7.10.2015 Ajoneuvot Euro NCAP –törmäystestissä Hyundai Tucson, Mazda MX-5 ja Opel Karl Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda ja Opel kärsivät huonosti toimivasta turvatyynystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundai TucsonHyundain keskikokoinen katumaasturi Tucson ylsi viiteen tähteen. Auto suojasi erikokoisia aikuismatkustajia hyvin osakeulan törmäyksessä. Korin ylijäykkyyttä mittaavassa kokokeulan törmäyksessä kuljettajan rintakehän suoja oli vain riittävä ja takamatkustajan rintakehän suoja vähäpätöinen. Sivutörmäyksessä Tucsonin suoja ylsi täysiin pisteisiin, mutta vaativammassa tolppatörmäyksessä rintakehän suoja oli heikko.Tucson suojasi puolitoistavuotiaan kokoista matkustajaa täysin pistein. Kolmevuotiaan kokoinen jäi hieman täysistä pisteistä rintakehän kohonneen kuormituksen vuoksi, mutta tulos oli silti hyvä. Kaikki kokeillut turvaistuimet saatiin asennettua Tucsoniin.Hyundain takareunasta ylös ponnahtava konepelti antoi lisäsuojaa jalankulkijoille. Tucsonin keulan rakenteet antoivat huonon suojan lantion seudulle, mutta jalkojen suoja oli hyvä.Tucsonin aktiivinen turvavarustelu kattaa ajonvakautusjärjestelmän ja turvavyömuistuttimet. Pisteytyksessä huomioitiin myös kaistavahti ja kamerapohjainen nopeudenrajoitin, sillä niiden ennustetaan muodostuvan riittävän yleisiksi varusteiksi. Kaupunkinopeuksissa toimiva törmäyksenestoavustin on saatavilla, mutta sitä ei arvioitu järjestelmän oletetun harvinaisuuden vuoksi.Mazda MX-5Mazda MX-5 ylsi neljään tähteen. Kahden hengen matkustamo kesti törmäykset hyvin, ja eri kokoiset aikuismatkustajat saivat autossa hyvän suojan. Kuljettajan pään havaittiin osuneen ohjauspyörään turvatyynyn riittämättömän paineen vuoksi. Testinuken mittausarvot pysyivät hyvinä, mutta osuman vuoksi pään saama suoja arvioitiin vain kohtalaiseksi. Matkustaja sai hyvän suojan. Kokokeulan törmäyksessä kuljettaja sai kauttaaltaan hyvän suojan. Matkustaja sai lieviä moitteita kohonneesta rintakehän kuormituksesta. Rintakehän kuormitus vaivasi myös sivu- ja tolppatörmäyksissä. Kylkikolareissa muut kehon alueet saivat hyvän suojan.Kaksipaikkaisuuden vuoksi lapsimatkustajien saama suoja MX-5:ssä perustuu arviointiin eikä törmäystestiin. Apukuljettajan turvatyyny on poiskytkettävissä, ja turvatyynyn tilasta ilmoitetaan kuljettajalle selkeästi. Kaikki turvaistuimet, joita varten MX-5 on suunniteltu, voitiin asentaa ongelmitta.Mazda MX-5:n konepelti on ylös ponnahtavaa tyyppiä, ja se tarjosi lähes kauttaaltaan hyvän suojan. Myös auton etupuskuri suojasi jalankulkijan lantiota ja jalkoja hyvin.Mazdan aktiivinen turvavarustus kattaa ajonvakautusjärjestelmän ja turvavyömuistuttimen. Nopeudenrajoitin ja kaistavahti arvioitiin yleisiksi lisävarusteiksi ja ne otettiin mukaan arviointiin. Automaattista törmäyksenestojärjestelmää ei ole saatavilla.Opel KarlOpelin pienokainen Karl sai neljä tähteä. Mazdan tavoin Opelin testinuken pää osui ohjauspyörän kehään turvatyynyn riittämättömän paineen vuoksi. Karlin kuljettajan pää valui osuman jälkeen ohjauspyörän toiselle puolelle, minkä vuoksi pään saama suoja arvioitiin vain riittäväksi. Myös kuljettajan jalkojen saama suoja jäi vähäpätöiseksi. Jäykkyyttä mittaavassa kokokeulan törmäyksessä kuljettajan lantio sukelsi turvavyön ali, mikä lisäksi polvien ja lantion seudun loukkaantumisriskiä. Suoja arvioitiin heikoksi.Sivutörmäyksessä täysikokoiset matkustajat saivat moitteettoman suojan. Vaativammassa tolppatörmäyksessä rintakehään kohdistui erittäin korkeita kuormituksia, ja suoja arvioitiin heikoksi. Loukkaantumisriski oli suuri. Opel aikoo parantaa rintakehän suojaa. Istuimien suoja peräänajon piiskaniskuvammaa vastaan arvioitiin heikoksi.Puolitoistavuotiaan kokoinen testinukke sai täysiin pisteisiin yltävän suojan. Kolmevuotiaan kokoisen testinuken suoja oli myöskin hyvä, vaikka osakeulan törmäyksessä kasvot menosuuntaan istuneen testinuken rintakehän ja niskan kuormitus kohosivat. Sivutörmäyksessä kolmevuotiaan testinuken pää heilahti pois turvaistuimen suojasta, joten pään suoja jäi pisteittä. Kaikki Karlin kanssa yhteensopivat turvaistuimet saatiin asennettua.Jalankulkijat saivat Opelin etupuskurista täysien pisteiden arvoisen suojan. Lantio sen sijaan sai vaihtelevan suojan, erityisesti auton valojen kohdalla suoja oli heikko. Jalankulkijan päähän kohdistui suuria kuormituksia tuulilasin juuressa ja A-pilarien alueella.Karl on varustettu ajonvakautusjärjestelmällä ja turvavyömuistuttimilla. Nopeusrajoitin ja kaistavahti ovat lisävarusteita. Automaattista hätäjarrutusjärjestelmää ei ole saatavilla.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Euro NCAPMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”