28.4.2017 Liikenne Ensin kinkku, nyt munkki – paistorasvat polttoaineeksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neste ja Fazer Leipomot yhdistävät voimansa Munkkitemppu-kampanjassa. Vapun munkkien paistosta syntyvästä paistorasvasta jalostetaan uusiutuvaa dieseliä. Munkkitemppu on jatkoa Kinkkutempulle, eli joulun tienoolla toteutetulle kiertotalouskokeilulle, jossa joulukinkkujen paistorasvat kerättiin talteen ja tiristettiin dieseliksi. Munkkitemppu-kampanjassa Neste ja Fazer Leipomot yhdistävät voimansa hyväntekeväisyyden nimissä. Leipomoiden vapun munkkien paistosta syntyvästä paistorasvasta jalostetaan uusiutuvaa dieseliä, jonka arvoa vastaava summa lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen. Lahjoituksen saa SOS-Lapsikylä ja se käytetään kesäleiritoimintaan. Kampanjatiedotuksen mukaan kolmen munkin paistorasvalla syntyneellä, uusiutuvalla polttoaineella voi ajaa noin kilometrin pituisen matkan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikä on oikea paikka rasvajätteelle? Munkkitempulla halutaan edellisen tempun tavoin nostaa esiin kiertotalouden ja kierrätyksen mahdollisuuksia, sillä useille jätteille ja tähteille on olemassa uusia käyttökohteita. Munkkitempussa mukana olevat yhtiöt kertovat myös haluavansa muistuttaa kotona munkinpaiston yhteydessä syntyvän rasvajätteen oikeasta loppusijoituksesta. Oikea paikka kotimunkkien rasvajätteelle on komposti tai sekajäte, ei missään tapauksessa viemäri. Pienen määrän rasvaa voi imeyttää suoraan biojätteen sekaan, mutta iso määrä öljyä kannattaa laittaa sekajätteen joukkoon. Rasva tulisi tällöin pakata esimerkiksi käytettyyn öljypulloon. Tätä ei välttämättä jokainen munkinpaistaja muistuttamatta muista. 16 miljoonaa munkkia Ympäristökysymykset herättävät entistä enemmän keskustelua, ja kiertotaloudesta on tullut merkittävä trendi maailmanlaajuisesti. t Resurssien tehokas käyttö on myös liiketaloudellisesti kannattavaa, joten innovatiivisia kierrätystapoja tutkittanee jatkossakin. – Innostuimme heti yhteistyöajatuksesta, sillä Fazerin ensisijainen tavoite on ehkäistä jätteen syntymistä ja vähentää sen määrää, kertoo yritysvastuujohtaja Nina Elomaa Fazerilta. – Haluamme Munkkitempun avulla havainnollistaa, kuinka jätteitä ja tähteitä voidaan käyttää uudelleen ja valmistaa uusia tuotteita, tässä tapauksessa uusiutuvaa dieseliä”, Nesteen vastuullisuusjohtaja Johan Lunabba jatkaa. Vappu oli luonteva ajankohta yhteistyölle, sillä suomalaiset ovat ahkeria munkinsyöjiä. Munkkihimo ei kuitenkaan rajoitu vain vappuun, sillä Fazer kertoo, että yhtiön valmistamia Omar ja Berliininmunkkeja syödään vuosittain yhteensä noin 16 miljoonaa kappaletta, eli laskennallisesti jokainen suomalainen syö vuosittain kolme Fazerin munkkia. Saippuaa tai asfalttia Normaalisti Fazerin paistorasvat päätyvät asfaltti- ja saippuateollisuuden raaka-aineeksi, eli kaatopaikan täytettä ne eivät ole ilman Munkkitemppuakaan. Neste puolestaan kertoo hyödyntävänsä jo muun muassa kaiken suomalaisessa lihanjalostuksessa syntyvän rasvajätteen uusiutuvan dieselin raaka-aineeksi. Nesteen mukaan suomalaiset autoilijat voivat ostaa 100 prosenttisesti jätteistä ja tähteistä valmistettua polttoainetta usealta pääkaupunkiseudun asemalta, sekä yhdeltä asemalta niin Turusta kuin Tampereeltakin. Tuote myydään Neste MY uusiutuvan dieselin nimellä ja sen hiilijalanjälki on valmistajan mukaan tavalliseen fossiiliseen dieseliin verrattuna jopa 90 prosenttia pienempi. Lähde: Neste Kuva: Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?