7.10.2015

Euro NCAP –törmäystestissä Hyundai Tucson, Mazda MX-5 ja Opel Karl

Mazda ja Opel kärsivät huonosti toimivasta turvatyynystä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyundai Tucson

Hyundain keskikokoinen katumaasturi Tucson ylsi viiteen tähteen. Auto suojasi erikokoisia aikuismatkustajia hyvin osakeulan törmäyksessä. Korin ylijäykkyyttä mittaavassa kokokeulan törmäyksessä kuljettajan rintakehän suoja oli vain riittävä ja takamatkustajan rintakehän suoja vähäpätöinen. Sivutörmäyksessä Tucsonin suoja ylsi täysiin pisteisiin, mutta vaativammassa tolppatörmäyksessä rintakehän suoja oli heikko.

Tucson suojasi puolitoistavuotiaan kokoista matkustajaa täysin pistein. Kolmevuotiaan kokoinen jäi hieman täysistä pisteistä rintakehän kohonneen kuormituksen vuoksi, mutta tulos oli silti hyvä. Kaikki kokeillut turvaistuimet saatiin asennettua Tucsoniin.

Hyundain takareunasta ylös ponnahtava konepelti antoi lisäsuojaa jalankulkijoille. Tucsonin keulan rakenteet antoivat huonon suojan lantion seudulle, mutta jalkojen suoja oli hyvä.

Tucsonin aktiivinen turvavarustelu kattaa ajonvakautusjärjestelmän ja turvavyömuistuttimet. Pisteytyksessä huomioitiin myös kaistavahti ja kamerapohjainen nopeudenrajoitin, sillä niiden ennustetaan muodostuvan riittävän yleisiksi varusteiksi. Kaupunkinopeuksissa toimiva törmäyksenestoavustin on saatavilla, mutta sitä ei arvioitu järjestelmän oletetun harvinaisuuden vuoksi.

Mazda MX-5

Mazda MX-5 ylsi neljään tähteen. Kahden hengen matkustamo kesti törmäykset hyvin, ja eri kokoiset aikuismatkustajat saivat autossa hyvän suojan. Kuljettajan pään havaittiin osuneen ohjauspyörään turvatyynyn riittämättömän paineen vuoksi. Testinuken mittausarvot pysyivät hyvinä, mutta osuman vuoksi pään saama suoja arvioitiin vain kohtalaiseksi. Matkustaja sai hyvän suojan. Kokokeulan törmäyksessä kuljettaja sai kauttaaltaan hyvän suojan. Matkustaja sai lieviä moitteita kohonneesta rintakehän kuormituksesta. Rintakehän kuormitus vaivasi myös sivu- ja tolppatörmäyksissä. Kylkikolareissa muut kehon alueet saivat hyvän suojan.

Kaksipaikkaisuuden vuoksi lapsimatkustajien saama suoja MX-5:ssä perustuu arviointiin eikä törmäystestiin. Apukuljettajan turvatyyny on poiskytkettävissä, ja turvatyynyn tilasta ilmoitetaan kuljettajalle selkeästi. Kaikki turvaistuimet, joita varten MX-5 on suunniteltu, voitiin asentaa ongelmitta.

Mazda MX-5:n konepelti on ylös ponnahtavaa tyyppiä, ja se tarjosi lähes kauttaaltaan hyvän suojan. Myös auton etupuskuri suojasi jalankulkijan lantiota ja jalkoja hyvin.

Mazdan aktiivinen turvavarustus kattaa ajonvakautusjärjestelmän ja turvavyömuistuttimen. Nopeudenrajoitin ja kaistavahti arvioitiin yleisiksi lisävarusteiksi ja ne otettiin mukaan arviointiin. Automaattista törmäyksenestojärjestelmää ei ole saatavilla.

Opel Karl

Opelin pienokainen Karl sai neljä tähteä. Mazdan tavoin Opelin testinuken pää osui ohjauspyörän kehään turvatyynyn riittämättömän paineen vuoksi. Karlin kuljettajan pää valui osuman jälkeen ohjauspyörän toiselle puolelle, minkä vuoksi pään saama suoja arvioitiin vain riittäväksi. Myös kuljettajan jalkojen saama suoja jäi vähäpätöiseksi. Jäykkyyttä mittaavassa kokokeulan törmäyksessä kuljettajan lantio sukelsi turvavyön ali, mikä lisäksi polvien ja lantion seudun loukkaantumisriskiä. Suoja arvioitiin heikoksi.

Sivutörmäyksessä täysikokoiset matkustajat saivat moitteettoman suojan. Vaativammassa tolppatörmäyksessä rintakehään kohdistui erittäin korkeita kuormituksia, ja suoja arvioitiin heikoksi. Loukkaantumisriski oli suuri. Opel aikoo parantaa rintakehän suojaa. Istuimien suoja peräänajon piiskaniskuvammaa vastaan arvioitiin heikoksi.

Puolitoistavuotiaan kokoinen testinukke sai täysiin pisteisiin yltävän suojan. Kolmevuotiaan kokoisen testinuken suoja oli myöskin hyvä, vaikka osakeulan törmäyksessä kasvot menosuuntaan istuneen testinuken rintakehän ja niskan kuormitus kohosivat. Sivutörmäyksessä kolmevuotiaan testinuken pää heilahti pois turvaistuimen suojasta, joten pään suoja jäi pisteittä. Kaikki Karlin kanssa yhteensopivat turvaistuimet saatiin asennettua.

Jalankulkijat saivat Opelin etupuskurista täysien pisteiden arvoisen suojan. Lantio sen sijaan sai vaihtelevan suojan, erityisesti auton valojen kohdalla suoja oli heikko. Jalankulkijan päähän kohdistui suuria kuormituksia tuulilasin juuressa ja A-pilarien alueella.

Karl on varustettu ajonvakautusjärjestelmällä ja turvavyömuistuttimilla. Nopeusrajoitin ja kaistavahti ovat lisävarusteita. Automaattista hätäjarrutusjärjestelmää ei ole saatavilla.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Euro NCAP

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat