25.1.2024

Ei, se ei ole KTM – 10 minuutin lataus ja huippunopeus 160 kilometriä tunnissa

30 vuotta KTM-moottoripyöriä suunnitellut Kiska Design on suunnitellut uuden sähkömoottoripyörän maailman suurimmalle sähköisten kaksipyöräisten valmistajalle.

Pikalatauksella sen luvataan saavuttavan 80 prosentin varaustason vain 10 minuutissa. Huipputeho on 54 hevosvoimaa ja huippunopeus on rajoitettu 160 kilometriin tunnissa. Nopean latauksen kerrotaan perustuvan akkujen litiumrautafosfaattikennoihin. Akkukapasiteetti on 6,4 kWh, joten toimintamatka jäänee maksimissaan 100 kilometrin mittaiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Askel kerrallaan tehokkaampien moottoripyörien luokkaan

Mikä brändi on kaiken tämän takana? Kyseessä on Yadea, joka ehkä vieraalta kuulostavasta nimestään huolimatta on maailman suurin sähköisten kaksipyöräisten valmistaja. Selityksenä tähän on se, että yritys on valmistanut jo pitkään erilaisia kevyitä sähköskoottereita isoille markkinoille. Meilläkin niitä on myyty alimmillaan vajaan 1000 euron hintaan.

Viime vuonna Yadea esitteli ensimmäisen moottoripyörämallinsa, A1-kevytmoottoripyöräkorttiluokkaan sopivan Keeness-mallin. Tänä vuonna mallisto jatkaa kasvuaan pykälää tehokkaampiin moottoripyöriin, kun vuorossa on A2-kortilla ajettava Yadea Kemper. Huipputehoksi ilmoitetaan 54 hevosvoimaa ja jatkuvaksi nimellistehoksi 31 hevosvoimaa (23 kW). Vääntömomentti ilmoitetaan vaihteettomille sähkömoottoripyörille tyypillisesti suoraan takarenkaalta, jolloin saadaan silmät lautasiksi räväyttäviä lukemia, tässä tapauksessa 570 newtonmetriä. Kiihtyvyydeksi paikaltaan satasen nopeuteen ketjuvetoiselle Kemperille luvataan 4,9 sekuntia, mikä kertoo enemmän suorituskyvystä kuin em. vääntölukema.

KTM-suunnittelija ulkomuotojen takana

Jos Kemperin ulkonäkö näyttää tutulta, niin siihen on syynä, että sen suunnittelussa on ollut mukana KTM:n hovisuunnittelija Kiska Design. Sivuprofiili, ajovalot ja jopa värimaailma ovat yllättävän lähellä itävaltalaismerkille tyypillisiä valintoja. Akkuvalmistaja CATL:n toimittamille litiumrautafosfaattikennoakuille luvataan jopa 8000 latausjaksoa, ja 3000 latausjakson jälkeen niiden kapasiteetista pitäisi olla tallella vielä 70 prosenttia.

Tunnetut komponenttitoimittajat

Yadea Kemperiä ei ole lähdetty tekemään kilpailemaan edullisella hinnalla, vaan esimerkiksi komponentit tulevat tunnetuilta toimittajilta, jousitus Kayabalta (KYB), jarrut Brembolta ja elektroniikka Boschilta. Runko on alumiinivalua. Rengaskooksi ilmoitetaan edessä 110/70-17 ja takana maltillinen 150/60-17. TFT-mittaristo on kooltaan hulppea seitsemän tuumaa ja siihen kuuluu älypuhelinliitettävyys, reittien analysointimahdollisuus GPS:n avustuksella sekä sovellukseen liitetty hälytysjärjestelmä. Myös etukamera on suunniteltu pyörään valmiiksi, mutta EU:n tiukkojen tietosuojamääräysten takia se jäänee Euroopan ulkopuolisten markkinoiden iloksi. Yadea Kemperiä odotetaan Euroopan markkinoille vuoden 2024 aikana. Pari oleellista asiaa on vielä hämärän peitossa: paljonko se painaa ja mikä tulee olemaan hinta?

Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Yadea

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat