1.7.2023

Final Edition G 500 tietää loppua G-sarjan Mercedes-Benzille V8-moottorilla 30 vuoden jälkeen

Ja nyt kannattaa lukea tarkkaan: Mercedes-AMG:n G-sarja V8:lla ei nimittäin ole katoamassa mihinkään. Siitä kertoo puolestaan kullalla höystetty G 63 Grand Edition.

Eräs maastoautomaailman kiistattomimmista suuruuksista on alun perin vuonna 1979 päivänvalon nähnyt Mercedes-Benz G-sarja. Auto on 44 vuoden aikana nähnyt vasta kaksi sukupolvea, ja sitä on valmistettu puoli miljoonaa kappaletta.

G-sarja on oikeastaan kaiken aikaa hivuttautunut sotilasajoneuvosta ja rujosta maastoautosta superrikkaiden statussymboliksi, jollainen se enimmäkseen nykypäivänä on. Tässä on edesauttanut tietysti ennen kaikkea tähtimerkki keulalla. Yksi iso askel G-sarjan nykyasetelman luomisessa otettiin tasan 30 vuotta sitten, kun Mercedes-Benz julkisti 500 GE:n, ensimmäisen näkemyksensä G-sarjasta V8-moottorilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

30-vuotisjuhlamalli tarkoittaa loppua

G 500:n 30. geburtstagin kunniaksi Mercedes-Benz julkaisi siitä juhlamallin, joka rajoittuu tuotantomäärältään 1 500:een autoon. Nämä ovat samalla viimeiset G 500:t eli V8-moottorilla varustetut G-sarjan Mercedes-Benzit, jotka Grazin tehtaalta ulos saatetaan.

Juhlamalli julkistettiin 28. kesäkuuta 2023 eli päivänä, jolloin Mercedes-Benz täytti 97 vuotta.

Juhlallinen Final Edition ei tiedä muutoksia konepellin alle, sillä viimeisetkin G 500:t käsittävät valmistajan viimeisimmän 4,0-litraisen tuplaturbo-V8:n, joka kehittää 310 kilowattia eli 421 hevosvoimaa.

Final Editionia valmistetaan tarkalleen kolme 500 kappaleen erää, joista kukin on erivärinen. Yksi erä kantaa yllään obsidian blackiä, kun taas kaksi muuta saavat Manufaktur-värit opalith white magnon sekä uuden olive magnon, joka näkyy myös kuvien autossa. Ulkoväri määrittää myös vanteiden värin. Auton alla pyörivät viisipuolaiset, 20-tuumaiset AMG -kevytmetallivanteet, joita voidaan pitää konteksti huomioiden jopa maltillisina. Tässä huomataan, että G 500 haluaa olla vielä viimeisen kerran maastoauto.

Sisällä on luonnollisesti nappa-nahkaa ja muuta eksklusiivista, kuten myös asiaankuuluvat Final Edition -laatat. Kun tukeva etuovi aukeaa esi-isän saranoilla, heijastuu maanpintaan G-sarjan logo sekä slogan: "Stronger than time".

Mercedes-Benz on kuin onkin keksinyt G 500:n Final Editionille hinnan. Saksassa autosta saa pulittaa 196 350 euroa. Se on noin 66 000 euroa enemmän kuin perusmallinen G 500. Suomen hinnastossa tämä tarkoittaisi arviolta vähintään 130 000 euron autoveron lisäystä ja hyvä jos paljonkaan alle 350 000 euron kokonaishintaa.

Mercedes-AMG G 63 Grand Edition juhlistaa V8:n säilymistä

Hassua kyllä, samalla kun Mercedes-Benz hyvästelee G-sarjan V8:n mallistossaan, Affaterbachissa juhlistetaan tismalleen saman voimanlähteen pysymistä tismalleen samoissa kuorissa. Mercedes-AMG lupaa, ettei G 63 ole lähdössä minnekään, vaikka tuloillaan oleva täyssähköinen Mercedes-EQ EQG:kin on varmasti melkoinen monsteri. V12 -malli G 65 sen sijaan on jo historiaa.

Ihka ensimmäinen AMG:n tekemä versio G-sarjasta nähtiin vuonna 2002. Tuolloin markkinoille tuli viisi kappaletta valmistettu G 63, jossa oli V12. Samana vuonna sarjatuotantoon eteni G 55 AMG, jossa oli puolestaan 5,4-litrainen V8.

AMG-mallisessa G-sarjassahan ei varsinaisesti ole mitään järkeä. G 63 ei ole urheiluauto eikä maastoauto. Se on järkyttävän kallis ylläpitää ja tihkuu ökyään joka tuutista. Ylenpalttinen överiys on kuitenkin G 63:n juttu ja se tekee siitä niin kovin himoitun.

Yhtään liian vähän öky ei ole myöskään Grand Edition, jolle muuten löytyy kaima vuodelta 2006. Tällä kertaa Grand Editionin juttu ovat kultatehosteet kalaharigold magno -värillä. Tällä korostetaan tummanpuhuvaa yleisilmettä niin ulkona kuin sisälläkin. Kullanväriset raidat, tekstit ja Mercedes-logot puhuvat takuulla niin, että kaikille 1 000 yksilölle löytyy ostaja alta aikayksikön.

Hintaa Mercedes-AMG G 63 Grand Editionille on kertynyt Saksassa noin 229 000 euron edestä. Suomessa hinnan voisi arvioida asettuvan 450 000 euron alapuolelle, mutta vain vähän.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat