9.10.2021 Autoilun hinta Euroopan unionin tuomioistuin: Suomen mahtisakot kohtuuttomia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneoikeusyhdistys: Ylinopeuksista varakkaille ihmisille langetettujen kohtuuttomien sakkojen ohella ongelmana on myös vähätuloisten sakotettavien osalta ns. muuttumattoman sakon alue. Euroopan unionin tuomioistuin on antanut tuomion, jonka mukaan Suomen rikosoikeudellisen seuraamusjärjestelmän mukainen sakko, jonka määrä voi olla 20 prosenttia sakotettavan nettokuukausitulosta, ei ole oikeassa suhteessa luonteeltaan lievän rikoksen vakavuuteen.Tuomioistuimen käsittelemässä tapauksessa oli kyse valtion rajan ylittämisestä ilman voimassa olevaa henkilötodistusta tai passia toi sakon, josta tässä tapauksessa vaadittiin 15 päiväsakon rangaistusta, a´ 6 350 euroa eli yhteensä 95 250 euroa.Liikenneoikeusyhdistyksen puheenjohtaja, liikenneoikeuteen perehtynyt asiantuntija, asianajaja Risto Tuori kertoo, että kiinnostava tuomio perustuu olennaisesti Euroopan unionin perusoikeuskirjan 49 artiklan 3 kohdassa ilmaistuun sääntöön, jonka mukaan seuraamusten on ankaruudeltaan vastattava niillä rangaistavien rikkomisten vakavuutta ja niillä on erityisesti varmistettava todellinen varoittava vaikutus, mutta niillä ei kuitenkaan saa ylittää rajoja, jotka johtuvat siitä, mikä on tarpeen kyseisellä lainsäädännöllä hyväksyttävästi tavoiteltujen päämäärien toteuttamiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlinopeussakkojen kohtuullisuusRisto Tuori tuo esiin, että tämän tuomion perusteilla voidaan hyvin kyseenalaistaa myös 20–30 km/h ylinopeuksista tuomittavien vastaavan suuruisten sakkorangaistusten kohtuullisuus.Poliisin sakotusohjeen mukaan 21–38 km/h ylinopeudesta saa normaalisti poliisin sakkomääräyksellä enintään 20 päiväsakkoa, joka Euroopan unionin tuomioistuimen tapauksessa olisi 127 000 euroa yli 60 km/h nopeusrajoituksen vaikutusalueella, Tuori laskee.Liikenneoikeusyhdistys ry on jo aikaisemmin kiinnittänyt huomiota siihen, että tieliikennelain mukaisen liikennevirhemaksun ja rikoslain 23 luvun 1 §:ssä tarkoitetusta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta määräytyvän sakon välillä on yhteensovittamisongelma, joka vaatii myös ratkaisua.Haasteita pieni- ja suurtuloisilleTuorin mukaan suurituloisten kohtuuttomien (ylinopeus)sakkojen ohella ongelmana on myös vähätuloisten sakotettavien osalta ns. muuttumattoman sakon alue, joka perustuu siihen, että päiväsakkoina tuomittava rangaistus on aina korotettava suurimpaan liikennevirhemaksuun eli tällä hetkellä 200 euroon. Siihen lisätään 40 euron liikennevirhemaksu, jonka jälkeen vähätuloisen sakon ja rikosuhrimaksun yhteenlaskettu määrä on 240 euroa aina siihen asti, kunnes päiväsakkojen lukumäärä ylittää 33 kappaletta.– Sellainen sakko määrätään esimerkiksi yli 60 km/h nopeusrajoituksen vaikutusalueella normaalisti vasta yli 50 km/h ylinopeudesta, Tuori taustoittaa. Mikä tuomioistuin? Euroopan unionin tuomioistuin on Luxemburgissa toimiva tuomioistuin, joka ratkoo Euroopan unionin sopimuksiin ja säännöksiin liittyviä oikeuskysymyksiä. Tietyissä tapauksissa myös yksityishenkilöt, yritykset ja organisaatiot voivat viedä asioita Euroopan unionin tuomioistuimeen, jos ne katsovat, että jokin EU-toimielin on rikkonut niiden oikeuksia. Tuomioistuimen toiminnasta ja käytännöistä lisää täältä. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Euroopan unionin tuomioistuin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin