mallistoonsa ensi kaudeksi. Nyt käydäänkin kovaa kilpailua siitä, kumpi voi jatkossa sanoa olleensa ensimmäinen moottoripyörävalmistaja, joka otti sen käyttöönsä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeinen versio V2-moottorisesta Multistradasta?Ducati on myöntänyt tuovansa lähitulevaisuudessa markkinoille V4-moottorisen adventuremallin. Ensi kaudeksi se ei kuitenkaan vielä ehtine, vaan huhujen mukaan italialaisvalmistajan ensi kauden kovin ase seikkailupyörämarkkinoille on Multistrada 1260, joka ladataan täyteen varusteita ja se saa mallimerkintänsä perään kirjainyhdistelmän GT.Ducatin V2-moottori tuottaa nykyisellään 158 hevosvoimaa ja muuttuvan venttiiliajoituksen ansiosta voimaa on keskikierroksillakin mahtavasti. Huhujen mukaan perustekniikka pysyy vielä ensi vuoden ennallaan. Varustetasoa parannetaan GT-mallimerkinnän edellyttämälle tasolle, jolloin mm. kolmen laukun tavarankuljetusjärjestelmä kuuluu vakiovarustukseen.Suurinta meteliä tullaan kuitenkin pitämään adaptiivisesta vakionopeussäätimestä, jota italialaiset ovat kehittäneet jo vuodesta 2014 alkaen. Ducati haluaakin olla ensimmäinen moottoripyörämerkki, joka tuo sellaisen markkinoille.KTM 790 Adventuren muotoilu kopioidaan 1290 Super Adventureen?KTM ei seuraa kehitystä toimettomana vierestä, vaan on kehitellyt omaa adaptiivista järjestelmäänsä vähintään yhtä intensiivisesti kuin Ducati. Itävaltalaisten 1290 Super Adventure saa huhujen mukaan ensi kaudeksi 790 Adventuresta tutun polttoainetankin muotoilun, jossa perinteinen tankki jatkuu molemmille sivuille alas lähes jalkatappien korkeudelle asti. Periaate on tuttu KTM:n Dakar-kilpureista, joten kestävyyttä lienee testattu riittävästi.Ensi kaudeksi 160-hevosvoimainen ja 1300-kuutioinen V2-moottori päivitetään Euro5-vaatimusten mukaiseksi. Samalla runko kokee jonkinasteisia päivityksiä. Lisäksi uusi takarunko tulee olemaan ristikkorakenteinen ja putkimateriaalina on painonsäästösyistä alumiini. Myös takahaarukka uudistuu samalla.Mittaristoksi vaihtuu 1290 Super Duke GT:stä tuttu väri-TFT-näyttö ja elektroniikkapaketti tulee olemaan erittäin kattava pitäen sisällään myös semiaktiivisen jousituksen. Kirsikkana kakussa tulee varustukseen siis myös adaptiivinen vakionopeussäädin. Uutuus esitellään Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä marraskuussa.Viimeisimmät huhut kertovat, että Ducati aikoo voittaa tämän kilpailun esittelemällä Multistrada 1260 GT:n jo lokakuussa. Markkinoille Ducatin uutuutta odotetaan KTM:n tavoin ensi vuoden kevääksi.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Valmistajat Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen