26.2.2024 Ajoneuvot Fordin Ecoboost -moottori hajosi hieman takuun päättymisen jälkeen – asiakas halusi, että auton myyjä korvaa kaiken Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus -auton moottori petti pian takuun päättymisen jälkeen. Kun myyjä ja ostaja eivät päässeet sopuun korjauskustannuksista, kuluttaja vei tapauksen kuluttajariitalautakuntaan. Kuluttaja osti huhtikuun lopussa vuonna 2018 Ford Focus -merkkisen auton uutena helsinkiläisestä Fordeja myyvästä merkkiliikkeestä. Autolla oli viiden vuoden tai 100 000 kilometrin takuu. Autossa oli Fordin Ecoboost-moottori.Kun ostohetkestä oli kulunut noin neljä ja puoli vuotta ja auton mittarissa oli 118 282 kilometriä, auton moottori rikkoutui. Auton jakohihna oli murentunut ja jakohihnasta irronneet muruset olivat tukkineet auton moottorin öljynkierron, joka puolestaan aiheutti moottorivaurion.Auto oli huollettu huolto-ohjelman aikataulun mukaisesti. Auton jakohihnan vaihtoväli on 240 000 kilometriä. Moottori on aiemmin myös kirjoittanut Fordin Ecoboost-moottoreiden ongelmista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorjaus maksoi lähes 15 000 euroaAuto vietiin Fordin merkkikorjaamolle korjattavaksi. Auton korjaaminen maksoi yhteensä 14 250 euroa. Autosta uusittiin moottori sekä turboahdin.Tehdas maksoi auton korjaamisesta 10 500 euroa ja asiakas 3 750 euroa. Auton ostajaa tämä ei kuitenkaan tyydyttänyt.Auton ostaja vaati auton myyneeltä Ford-jälleenmyyjältä 3 750 euroa hyvitystä. Ostajan vaatimus perustui auton moottorin korjaustarpeeseen sekä kuluttajan maksamaan osuuteen korjauskuluista. Auton ostajan mukaan hänen oman osuuden rahoittaminen vaati viisi kuukautta aikaa ja hänelle aiheutui sinä aikana myös ansiomenetystä noin 600 euroa kuukaudessa.Myyjä kiisti kuluttajan vaatimuksen ja katsoi asiakkaan saaneen jo riittävän hyvityksen auton korjaamisesta. Myyjä perusteli vastaustaan myös sillä, että auton takuu oli jo päättynyt. Asiakas vei asian kuluttajariitalautakunnan arvioitavaksi.Moottori oli vikaantunut epätavallisen nopeastiKuluttajariitalautakunta arvioi asiaa jälleen kerran osapuolten välisen sopimuksen sisällön kautta. Käytetyn tavaran kaupassa ei ole yleensä yksityiskohtaisesti sovittu siitä, millainen tavaran on ominaisuuksiltaan oltava, joten virheen olemassaoloa kuluttajariitalautakunta arvioi kuluttajasuojalain 5 luvun mukaan.Lautakunta katsoi, että asiassa tuli näytetyksi se, että kaupan kohde on vikaantunut kuluttajan tekemässä ratkaisupyynnössä kerrotulla tavalla sen ikään ja ajomäärään nähden epätavallisen nopeasti.Kuluttajariitalautakunnan mukaan auton moottorin täytyy kestää huomattavasti enemmän kuin 118 000 ajokilometriä. Lautakunta myös katsoi, että asiassa ei ole esitetty selvitystä sellaisista seikoista, joiden perusteella olisi syytä epäillä, että rikkoutuminen olisi aiheutunut tapaturmaisesti tai vaihtoehtoisesti ostajan menettelyn takia. Kaupan kohde on ollut siis virheellinen kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla.Vaikka kuluttajariitalautakunta totesi, että tuotteessa oli virhe, se joutui pohtimaan myös sitä, että oliko kuluttajan vaatimus hyvityksestä kohtuullinen vai kohtuuton.Ostaja oli saanut jo tarpeeksi hyvitystäKuluttajariitalautakunta totesi, että hyvityksen määrän arviointi perustuu ilmenneen virheen laadun ja merkityksen ohella tuotteen kauppahintaan sekä ostajan aiheellisiin odotuksiin.Lautakunnan ratkaisukäytännön mukaan hyvitystä määritettäessä otetaan huomioon, onko ostaja saanut itselleen hyötyä siitä. Myös se vaikuttaa, että onko kaupan kohde on korjauksen jälkeen tullut ikäänsä ja ajomääräänsä nähden parempaan kuntoon.Myyjäliikkeen tulee osallistua myös kaupan kohteen vaatimiin merkittäviin korjauskustannuksiin siinä määrin, että kuluttajan maksettavaksi jäävät kulut eivät enää ole yllättävän suuret. Fordin tapauksessa tehdas oli maksanut korjauskustannuksista reilusti yli puolet.Kuluttajariitalautakunnan ratkaisukäytäntöjen vuoksi kuluttaja ei saa hyvitystä normaalin kulumisen aiheuttamasta huolto- ja korjaustarpeesta.Kyseisessä tapauksessa korjauksen pitkittyminen ei myöskään ollut johtunut auton myyneestä liikkeestä, johon kuluttaja vaatimuksensa osoitti.Kun kaikki edellä mainitut seikat huomioidaan, lautakunta katsoi, että kuluttaja on jo saanut riittävän hyvityksen asiassa ja hänen oli tyytyminen siihen, että tehdas maksoi yli 10 000 euroa auton korjauskustannuksista. Kuluttajariitalautakunta ratkaisi asian ratkaisi yksinkertaisessa menettelyssä.Kuluttajariitalautakunnan antamat ratkaisut ovat suosituksia, eikä lautakunta ole tuomioistuin. Noin 80 prosenttia elinkeinonharjoittajista noudattaa kuluttajariitalautakunnan antamia suosituksia.Teksti Manu Tuppurainen Lähde Kuluttajariitalautakunta Kuva Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen