14.3.2023 Autoilu EU-aie: liikennerikkomukset esiin oikeudella penkoa ajokorttirekisterejä laajemmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä EU-komissio ei ole tyytyväinen nykyiseen liikennerikkomusten rajatylittävään täytäntöönpanoon vaan haluaa tehostaa järjestelmää direktiivimuokkauksella. Rajatylittävää valvontaa koskevat EU:n nykysäännöt ovat auttaneet varmistamaan, että asuinmaansa ulkopuolella liikennerikkomuksiin syyllistyvät henkilöt tunnistetaan. Tämä ei kuitenkaan tyydytä EU-komissiota, joka on tehnyt ehdotuksen direktiivimuutoksesta.Sen taustalla on tieto, että esimerkkivuonna 2019 noin 40 prosenttia ulkomailla tehdyistä rikkomuksista jäi rankaisematta joko siksi, että rikoksentekijää ei tunnistettu, tai siksi, että maksua ei peritty.Komission tuoreella ehdotuksella pyritään korjaamaan tämä puute antamalla lainvalvontaviranomaisille pääsy kansallisiin ajokorttirekistereihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLievemmätkin rikkomukset mukaanNykyinen laki kattaa joitakin yleisimpiä ja räikeimpiä rikkomuksia, kuten ylinopeuden ja rattijuopumuksen. Komissio ehdottaa, että soveltamisalaa laajennetaan kattamaan myös seuraavat liikennerikkomukset:riittämätön turvaväli edessä olevaan ajoneuvoon vaarallinen ohitus vaarallinen pysäköinti yhden tai useamman yhtenäisen valkoisen viivan ylittäminen kiellettyyn ajosuuntaan ajaminen hälytysajoneuvoille avattavien ns. ”pelastuskujien” käyttöä koskevien sääntöjen noudattamatta jättäminen ylikuormitetulla ajoneuvolla ajaminenEU-komission ehdotuksen perustelujen mukaan ”lisäykset auttavat varmistamaan, että tällaisista rikkomuksista koituu seuraamuksia, ja parantavat EU-maiden mahdollisuuksia määrätä muista EU-maista tuleville kuljettajille rangaistuksia liikennerikkomuksista.”Lisäyksillä myös varmistettaisiin kuljettajien yhdenvertainen kohtelu riippumatta siitä, mikä on heidän asuinmaansa.Tavoitteen a on myös, että kuljettajat saavat helposti tietoa kussakin EU-maassa voimassa olevista liikenneturvallisuussäännöistä ja voivat tulevaisuudessa maksaa mahdolliset sakot suoraan erityisessä IT-järjestelmässä.Kovat tavoitteetTaustana direktiivimuokkauksille ovat kunnianhimoiset tavoitteet vähentää tieliikennekuolemat ja vakavat loukkaantumiset lähes nollaan EU:n teillä vuoteen 2050 mennessä (ns. nollavisio) ja puolittaa niiden määrä vuoteen 2030 mennessä.Komissio vahvisti sitoutumisensa tavoitteeseen vuosia 2021–2030 koskevissa EU:n liikenneturvallisuuspolitiikan puitteissa. Direktiivien muutosehdotuksilla pyritään saavuttamaan nämä tavoitteet.Mitä seuraavaksi?Ihan heti eivät käytännöt tule muuttumaan, sillä komission maaliskuun alussa julkistamat esitykset pitää hyväksyä niin EU-parlamentissa kuin jäsenmaissakin. Prosessi voi kestää useamman vuoden.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Moottorin arkisto Lähde: EU-komissio, ehdotus direktiivin muuttamisestaa:1:{i:0;s:6:"131484";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Autoilu Lasit särkyvät ja autot hyytyvät – nämä ovat kesäliikenteen kolmen kärki 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 30.6.2025 Autoilu SKAL: Kuljetusalalla tarvitaan kesätyöntekijöitä 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”