9.1.2022 Automatkailu Ei se päämäärä vaan matka itsessään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nämä tiet ovat paitsi insinööritaidon myös ihmisen luovuuden sekä määrätietoisuuden mestariteoksia – ja siksi jo itsessään yhden matkan arvoisia. Ihminen on luonteeltaan keräilijä. Postimerkkien, äänilevyjen, pullonalusten ja auton keulamerkkien lisäksi me keräämme myös matkoilta mukaan tarttuvia muistoesineitä – sekä kokemuksia Olemme kirjoittaneet jo omista suosikkiteistämme, mutta nyt keskitytään maisemien sijaan itse tiehen. Tie on monelle vapauden symboli, joka mahdollistaa vapaan liikkumisen paikasta toiseen. Ja tekniikan kehittyessä teitä rakennetaan yhä useammin sellaisiin paikkoihin, joihin kulkuväylän tekeminen autoille ei ollut ennen edes mahdollista. Se, onko tämä hyvä vai huono asia, se on puolestaan aivan eri keskustelun aihe.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlpitAlppien ylittäminen on ollut aina haaste ihmisille, ja Hannibalista lähtien ihminen on aina osoittanut päättäväisyyttä tehdä mahdottomasta mahdollista. Nykyisellään monet Alppeja ylittävistä solateistä ovat kesäisin turistien, klassikoautoilijoiden ja motoristien temmellyskenttää, kun valtaosa liikenteestä on ohjattu tunneleihin. Näistä Gotthard on 16,9 kilometrin mittaisena pisin. Ja tässä yksi tiedonmurunen kaikille besserwissereille. Maailman pisin tunneli on Gotthardin rautatietunneli. Sillä on mittaa 57 kilometriä, ja tunneli kulkee parhaimmillaan 2300 metriä maan pinnan alapuolella. Muutaman vuoden kuluttua tämän rikkoo kuitenkin Brennerin rautatietunneli, jolla tulee olemaan mittaa peräti 64 kilometriäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiinan nousuKiinassa on luonnollisesti lukuisia mahtipontisia tiehankkeita. Yksi vaikuttavimmista on ehdottomasti Hongkongin ja Macaon yhdistävä silta. Ja teknisesti kyseessä ei ole yksi yhtenäinen silta vaan siltojen sekä myös tunneleiden muodostama 55 kilometrin mittainen etappi, joka yhdistää Hongkongin ja Macaon erityshallintoalueet sekä Zhuhain kaupungin. Tämä tie avattiin liikenteelle lokakuussa 2018. Parhaiten tien mahtipontisuus selviää tästä linkistä avautuvalla englanninkielisellä videollaAutio VenäjäVenäjä on monella tapaa yhä seikkailevan autoilijan paratiisi. Venäjältä löytyy niin etäisiä kolkkia, että niihin pääseminen vaatii jo melkoista kansalaisrohkeutta. 2032 kilometriä pitkä Kolyman valtetie yhdistää Jakutskin ja Magadanin kaupungit Venäjän Kaukoidässä. Tie on ajettavissa parhaiten talvella, jos auto vain sietää riittävän kylmää. Pakkanen laskee tien varrella usein alle 50 pakkasasteeseen. Keväällä ja syksyllä routavauriot sekä sateet tekevät tiestä lähes mahdottoman ajettavan – ellei alla ole todella maastokykyinen ajoneuvo. Tien rakennettiin Stalinin aikakaudella vankityövoimin. Siksi sitä kutsutaan luiden tieksi, koska legendan mukaan kaikkien projektien aikana kuolleiden vankien ruumiit haudattiin tien alle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJa yhtä autio KanadaMyös Kanada on valtaosin erämaiden maa, valtaosa maan asutuksesta on pakkautunut aivan USA:n rajan tuntumaan. Moniin paikkoihin Kanadan erämaiden keskellä pääsee vain joko lentokoneella tai talvisin myös autolla Dempsterin valtatie, sorapäällysteinen ja 736 kilometriä pitkä tie Yukonin Dawsonista Luonteisterritorioiden Inuvikiin omaa vähemmän dramaattisen historian kuin Kolyman valtatie mutta on kuitenkin haastava ajettava – etenkin jos matkaa jatketaan aina Jäämeren rannalle Tuktoyaktukiin asti. Tämä viimeinen 194 kilometrin etappi on ajettavissa vain jäätienä eli siis talviaikaan Maailman vaarallisin tie1930-luvulla sotavankien avulla rakennettua Yungasin tietä Boliviassa pidetään yleisesti maailman vaarallisimpana tienä. Tämä noin 60 kilometriä pitkä tie kulkee valtaosin vuorenrinnettä seuraten ja on paikoitellen erittäin kapea. Luonnonolosuhteet tekevät etenkin sadekaudella tiestä erittäin vaarallisen. Nykyisin sen rinnalle on tehty paikoitellen uusi ja turvallisempi reitti, mutta vanha tie on yhä etenkin pyöräilijöiden suosiossa. Luonnollisesti myös Top Gear on ajanut Yungasilla Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIhmeellinen NorjaKaikki Norjan rannikolla ajaneet tietävät luonnon rakentamat haasteet ihmisten liikkumiselle. Vuonot ja vuoret ovat tehneet Norjan rannikosta hitaasti ajettavan. Tähän on haettu parannusta jo useilla hienoilla projekteilla. Atlantin väylä on yksi erinomainen esimerkki. Lærdalin tunneli – maailman pisin maantietunneli – on toinen hyvä esimerkkiNämä ovat kuitenkin pientä siihen verrattuna, mitä Norjassa parhaillaan puuhataan. Tästä linkissä aukeavasta englanninkielisestä videosta selviää hyvin, millaisesta haasteesta puhutaan, kun matka-aikaa 1100 kilometrin matkalla Kristiansandista Trondheimiin halutaan tosissaan lyhentää Uusilla tieosuuksilla halutaan muun muassa poistaa kaikki nykyisin vuonojen ylittämiseen tarvittavista seitsemästä lauttaylityksestä. Tämä tapahtuu sekä siltojen että tunnelien avulla. Jo heti ensimmäinen uusista tunneleista – Boknafjorden – on valmistuessaan maailman pisin. Tie vajoaa tunnelissa 27 kilometrin matkalla parhaimmillaan lähes 400 metrin syvyyteen merenpohjan alle. Tunnelin rakentaminen on jo aloitettu, mutta se on ehditty myös keskeyttämään toistaiseksiKaikkialla tunnelia ei voida kuitenkaan rakentaa meren alle, koska osa vuonoista on erittäin syviä. Siksi tarvitaan erilaisia ratkaisuja. Kelluvat sillat ovat yksi ratkaisu, toinen on tunnelien rakentaminen läpi meren – puhutaan siis veden sisällä kelluvista tunneleista. Katsokaa ihmeessä video, se näyttää visuaalisesti erittäin hyvin sen, miten haastavasta projektista on kyse Alunperin projektin haluttiin olevan valmis vuoteen 2033 mennessä, mutta viivästysten ja uusien kululaskelmien myötä aikataulu on asetettu nyt vuoteen 2050. Ihan heti ei siis matkaan vielä päästäTeksti: Vesa Eskola Kuvat ja kuvankaappaukset: Vesa Eskola, kohteet sekä Wikipedia Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle 18.5.2025 Matkailu Slovenia on hieno keskieurooppalainen maa 18.5.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Pohjoismaista elämää 500 vuotta – Nordiska museet ei petä 14.5.2025 Matkailu Matkavinkki: Tukholman edustan saaristo haltuun päiväretkellä 13.5.2025 Matkailu Astrid Lindgrenin maailma: huima seikkailu satujen maailmassa 13.5.2025 Matkailu Maakuntamittelö: Atomi vs. Lörtsy! 11.5.2025 Matkailu Jääkaudesta kertova museo Virossa – tällainen pitäisi olla Suomessakin 10.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 2 – Draculan pihatielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?