26.11.2023 Ajoneuvot Ennakkoluulojen saattelemana – mutta onhan uudessa Subaru Foresterissa sentään todella paljon hyvääkin Teksti Benjamin Helander Kuva Subaru Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennen kuin juuri kukaan on päässyt edes kepillä koskettamaan uutta Subaru Foresteria, se vaikuttaa saaneen osakseen melko epätavallisen paljon kritiikkiä. Eipäs nyt kuitenkaan hötkyillä, vaan tutustutaan tarkemmin, mitä kaikkea kuudennen polven Foresterilla on tarjottavanaan. Kansainvälisiä autouutisia tai somea ei tarvinnut kauaa seurata, ennen kuin kävi selväksi, että Subarun muotoilutiimille oltiin vaatimassa jo potkuja. Uusi Forester sai ensi-iltansa vastikään Los Angelesin autonäyttelyssä, ja siten tietysti suuri enemmistö ennakkotuomioista tuli lähinnä kuvien perusteella.Ulkonäkö olikin se nimenomainen juttu, joka somekansaa häiritsi. Foresterin on koettu menneen liian pliisuun tai tavanomaiseen katumaasturisuuntaan, ja muistuttavan yleisilmeeltään liikaa Toyota RAV4:ää, mutta keulastaan vastaavasti Ford Exploreria. Yhtään yhteistä peltiä tai muovia Foresterilla ja RAV4:llä (saati sitten Explorerilla) ei kuitenkaan ole, mutta mikäli huhut paikkansa pitävät, RAV4:n hybriditekniikkaa saattaa olla myöhemmin tulossa Foresteriin.Tuleva Forester istuu käytännössä nykymallin, vuonna 2018 debytoineen viitospolven kanssa samoissa mitoissa. Esimerkiksi korkeus ja akseliväli ovat täysin samat, kokonaispituutta on sen sijaan tullut maltilliset kolme senttimetriä lisää.Ulkonäkö on makuasia, ja siitä saa olla mitä mieltä vain. Paperille voi kuitenkin kirjoittaa faktoja, joiden perusteella uutuutta voi verrata edeltäjiinsä sekä kilpailijoihin, joita eittämättä on paljon, ja jotka pitävät rimaa korkealla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVahvempi kori, terävämpi ohjausUutta Foresteria on siis syytetty tylsäksi perusautoksi, joka ei tuo Subarun puolesta mitään sanottavaa laajoille katumaasturimarkkinoille. Vertailukohtana on käytetty ensimmäisten kahden sukupolven Foresteria, jotka olivat matalaprofiilisia ja perustuivat Imprezaan. Kolmannesta sukupolvesta eteenpäin Foresterit ovat puolestaan olleet sukua Subarun isommille malleille Legacylle ja Outbackille, ja olleet korkeakorisia katumaastureita. Tämä kuudes sukupolvi rakentuu edeltäjänsä tavoin eri suuntiin venyvälle Subaru Global Platformille.Uudella Foresterilla on vielä matkaa Eurooppaan, ja jääkin nähtäväksi, saako Boxer Diesel vielä jatkoa täällä. Pohjois-Amerikan markkinoille esitellyissä avausversioissa ainoa voimanlähde on 2,5-litrainen ahtamaton bensiinibokseri, joka on peräisin edeltävästä sukupolvesta. Hybridivaihtoehtokin on jo vahvistettu, ja kuten todettua, se saattaa olla Toyota-sukuinen, mutta edelleen mahdollisesti bokserivetoinen.Foresterin tarkoitus onkin ennen muuta tuoda Subaru-DNA:ta, urheilullista ajettavuutta, etenemiskykyä ja symmetriseen nelivetoon yhdistetty bokserimoottori käytännöllisen ja aina vain suositumman katumaasturin asuun.Mainitussa tavoitteessa kuudennen sukupolven Foresteria auttaa muun muassa se, että auton korista on saatu kymmenen prosenttia edeltäjäänsä jäykempi, johtuen muun muassa vahvemmista hitsauksista. Korin parantunut vääntöjäykkyys parantaa totta kai ajettavuutta.Ohjaukseen liittyen hyvät uutiset koskevat sähköistä ohjaustehostinta, joka on periaatteessa lainattu Subaru WRX -urheilusedanista. Tämän pitäisi tietää paitsi terävämpää, myös luonnollisempaa ohjaustuntumaa.Mukavampi ja hiljaisempiUrheilullisuus ei ole valttikortti joka tilanteessa, varsinkin kun on kyse perheautosta. Korin parantunut vääntöjäykkyys vaikuttaakin myös tälle osa-alueelle, tehden autosta omalta osaltaan hiljaisemman ja mukavamman. Myös istuimet, varsinkin edessä, on suunniteltu uudella tavalla mukavuus edellä ja äänenvaimennusta on parannettu. Oman osuutensa tekee niin ikään portaaton automaattivaihteisto, jonka toiminta on säädetty aiempaakin sulavammaksi.Yksi osa auton mukavuutta ja käytännöllisyyttä on tietysti myös se, että autoon kulkeminen olisi mahdollisimman sujuvaa, ja että istuinkorkeus olisi monien mieleen. Kuudes sukupolvi onkin tasan yhtä korkea kuin edeltäjänsä, ja myös maavaraa löytyy samat 23 senttimetriä, mikä on enemmän kuin luokassa keskimäärin.Turvallisempi kuin koskaan, digiasiat ajan tasalleSubarulla on maine paitsi urheilullisten, myös turvallisten autojen valmistajana, ja Forester saakin pari uutta tai uudistettua mielenkiintoista turvaominaisuutta.Ensinnäkin ympäröivää liikennettä vahtivan EyeSight -stereokamerajärjestelmän näkökenttää on laajennettu, ja se osaa nyt ottaa aiempaa paremmin jalankulkijat sekä pyöräilijät, muiden parannusten muassa. Kokonaan uusi juttu on puolestaan automaattinen hätäpysäytysjärjestelmä. Se aktivoituu, jos esimerkiksi moottoritieajossa adaptiivisen vakionopeudensäätimen ollessa päällä kuljettaja menee tiedottomaksi. Järjestelmä pysäyttää tällöin auton, kytkee hätävilkut päälle, ja ottaa pelastuspalveluihin yhteyttä.Nyky-Foresterin digiasiat, lähinnä keskiarvoa pienemmät näyttöruudut, ovat ehkä pitäneet autoa jonkin verran markkinakärkeä perässä. Kaikkia potentiaalisia ostajia tämä ei haittaa, mutta uudet kaksi 7-tuumaista näyttöruutua tuovat digijutut Subarun nykytasolle, viimeisimmällä StarLink-softalla. Rahalla kokemusta voi ehostaa esimerkiksi juuri WRX:stä tutulla pystyllä 11,6-tuumaisella näytöllä langattomien Apple Carplay- ja Android Auto -liitäntöjen kera.Subaru ilmoittaa Foresterin tavaratilan tilavuudeksi peräti 840 litraa toinen istuinrivi ylhäällä. Kuvan tavalla tilaa on 2 100 litraa, ja kuten näkyy, pohja on tasainen.Jos vielä mainitsee joitain teknologia-aspekteja, joita Foresterissa ei ole aiemmin nähty, niihin kuuluu esimerkiksi takaluukun avaus jalan heilautuksella sekä ilmastoinnin säädöt käden heilautuksella. Tämä jälkimmäinen tulee ikään kuin sivutuotteena, sillä auton sisälle on asennettu kameroita, jotka valvovat kuljettajan keskittymisen tasoa. Ilmastoinnin ylläpitämää lämpötilaa voi siis säätää pelkästään nostamalla tai laskemalla kättään.Uusi, järjestyksessään kuudennen sukupolven Subaru Forester etenee tuotantoon vasta ensi vuonna, ja tiedostaen Subarun nykyisen uusien mallien levittämispolitiikan, Eurooppaan uutuutta saadaan odottaa vieläkin pidempään.Lähteet: Subaru, Carbuzz Kuvat: Subaru Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?