7.10.2015 Ajoneuvot Euro NCAP –törmäystestissä Hyundai Tucson, Mazda MX-5 ja Opel Karl Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda ja Opel kärsivät huonosti toimivasta turvatyynystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundai TucsonHyundain keskikokoinen katumaasturi Tucson ylsi viiteen tähteen. Auto suojasi erikokoisia aikuismatkustajia hyvin osakeulan törmäyksessä. Korin ylijäykkyyttä mittaavassa kokokeulan törmäyksessä kuljettajan rintakehän suoja oli vain riittävä ja takamatkustajan rintakehän suoja vähäpätöinen. Sivutörmäyksessä Tucsonin suoja ylsi täysiin pisteisiin, mutta vaativammassa tolppatörmäyksessä rintakehän suoja oli heikko.Tucson suojasi puolitoistavuotiaan kokoista matkustajaa täysin pistein. Kolmevuotiaan kokoinen jäi hieman täysistä pisteistä rintakehän kohonneen kuormituksen vuoksi, mutta tulos oli silti hyvä. Kaikki kokeillut turvaistuimet saatiin asennettua Tucsoniin.Hyundain takareunasta ylös ponnahtava konepelti antoi lisäsuojaa jalankulkijoille. Tucsonin keulan rakenteet antoivat huonon suojan lantion seudulle, mutta jalkojen suoja oli hyvä.Tucsonin aktiivinen turvavarustelu kattaa ajonvakautusjärjestelmän ja turvavyömuistuttimet. Pisteytyksessä huomioitiin myös kaistavahti ja kamerapohjainen nopeudenrajoitin, sillä niiden ennustetaan muodostuvan riittävän yleisiksi varusteiksi. Kaupunkinopeuksissa toimiva törmäyksenestoavustin on saatavilla, mutta sitä ei arvioitu järjestelmän oletetun harvinaisuuden vuoksi.Mazda MX-5Mazda MX-5 ylsi neljään tähteen. Kahden hengen matkustamo kesti törmäykset hyvin, ja eri kokoiset aikuismatkustajat saivat autossa hyvän suojan. Kuljettajan pään havaittiin osuneen ohjauspyörään turvatyynyn riittämättömän paineen vuoksi. Testinuken mittausarvot pysyivät hyvinä, mutta osuman vuoksi pään saama suoja arvioitiin vain kohtalaiseksi. Matkustaja sai hyvän suojan. Kokokeulan törmäyksessä kuljettaja sai kauttaaltaan hyvän suojan. Matkustaja sai lieviä moitteita kohonneesta rintakehän kuormituksesta. Rintakehän kuormitus vaivasi myös sivu- ja tolppatörmäyksissä. Kylkikolareissa muut kehon alueet saivat hyvän suojan.Kaksipaikkaisuuden vuoksi lapsimatkustajien saama suoja MX-5:ssä perustuu arviointiin eikä törmäystestiin. Apukuljettajan turvatyyny on poiskytkettävissä, ja turvatyynyn tilasta ilmoitetaan kuljettajalle selkeästi. Kaikki turvaistuimet, joita varten MX-5 on suunniteltu, voitiin asentaa ongelmitta.Mazda MX-5:n konepelti on ylös ponnahtavaa tyyppiä, ja se tarjosi lähes kauttaaltaan hyvän suojan. Myös auton etupuskuri suojasi jalankulkijan lantiota ja jalkoja hyvin.Mazdan aktiivinen turvavarustus kattaa ajonvakautusjärjestelmän ja turvavyömuistuttimen. Nopeudenrajoitin ja kaistavahti arvioitiin yleisiksi lisävarusteiksi ja ne otettiin mukaan arviointiin. Automaattista törmäyksenestojärjestelmää ei ole saatavilla.Opel KarlOpelin pienokainen Karl sai neljä tähteä. Mazdan tavoin Opelin testinuken pää osui ohjauspyörän kehään turvatyynyn riittämättömän paineen vuoksi. Karlin kuljettajan pää valui osuman jälkeen ohjauspyörän toiselle puolelle, minkä vuoksi pään saama suoja arvioitiin vain riittäväksi. Myös kuljettajan jalkojen saama suoja jäi vähäpätöiseksi. Jäykkyyttä mittaavassa kokokeulan törmäyksessä kuljettajan lantio sukelsi turvavyön ali, mikä lisäksi polvien ja lantion seudun loukkaantumisriskiä. Suoja arvioitiin heikoksi.Sivutörmäyksessä täysikokoiset matkustajat saivat moitteettoman suojan. Vaativammassa tolppatörmäyksessä rintakehään kohdistui erittäin korkeita kuormituksia, ja suoja arvioitiin heikoksi. Loukkaantumisriski oli suuri. Opel aikoo parantaa rintakehän suojaa. Istuimien suoja peräänajon piiskaniskuvammaa vastaan arvioitiin heikoksi.Puolitoistavuotiaan kokoinen testinukke sai täysiin pisteisiin yltävän suojan. Kolmevuotiaan kokoisen testinuken suoja oli myöskin hyvä, vaikka osakeulan törmäyksessä kasvot menosuuntaan istuneen testinuken rintakehän ja niskan kuormitus kohosivat. Sivutörmäyksessä kolmevuotiaan testinuken pää heilahti pois turvaistuimen suojasta, joten pään suoja jäi pisteittä. Kaikki Karlin kanssa yhteensopivat turvaistuimet saatiin asennettua.Jalankulkijat saivat Opelin etupuskurista täysien pisteiden arvoisen suojan. Lantio sen sijaan sai vaihtelevan suojan, erityisesti auton valojen kohdalla suoja oli heikko. Jalankulkijan päähän kohdistui suuria kuormituksia tuulilasin juuressa ja A-pilarien alueella.Karl on varustettu ajonvakautusjärjestelmällä ja turvavyömuistuttimilla. Nopeusrajoitin ja kaistavahti ovat lisävarusteita. Automaattista hätäjarrutusjärjestelmää ei ole saatavilla.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Euro NCAPMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – ”mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään” 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon