1.7.2023 Ajoneuvot Final Edition G 500 tietää loppua G-sarjan Mercedes-Benzille V8-moottorilla 30 vuoden jälkeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ja nyt kannattaa lukea tarkkaan: Mercedes-AMG:n G-sarja V8:lla ei nimittäin ole katoamassa mihinkään. Siitä kertoo puolestaan kullalla höystetty G 63 Grand Edition. Eräs maastoautomaailman kiistattomimmista suuruuksista on alun perin vuonna 1979 päivänvalon nähnyt Mercedes-Benz G-sarja. Auto on 44 vuoden aikana nähnyt vasta kaksi sukupolvea, ja sitä on valmistettu puoli miljoonaa kappaletta.G-sarja on oikeastaan kaiken aikaa hivuttautunut sotilasajoneuvosta ja rujosta maastoautosta superrikkaiden statussymboliksi, jollainen se enimmäkseen nykypäivänä on. Tässä on edesauttanut tietysti ennen kaikkea tähtimerkki keulalla. Yksi iso askel G-sarjan nykyasetelman luomisessa otettiin tasan 30 vuotta sitten, kun Mercedes-Benz julkisti 500 GE:n, ensimmäisen näkemyksensä G-sarjasta V8-moottorilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy30-vuotisjuhlamalli tarkoittaa loppuaG 500:n 30. geburtstagin kunniaksi Mercedes-Benz julkaisi siitä juhlamallin, joka rajoittuu tuotantomäärältään 1 500:een autoon. Nämä ovat samalla viimeiset G 500:t eli V8-moottorilla varustetut G-sarjan Mercedes-Benzit, jotka Grazin tehtaalta ulos saatetaan.Juhlamalli julkistettiin 28. kesäkuuta 2023 eli päivänä, jolloin Mercedes-Benz täytti 97 vuotta.Juhlallinen Final Edition ei tiedä muutoksia konepellin alle, sillä viimeisetkin G 500:t käsittävät valmistajan viimeisimmän 4,0-litraisen tuplaturbo-V8:n, joka kehittää 310 kilowattia eli 421 hevosvoimaa.Final Editionia valmistetaan tarkalleen kolme 500 kappaleen erää, joista kukin on erivärinen. Yksi erä kantaa yllään obsidian blackiä, kun taas kaksi muuta saavat Manufaktur-värit opalith white magnon sekä uuden olive magnon, joka näkyy myös kuvien autossa. Ulkoväri määrittää myös vanteiden värin. Auton alla pyörivät viisipuolaiset, 20-tuumaiset AMG -kevytmetallivanteet, joita voidaan pitää konteksti huomioiden jopa maltillisina. Tässä huomataan, että G 500 haluaa olla vielä viimeisen kerran maastoauto.Sisällä on luonnollisesti nappa-nahkaa ja muuta eksklusiivista, kuten myös asiaankuuluvat Final Edition -laatat. Kun tukeva etuovi aukeaa esi-isän saranoilla, heijastuu maanpintaan G-sarjan logo sekä slogan: "Stronger than time".Mercedes-Benz on kuin onkin keksinyt G 500:n Final Editionille hinnan. Saksassa autosta saa pulittaa 196 350 euroa. Se on noin 66 000 euroa enemmän kuin perusmallinen G 500. Suomen hinnastossa tämä tarkoittaisi arviolta vähintään 130 000 euron autoveron lisäystä ja hyvä jos paljonkaan alle 350 000 euron kokonaishintaa.Mercedes-AMG G 63 Grand Edition juhlistaa V8:n säilymistäHassua kyllä, samalla kun Mercedes-Benz hyvästelee G-sarjan V8:n mallistossaan, Affaterbachissa juhlistetaan tismalleen saman voimanlähteen pysymistä tismalleen samoissa kuorissa. Mercedes-AMG lupaa, ettei G 63 ole lähdössä minnekään, vaikka tuloillaan oleva täyssähköinen Mercedes-EQ EQG:kin on varmasti melkoinen monsteri. V12 -malli G 65 sen sijaan on jo historiaa.Ihka ensimmäinen AMG:n tekemä versio G-sarjasta nähtiin vuonna 2002. Tuolloin markkinoille tuli viisi kappaletta valmistettu G 63, jossa oli V12. Samana vuonna sarjatuotantoon eteni G 55 AMG, jossa oli puolestaan 5,4-litrainen V8.AMG-mallisessa G-sarjassahan ei varsinaisesti ole mitään järkeä. G 63 ei ole urheiluauto eikä maastoauto. Se on järkyttävän kallis ylläpitää ja tihkuu ökyään joka tuutista. Ylenpalttinen överiys on kuitenkin G 63:n juttu ja se tekee siitä niin kovin himoitun.Yhtään liian vähän öky ei ole myöskään Grand Edition, jolle muuten löytyy kaima vuodelta 2006. Tällä kertaa Grand Editionin juttu ovat kultatehosteet kalaharigold magno -värillä. Tällä korostetaan tummanpuhuvaa yleisilmettä niin ulkona kuin sisälläkin. Kullanväriset raidat, tekstit ja Mercedes-logot puhuvat takuulla niin, että kaikille 1 000 yksilölle löytyy ostaja alta aikayksikön.Hintaa Mercedes-AMG G 63 Grand Editionille on kertynyt Saksassa noin 229 000 euron edestä. Suomessa hinnan voisi arvioida asettuvan 450 000 euron alapuolelle, mutta vain vähän.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 24.5.2025 Esittely Koeistuttu: Lexus ES 500e – johtajan mitoille tehty 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa