3.3.2025

Ensirekisteröinnit edelleen alhaalla – alkuvuosi käynnistynyt vielä surkeaa edellisvuottakin hitaammin

Kuva Moottorin arkisto

Vuosi 2024 oli autojen ensirekisteröinneissä surkea, eikä vuosi 2025 ole lähtenyt yhtään sen paremmin liikkeelle. Autojen keskihinnan nousu olisi myös pysähtynyt.

Vuosi 2024 oli autojen ensirekisteröinnin suhteen surkea. Suomessa ensirekisteröitiin viime vuonna henkilöautoja reilu 74 000 kappaletta, joka on noin 30 prosenttia normaalitasoa alhaisempi. Vuoden 2024 ensirekisteröinnit jäivät reilusti myös vuodesta 2023, joka sekin oli alhainen.

Autoalan ennusti vuoden vaihteessa, että tälle vuodelle ensirekisteröintiin olisi odotettavissa noin 10 prosentin kasvua. Ainakaan vuoden ensimmäisen kahden kuukauden tilastojen perusteella sellaista ei ole odotettavissa. 

Helmikuussa Suomessa ensirekisteröitiin 4 784 henkilöautoa, mikä on 11 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden helmikuussa. Tammi-helmikuun yhteenlasketut rekisteröintimäärät ovat 12 prosenttia viime vuotta alempana.

– Talouden ja maailmantilanteen epävarmuus heikentävät kuluttajakysyntää, mikä on näkynyt uusien autojen kaupassa useana peräkkäisenä heikkona vuotena. Yksityinen kulutuskysyntä on saatava liikkeelle. Suomen talous uhkaa jäädä pysähtyneisyyden tilaan, jos meiltä ei löydy rohkeutta tehdä kysyntää ja taloutta piristäviä uudistuksia, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Romutuspalkkiota kehiin

Kallion mukaan autoverotuottoa tärkeämpi tulonlähde valtiolle on uusista autoista kannettavat arvonlisäverotuotot. 

– Siksi nyt olisi oikea aika poistaa autoveron rippeet ja sen ohella ryydittää talouskasvua romutuspalkkiolla, Kallio viestittää puoliväliriiheen valmistautuvalle Suomen hallitukselle.

Kuluttajat haluavat kuitenkin säännöllisesti vaihtaa autoaan ja käytettyjen autojen kauppa on ollut hieman pirteämpää sen vuoksi, että uusien autojen kauppa ei käy. Tammi-helmikuussa autoliikkeistä tehty käytettyjen autojen kauppa on noin yhden prosentin viime vuotta jäljessä.

Pakettiautopuolella ensirekisteröinnit ovat viime vuotta edellä. Pakettiautoja rekisteröitiin helmikuussa 769 kappaletta ja se on 0,7 prosenttia edellisen vuoden helmikuuta suurempi. Tammi-helmikuun aikana pakettiautojen ensirekisteröinnit kasvoivat noin 11 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin helmikuussa 234 ja linja-autoja 15.

Keskihinnan nousu pysähtynyt

Verohallinto tilastoi ensirekisteröityjen henkilöautojen keskihintaa. Verohallinnon tilastojen mukaan keskihinnan nousu olisi nyt pysähtynyt.

Verohallinnon tilastojen mukaan ensirekisteröityjen henkilöautojen keskihinta oli vuonna 2024 keskimäärin 48 900 euroa. Henkilöautojen keskihinta nousi edelliseen vuoteen verrattuna vain yhden prosentin, luku on selvästi maltillisempi verrattuna kahteen edelliseen vuoteen, jolloin keskihinnat nousivat keskimäärin 18 ja 16 prosenttia. Verohallinnon tilastojen mukaan täyssähköautojen keskihinta vuonna 2024 oli noin 57 100 euroa, lataushybridiautojen 63 100 euroa ja bensiiniautojen 32 700 euroa.

– Bensiinikäyttöisissä ja ladattavissa henkilöautoissa keskihinnan nousu on pysähtynyt. Autoala odottaa tulevaisuudelta positiivisempaa virettä sen myötä, että markkinalle on tullut paljon uusia vaihtoehtoja ja edullisempien henkilöautojen valikoima on laajentunut etenkin täyssähköautoissa. Myös inflaatio on asettunut normaaliin 2 prosentin tasoon, minkä osaltaan odotetaan vahvistavan kuluttajakysyntää, kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.

Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen keskihinta on myös pidemmällä aikavälillä ollut nousussa, mutta vuonna 2024 niidenkin keskihinnassa tultiin edellisvuoden vuoden huipusta alaspäin. Käytettynä maahantuodun henkilöauton keskihinta oli vuonna 2024 noin 32 400 euroa, summa on kahdeksan prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna 2023.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat