7.10.2015 Ajoneuvot Euro NCAP –törmäystestissä Hyundai Tucson, Mazda MX-5 ja Opel Karl Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda ja Opel kärsivät huonosti toimivasta turvatyynystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundai TucsonHyundain keskikokoinen katumaasturi Tucson ylsi viiteen tähteen. Auto suojasi erikokoisia aikuismatkustajia hyvin osakeulan törmäyksessä. Korin ylijäykkyyttä mittaavassa kokokeulan törmäyksessä kuljettajan rintakehän suoja oli vain riittävä ja takamatkustajan rintakehän suoja vähäpätöinen. Sivutörmäyksessä Tucsonin suoja ylsi täysiin pisteisiin, mutta vaativammassa tolppatörmäyksessä rintakehän suoja oli heikko.Tucson suojasi puolitoistavuotiaan kokoista matkustajaa täysin pistein. Kolmevuotiaan kokoinen jäi hieman täysistä pisteistä rintakehän kohonneen kuormituksen vuoksi, mutta tulos oli silti hyvä. Kaikki kokeillut turvaistuimet saatiin asennettua Tucsoniin.Hyundain takareunasta ylös ponnahtava konepelti antoi lisäsuojaa jalankulkijoille. Tucsonin keulan rakenteet antoivat huonon suojan lantion seudulle, mutta jalkojen suoja oli hyvä.Tucsonin aktiivinen turvavarustelu kattaa ajonvakautusjärjestelmän ja turvavyömuistuttimet. Pisteytyksessä huomioitiin myös kaistavahti ja kamerapohjainen nopeudenrajoitin, sillä niiden ennustetaan muodostuvan riittävän yleisiksi varusteiksi. Kaupunkinopeuksissa toimiva törmäyksenestoavustin on saatavilla, mutta sitä ei arvioitu järjestelmän oletetun harvinaisuuden vuoksi.Mazda MX-5Mazda MX-5 ylsi neljään tähteen. Kahden hengen matkustamo kesti törmäykset hyvin, ja eri kokoiset aikuismatkustajat saivat autossa hyvän suojan. Kuljettajan pään havaittiin osuneen ohjauspyörään turvatyynyn riittämättömän paineen vuoksi. Testinuken mittausarvot pysyivät hyvinä, mutta osuman vuoksi pään saama suoja arvioitiin vain kohtalaiseksi. Matkustaja sai hyvän suojan. Kokokeulan törmäyksessä kuljettaja sai kauttaaltaan hyvän suojan. Matkustaja sai lieviä moitteita kohonneesta rintakehän kuormituksesta. Rintakehän kuormitus vaivasi myös sivu- ja tolppatörmäyksissä. Kylkikolareissa muut kehon alueet saivat hyvän suojan.Kaksipaikkaisuuden vuoksi lapsimatkustajien saama suoja MX-5:ssä perustuu arviointiin eikä törmäystestiin. Apukuljettajan turvatyyny on poiskytkettävissä, ja turvatyynyn tilasta ilmoitetaan kuljettajalle selkeästi. Kaikki turvaistuimet, joita varten MX-5 on suunniteltu, voitiin asentaa ongelmitta.Mazda MX-5:n konepelti on ylös ponnahtavaa tyyppiä, ja se tarjosi lähes kauttaaltaan hyvän suojan. Myös auton etupuskuri suojasi jalankulkijan lantiota ja jalkoja hyvin.Mazdan aktiivinen turvavarustus kattaa ajonvakautusjärjestelmän ja turvavyömuistuttimen. Nopeudenrajoitin ja kaistavahti arvioitiin yleisiksi lisävarusteiksi ja ne otettiin mukaan arviointiin. Automaattista törmäyksenestojärjestelmää ei ole saatavilla.Opel KarlOpelin pienokainen Karl sai neljä tähteä. Mazdan tavoin Opelin testinuken pää osui ohjauspyörän kehään turvatyynyn riittämättömän paineen vuoksi. Karlin kuljettajan pää valui osuman jälkeen ohjauspyörän toiselle puolelle, minkä vuoksi pään saama suoja arvioitiin vain riittäväksi. Myös kuljettajan jalkojen saama suoja jäi vähäpätöiseksi. Jäykkyyttä mittaavassa kokokeulan törmäyksessä kuljettajan lantio sukelsi turvavyön ali, mikä lisäksi polvien ja lantion seudun loukkaantumisriskiä. Suoja arvioitiin heikoksi.Sivutörmäyksessä täysikokoiset matkustajat saivat moitteettoman suojan. Vaativammassa tolppatörmäyksessä rintakehään kohdistui erittäin korkeita kuormituksia, ja suoja arvioitiin heikoksi. Loukkaantumisriski oli suuri. Opel aikoo parantaa rintakehän suojaa. Istuimien suoja peräänajon piiskaniskuvammaa vastaan arvioitiin heikoksi.Puolitoistavuotiaan kokoinen testinukke sai täysiin pisteisiin yltävän suojan. Kolmevuotiaan kokoisen testinuken suoja oli myöskin hyvä, vaikka osakeulan törmäyksessä kasvot menosuuntaan istuneen testinuken rintakehän ja niskan kuormitus kohosivat. Sivutörmäyksessä kolmevuotiaan testinuken pää heilahti pois turvaistuimen suojasta, joten pään suoja jäi pisteittä. Kaikki Karlin kanssa yhteensopivat turvaistuimet saatiin asennettua.Jalankulkijat saivat Opelin etupuskurista täysien pisteiden arvoisen suojan. Lantio sen sijaan sai vaihtelevan suojan, erityisesti auton valojen kohdalla suoja oli heikko. Jalankulkijan päähän kohdistui suuria kuormituksia tuulilasin juuressa ja A-pilarien alueella.Karl on varustettu ajonvakautusjärjestelmällä ja turvavyömuistuttimilla. Nopeusrajoitin ja kaistavahti ovat lisävarusteita. Automaattista hätäjarrutusjärjestelmää ei ole saatavilla.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Euro NCAPMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen