12.9.2019

Ducatin ja KTM:n varustelukilpailu kiihtyy

Ducati Multistrada 1260 ja KTM 1290 Super Adventure uudistuvat ensi kaudeksi. Molemmissa tulee olemaan adaptiivinen vakionopeussäädin. Kumpi ehtii ensin?

Moottoripyöräteollisuus ottaa tunnetusti muutaman vuoden viiveellä autoteollisuuteen nähden käyttöön samoja elektronisia ajoavustimia. Adaptiivista vakionopeussäädintä ei vielä ole tuotantomoottoripyörissä nähty, mutta huhujen mukaan sekä Ducati että KTM ovat tuomassa sellaisen mallistoonsa ensi kaudeksi. Nyt käydäänkin kovaa kilpailua siitä, kumpi voi jatkossa sanoa olleensa ensimmäinen moottoripyörävalmistaja, joka otti sen käyttöönsä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viimeinen versio V2-moottorisesta Multistradasta?

Ducati on myöntänyt tuovansa lähitulevaisuudessa markkinoille V4-moottorisen adventuremallin. Ensi kaudeksi se ei kuitenkaan vielä ehtine, vaan huhujen mukaan italialaisvalmistajan ensi kauden kovin ase seikkailupyörämarkkinoille on Multistrada 1260, joka ladataan täyteen varusteita ja se saa mallimerkintänsä perään kirjainyhdistelmän GT.

Ducatin V2-moottori tuottaa nykyisellään 158 hevosvoimaa ja muuttuvan venttiiliajoituksen ansiosta voimaa on keskikierroksillakin mahtavasti. Huhujen mukaan perustekniikka pysyy vielä ensi vuoden ennallaan. Varustetasoa parannetaan GT-mallimerkinnän edellyttämälle tasolle, jolloin mm. kolmen laukun tavarankuljetusjärjestelmä kuuluu vakiovarustukseen.

Suurinta meteliä tullaan kuitenkin pitämään adaptiivisesta vakionopeussäätimestä, jota italialaiset ovat kehittäneet jo vuodesta 2014 alkaen. Ducati haluaakin olla ensimmäinen moottoripyörämerkki, joka tuo sellaisen markkinoille.

KTM 790 Adventuren muotoilu kopioidaan 1290 Super Adventureen?

KTM ei seuraa kehitystä toimettomana vierestä, vaan on kehitellyt omaa adaptiivista järjestelmäänsä vähintään yhtä intensiivisesti kuin Ducati. Itävaltalaisten 1290 Super Adventure saa huhujen mukaan ensi kaudeksi 790 Adventuresta tutun polttoainetankin muotoilun, jossa perinteinen tankki jatkuu molemmille sivuille alas lähes jalkatappien korkeudelle asti. Periaate on tuttu KTM:n Dakar-kilpureista, joten kestävyyttä lienee testattu riittävästi.

Ensi kaudeksi 160-hevosvoimainen ja 1300-kuutioinen V2-moottori päivitetään Euro5-vaatimusten mukaiseksi. Samalla runko kokee jonkinasteisia päivityksiä. Lisäksi uusi takarunko tulee olemaan ristikkorakenteinen ja putkimateriaalina on painonsäästösyistä alumiini. Myös takahaarukka uudistuu samalla.

Mittaristoksi vaihtuu 1290 Super Duke GT:stä tuttu väri-TFT-näyttö ja elektroniikkapaketti tulee olemaan erittäin kattava pitäen sisällään myös semiaktiivisen jousituksen. Kirsikkana kakussa tulee varustukseen siis myös adaptiivinen vakionopeussäädin. Uutuus esitellään Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä marraskuussa.

Viimeisimmät huhut kertovat, että Ducati aikoo voittaa tämän kilpailun esittelemällä Multistrada 1260 GT:n jo lokakuussa. Markkinoille Ducatin uutuutta odotetaan KTM:n tavoin ensi vuoden kevääksi.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Valmistajat

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat