7.10.2015 Ajoneuvot Euro NCAP –törmäystestissä Hyundai Tucson, Mazda MX-5 ja Opel Karl Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda ja Opel kärsivät huonosti toimivasta turvatyynystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundai TucsonHyundain keskikokoinen katumaasturi Tucson ylsi viiteen tähteen. Auto suojasi erikokoisia aikuismatkustajia hyvin osakeulan törmäyksessä. Korin ylijäykkyyttä mittaavassa kokokeulan törmäyksessä kuljettajan rintakehän suoja oli vain riittävä ja takamatkustajan rintakehän suoja vähäpätöinen. Sivutörmäyksessä Tucsonin suoja ylsi täysiin pisteisiin, mutta vaativammassa tolppatörmäyksessä rintakehän suoja oli heikko.Tucson suojasi puolitoistavuotiaan kokoista matkustajaa täysin pistein. Kolmevuotiaan kokoinen jäi hieman täysistä pisteistä rintakehän kohonneen kuormituksen vuoksi, mutta tulos oli silti hyvä. Kaikki kokeillut turvaistuimet saatiin asennettua Tucsoniin.Hyundain takareunasta ylös ponnahtava konepelti antoi lisäsuojaa jalankulkijoille. Tucsonin keulan rakenteet antoivat huonon suojan lantion seudulle, mutta jalkojen suoja oli hyvä.Tucsonin aktiivinen turvavarustelu kattaa ajonvakautusjärjestelmän ja turvavyömuistuttimet. Pisteytyksessä huomioitiin myös kaistavahti ja kamerapohjainen nopeudenrajoitin, sillä niiden ennustetaan muodostuvan riittävän yleisiksi varusteiksi. Kaupunkinopeuksissa toimiva törmäyksenestoavustin on saatavilla, mutta sitä ei arvioitu järjestelmän oletetun harvinaisuuden vuoksi.Mazda MX-5Mazda MX-5 ylsi neljään tähteen. Kahden hengen matkustamo kesti törmäykset hyvin, ja eri kokoiset aikuismatkustajat saivat autossa hyvän suojan. Kuljettajan pään havaittiin osuneen ohjauspyörään turvatyynyn riittämättömän paineen vuoksi. Testinuken mittausarvot pysyivät hyvinä, mutta osuman vuoksi pään saama suoja arvioitiin vain kohtalaiseksi. Matkustaja sai hyvän suojan. Kokokeulan törmäyksessä kuljettaja sai kauttaaltaan hyvän suojan. Matkustaja sai lieviä moitteita kohonneesta rintakehän kuormituksesta. Rintakehän kuormitus vaivasi myös sivu- ja tolppatörmäyksissä. Kylkikolareissa muut kehon alueet saivat hyvän suojan.Kaksipaikkaisuuden vuoksi lapsimatkustajien saama suoja MX-5:ssä perustuu arviointiin eikä törmäystestiin. Apukuljettajan turvatyyny on poiskytkettävissä, ja turvatyynyn tilasta ilmoitetaan kuljettajalle selkeästi. Kaikki turvaistuimet, joita varten MX-5 on suunniteltu, voitiin asentaa ongelmitta.Mazda MX-5:n konepelti on ylös ponnahtavaa tyyppiä, ja se tarjosi lähes kauttaaltaan hyvän suojan. Myös auton etupuskuri suojasi jalankulkijan lantiota ja jalkoja hyvin.Mazdan aktiivinen turvavarustus kattaa ajonvakautusjärjestelmän ja turvavyömuistuttimen. Nopeudenrajoitin ja kaistavahti arvioitiin yleisiksi lisävarusteiksi ja ne otettiin mukaan arviointiin. Automaattista törmäyksenestojärjestelmää ei ole saatavilla.Opel KarlOpelin pienokainen Karl sai neljä tähteä. Mazdan tavoin Opelin testinuken pää osui ohjauspyörän kehään turvatyynyn riittämättömän paineen vuoksi. Karlin kuljettajan pää valui osuman jälkeen ohjauspyörän toiselle puolelle, minkä vuoksi pään saama suoja arvioitiin vain riittäväksi. Myös kuljettajan jalkojen saama suoja jäi vähäpätöiseksi. Jäykkyyttä mittaavassa kokokeulan törmäyksessä kuljettajan lantio sukelsi turvavyön ali, mikä lisäksi polvien ja lantion seudun loukkaantumisriskiä. Suoja arvioitiin heikoksi.Sivutörmäyksessä täysikokoiset matkustajat saivat moitteettoman suojan. Vaativammassa tolppatörmäyksessä rintakehään kohdistui erittäin korkeita kuormituksia, ja suoja arvioitiin heikoksi. Loukkaantumisriski oli suuri. Opel aikoo parantaa rintakehän suojaa. Istuimien suoja peräänajon piiskaniskuvammaa vastaan arvioitiin heikoksi.Puolitoistavuotiaan kokoinen testinukke sai täysiin pisteisiin yltävän suojan. Kolmevuotiaan kokoisen testinuken suoja oli myöskin hyvä, vaikka osakeulan törmäyksessä kasvot menosuuntaan istuneen testinuken rintakehän ja niskan kuormitus kohosivat. Sivutörmäyksessä kolmevuotiaan testinuken pää heilahti pois turvaistuimen suojasta, joten pään suoja jäi pisteittä. Kaikki Karlin kanssa yhteensopivat turvaistuimet saatiin asennettua.Jalankulkijat saivat Opelin etupuskurista täysien pisteiden arvoisen suojan. Lantio sen sijaan sai vaihtelevan suojan, erityisesti auton valojen kohdalla suoja oli heikko. Jalankulkijan päähän kohdistui suuria kuormituksia tuulilasin juuressa ja A-pilarien alueella.Karl on varustettu ajonvakautusjärjestelmällä ja turvavyömuistuttimilla. Nopeusrajoitin ja kaistavahti ovat lisävarusteita. Automaattista hätäjarrutusjärjestelmää ei ole saatavilla.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Euro NCAPMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija