1.7.2023 Ajoneuvot Final Edition G 500 tietää loppua G-sarjan Mercedes-Benzille V8-moottorilla 30 vuoden jälkeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ja nyt kannattaa lukea tarkkaan: Mercedes-AMG:n G-sarja V8:lla ei nimittäin ole katoamassa mihinkään. Siitä kertoo puolestaan kullalla höystetty G 63 Grand Edition. Eräs maastoautomaailman kiistattomimmista suuruuksista on alun perin vuonna 1979 päivänvalon nähnyt Mercedes-Benz G-sarja. Auto on 44 vuoden aikana nähnyt vasta kaksi sukupolvea, ja sitä on valmistettu puoli miljoonaa kappaletta.G-sarja on oikeastaan kaiken aikaa hivuttautunut sotilasajoneuvosta ja rujosta maastoautosta superrikkaiden statussymboliksi, jollainen se enimmäkseen nykypäivänä on. Tässä on edesauttanut tietysti ennen kaikkea tähtimerkki keulalla. Yksi iso askel G-sarjan nykyasetelman luomisessa otettiin tasan 30 vuotta sitten, kun Mercedes-Benz julkisti 500 GE:n, ensimmäisen näkemyksensä G-sarjasta V8-moottorilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy30-vuotisjuhlamalli tarkoittaa loppuaG 500:n 30. geburtstagin kunniaksi Mercedes-Benz julkaisi siitä juhlamallin, joka rajoittuu tuotantomäärältään 1 500:een autoon. Nämä ovat samalla viimeiset G 500:t eli V8-moottorilla varustetut G-sarjan Mercedes-Benzit, jotka Grazin tehtaalta ulos saatetaan.Juhlamalli julkistettiin 28. kesäkuuta 2023 eli päivänä, jolloin Mercedes-Benz täytti 97 vuotta.Juhlallinen Final Edition ei tiedä muutoksia konepellin alle, sillä viimeisetkin G 500:t käsittävät valmistajan viimeisimmän 4,0-litraisen tuplaturbo-V8:n, joka kehittää 310 kilowattia eli 421 hevosvoimaa.Final Editionia valmistetaan tarkalleen kolme 500 kappaleen erää, joista kukin on erivärinen. Yksi erä kantaa yllään obsidian blackiä, kun taas kaksi muuta saavat Manufaktur-värit opalith white magnon sekä uuden olive magnon, joka näkyy myös kuvien autossa. Ulkoväri määrittää myös vanteiden värin. Auton alla pyörivät viisipuolaiset, 20-tuumaiset AMG -kevytmetallivanteet, joita voidaan pitää konteksti huomioiden jopa maltillisina. Tässä huomataan, että G 500 haluaa olla vielä viimeisen kerran maastoauto.Sisällä on luonnollisesti nappa-nahkaa ja muuta eksklusiivista, kuten myös asiaankuuluvat Final Edition -laatat. Kun tukeva etuovi aukeaa esi-isän saranoilla, heijastuu maanpintaan G-sarjan logo sekä slogan: "Stronger than time".Mercedes-Benz on kuin onkin keksinyt G 500:n Final Editionille hinnan. Saksassa autosta saa pulittaa 196 350 euroa. Se on noin 66 000 euroa enemmän kuin perusmallinen G 500. Suomen hinnastossa tämä tarkoittaisi arviolta vähintään 130 000 euron autoveron lisäystä ja hyvä jos paljonkaan alle 350 000 euron kokonaishintaa.Mercedes-AMG G 63 Grand Edition juhlistaa V8:n säilymistäHassua kyllä, samalla kun Mercedes-Benz hyvästelee G-sarjan V8:n mallistossaan, Affaterbachissa juhlistetaan tismalleen saman voimanlähteen pysymistä tismalleen samoissa kuorissa. Mercedes-AMG lupaa, ettei G 63 ole lähdössä minnekään, vaikka tuloillaan oleva täyssähköinen Mercedes-EQ EQG:kin on varmasti melkoinen monsteri. V12 -malli G 65 sen sijaan on jo historiaa.Ihka ensimmäinen AMG:n tekemä versio G-sarjasta nähtiin vuonna 2002. Tuolloin markkinoille tuli viisi kappaletta valmistettu G 63, jossa oli V12. Samana vuonna sarjatuotantoon eteni G 55 AMG, jossa oli puolestaan 5,4-litrainen V8.AMG-mallisessa G-sarjassahan ei varsinaisesti ole mitään järkeä. G 63 ei ole urheiluauto eikä maastoauto. Se on järkyttävän kallis ylläpitää ja tihkuu ökyään joka tuutista. Ylenpalttinen överiys on kuitenkin G 63:n juttu ja se tekee siitä niin kovin himoitun.Yhtään liian vähän öky ei ole myöskään Grand Edition, jolle muuten löytyy kaima vuodelta 2006. Tällä kertaa Grand Editionin juttu ovat kultatehosteet kalaharigold magno -värillä. Tällä korostetaan tummanpuhuvaa yleisilmettä niin ulkona kuin sisälläkin. Kullanväriset raidat, tekstit ja Mercedes-logot puhuvat takuulla niin, että kaikille 1 000 yksilölle löytyy ostaja alta aikayksikön.Hintaa Mercedes-AMG G 63 Grand Editionille on kertynyt Saksassa noin 229 000 euron edestä. Suomessa hinnan voisi arvioida asettuvan 450 000 euron alapuolelle, mutta vain vähän.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle