31.7.2024

Elokuun 2023 kuolonkolarit – Moottoriajoneuvot

Ajautuminen tieltä ulos tai vastaantulijan eteen oli tyypillisin tapahtumien kulku elokuussa 2023 kuolemaan johtaneissa moottoriajoneuvojen välisissä onnettomuuksissa, joita sattui yhteensä 12 kappaletta. Tyypillisin syy ajautumiseen oli merkittävä ylinopeus tai kuljettajan puutteellinen ajokunto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pakettiauto ajautui vastaantulijan eteen

MIES, 64, ajoi aamupäivällä valtatiellä Fiat Scudo -pakettiautolla. Samaan aikaan mies, 63, lähestyi vastakkaisesta suunnasta Mitsubishi Outlanderilla noin 80 km/h -nopeudella kyydissään edessä mies, 18. Suoralla tieosuudella Fiat ajautui loivasti Mitsubishin ajokaistalle ja ajoneuvot törmäsivät. Fiat pysähtyi pyörilleen alkuperäiselle ajokaistalleen. Mitsubishi kulkeutui takaosa edellä ojanluiskaan ja pysähtyi pyörilleen. Turvavyötä käyttänyt Fiatin kuljettaja kuoli. Mitsubishin kuljettaja loukkaantui vakavasti. Sekä kuljettaja että matkustaja käyttivät turvavyötä.

Tapahtumahetkellä oli valoisaa ja satoi heikosti vettä. Lämpötila oli +15 astetta. Näkyvyys oli hyvä. Tienpinta oli hyvässä kunnossa. Nopeusrajoitus oli 100 km/h. Fiat oli otettu käyttöön vuonna 1998 ja Mitsubishi vuonna 2017.

Tlk: Fiatin kuljettajan vireystila laski tai hän sai sairauskohtauksen. Terveydentila vaikutti mahdollisesti ajokykyyn ja altisti sairauskohtaukselle. Kuljettaja oli käyttänyt liikaa hänelle määrättyä lääkettä. Fiatin nopeus oli arviolta noin 80 km/h. Mitsubishin kuljettaja huomasi varhain Fiatin kulkevan tien keskiosan tuntumassa mutta reagoi myöhässä vastaantulevan auton ajolinjaan eikä kyennyt enää välttämään törmäystä. Kapeiden pientareiden ja jyrkkien ojanluiskien takia kuljettaja ei voinut turvallisesti väistää pientareelle. Ajosuuntia ei ollut erotettu rakenteellisesti, eikä valtatiellä ollut täristäviä tiemerkintöjä. Fiatin turvatyyny laukesi, mutta sillä tai turvavyön käytöllä ei ollut pelastavaa vaikutusta. Mitsubishin etuturvatyynyt laukesivat ja pelastivat yhdessä turvavyön kanssa kuljettajan ja matkustajan todennäköisesti kuolemalta.

Suositukset: Keskikaiteen rakentaminen ainakin tieosuuksille, joilla nopeusrajoitus on 100 km/h. Täristävät keskiviivat myös harvaan liikennöidyille teille. Ajoneuvojen automatiikan ja ohjauksen kehittäminen itseohjautuvaksi ja vauhtia hiljentäväksi. Poliisivalvonnassa kiinnitettävä huomiota myös kuljettajan ajoterveyteen. Poliisilla oltava mahdollisuus valvoa kuljettajan lääkkeiden käyttöä. Kulkukelpoisten pientareiden leventäminen ja ojanluiskien loiventaminen. Ajoneuvokannan uusiutumisen edistäminen.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat