13.12.2023

Fordin jakohihnoja on hajonnut jopa 80 000 kilometrin kohdalla – valmistajan ilmoittama huoltoväli 240 000 kilometriä

Ford Focus ST-Line Hybrid

Kokeneen autokorjaajan mukaan Fordin öljykylvyssä oleva jakopää on erittäin tarkka siitä, mitä öljyä auton moottorissa käytetään.

Moottori kertoi aiemmin Pekka Virtalan Ford Transitista, josta katkesi jakohihna 113 000 kilometrin kohdalla.

Virtalan Transit ei ole ainoa Ford, jossa on näin käynyt. Moottorin tietojen mukaan Ford-merkkisiä autoja, joista jakohihna on katkennut pienillä kilometreillä, on runsaasti.

Moottori-lehteen yhteyttä ottanut Markku kertoo, että hänen Ford Focuksen 1-litraisen Ecoboost-moottorin jakohihna rikkoutui, kun autolla oli ajettu noin 80 000 kilometriä. Markun henkilöllisyys on Moottorin toimituksen tiedossa.

Fordin moottorit on suunniteltu siten, että jakohihna on niin sanotussa öljykylvyssä. Jos auton huolto-ohjelmaa ei ole noudatettu tarkkaan tai moottorissa on käytetty vääränlaista öljyä, hihna saattaa turvota, jonka seurauksena se murenee ja rikkoo moottorin.

– Sekään ei välttämättä riitä, Markku sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huollettu täysin ajallaan

Hänen Ford Focus -farmariautonsa huolto-ohjelmaa oli noudatettu tarkkaan ja auto oli huollettu koko sen huoltohistorian ajan Fordin merkkihuollossa.

– Merkkihuollossakin myönnettiin, että kyllä se näin on, moottori voi rikkoutua vaikka huolto-ohjelmaa olisi noudatettu tarkasti, Markku sanoo Moottorille.

Markku sanoo myös, että hänen käyttämänsä Fordin merkkihuolto ei suositellut autolle minkäänlaisia välihuoltoja.

– Olen kysynyt tätä asiantuntijoilta, he ovat sanoneet myös, että autoon täytyy tehdä välihuolto ehdottomasti. Suositeltu 30 000 kilometrin huoltoväli on aivan liian pitkä tässä moottorimallissa. Tässä on aikamoinen ristiriita ja käyttämäni merkkihuolto on vähätellyt auton ongelmaa koko ajan, Markku sanoo.

Markun Fordin moottoriin tuli kallis remontti – ja itse asiassa autoon vaihdettiin remontin yhteydessä kokonaan uusi tehdaskunnostettu moottori. Koko remontti meni takuuseen, sillä autolla on viiden vuoden takuu. Markku on ostanut autonsa vuonna 2019.

– Nyt tietysti ihmetyttää se, että entä jos auto rikkoutuu uudelleen samalla tavalla.

Tikittävä aikapommi?

Moottorin saamien tietojen mukaan sekin on mahdollista, vaikka Ford on muuttanut Ecoboost-moottoreidensa tekniikkaa siten, että jakohihnan tilalla on nyt jakoketju, jonka pitäisi olla kestävämpi.

– Tikittäviä aikapommeja nämä kuitenkin ovat. Auton vaihtoarvo on kärsinyt melkoisesti, Markku sanoo.

Hänen mukaansa uudessa autoon vaihdetussa moottorissa jakohihna on nyt ketjulla, mutta öljypumppu pyörii edelleen voimansa hihnan välityksellä.

– Olen tästä eteenpäin myös sidottu siihen, että auto täytyy huollattaa merkkiliikkeessä, Markku sanoo.

Kuluttajasuojalain mukaan kuluttajan ei tarvitse huollattaa autoaan merkkiliikkeessä, eikä takuu saa päättyä sen vuoksi, että auto on huollettu jossain muualla. Koska Fordin moottoreihin saa laittaa vain Fordin öljyä, Markun mielestä asiassa on melko iso ristiriita.

Moottorin saamien tietojen mukaan jotkut autoliikkeet jopa kieltäytyvät ottamasta tiettyjä Fordeja vaihtoautoina myyntiin, jos autojen huoltohistoria ei ole kunnossa ja huoltoja ei ole tehty oikeilla öljyillä.

Markku sanoo, että hänelle asia oli täysin uusi, kunnes auton moottori rikkoutui. Sen jälkeen hän alkoi etsiä tietoa netistä ja yllättyi.

– Huomasin, että ei hitto, näitähän on aivan valtavasti, Markku sanoo.

Tuttua korjaamoyrittäjille

Korjaamoyrittäjille asia ei ole kuitenkaan millään tavalla vieras, päinvastoin. Moottorin haastattelemien autokorjaamoalan toimijoiden mukaan Fordin moottoreille on nimenomaan tärkeää, että öljy on oikeaa ja huolto-ohjelmaa noudatettu.

Yrittäjä Timo ”Luigi” Luikulle Fordin jakohihnaongelmat ovat tuttu juttu. Luikku toimii yrittäjänä Luiginpaja.fi -autokorjaamossa Kellokoskella Keski-Uudellamaalla. Hänen korjaamonsa kuuluu Stadin Fixus-ketjuun.

– Kyllä näitä on. Keskimäärin kerran kuukaudessa tulee vastaan, Luikku sanoo Fordin jakohihnan rikkoutumisista.

Luikun mukaan Fordin jakopääongelmat ovat siis hyvin yleinen vika ottaen huomioon sen, mitä kaikkea muuta hänen korjaamollaan tehdään.

Luikku sanoo, että Fordin jakopäähihna on hyvin tarkka siitä, mitä öljyä autossa käytetään.

– Väittäisin, että Fordin jakopäänhinta on hyvin tarkka öljyn laadusta, siitä mitä öljyä moottorissa käytetään. Tämä on myös se, mitä autoilijat eivät tajua – öljyvalo alkaa palaa jossain mökkireissulla ja sitten moottoriin lisätään mitä tahansa öljyä, Luikku sanoo.

Fordin mukaan moottoreissa pitäisi käyttää Ford WSS-M2C-948-B -öljyä, jonka viskositeetti on 5W20. Luikun mukaan öljynvaihtoväli ei saa myöskään ylittyä, että öljyn laatu ei heikkene liikaa.

Väärän öljyn lisäämisen jälkeen saattavat alkaa ongelmat. Vähäinenkin määrä väärää öljyä Fordin moottorin öljytilassa voi aiheuttaa sen, että Fordin jakopään hihna alkaa turvota. Turvottuaan jakohihna ottaa moottorin seinämiin kiinni, ja öljystä turvonnut ja pehmennyt hihna hajoaa.

– Hankaluus tässä on se, että vika saattaa ilmetä autossa vasta vuoden, kahden tai kolmen vuoden jälkeen, riippuen tietysti siitä, kuinka paljon autolla on ajettu väärän öljyn lisäyksen jälkeen, Luikku sanoo.

Luikun mukaan oikean öljyn vaihtaminen ei enää auta enää mitään, sillä vahinko on jo tapahtunut.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jopa tuhansien eurojen remontti

Pahimmassa tapauksessa edessä on tuhansien eurojen remontti.

– Eräässä autossa asiakas oli ajanut autolla muutamia kymmeniä kilometrejä sen jälkeen, kun auton öljynpainevalo alkoi palaa. Remontin hinta oli 8 500 euroa, Luikku sanoo.

Rikkoutuessaan hihna voi aiheuttaa sen, että hihna hyppää, jolloin moottorin jaon mentyä sekaisin moottoriin tulee esimerkiksi venttiilivaurioita. Auton moottorin öljynkierto voi lakata myös kokonaan, jos hihnanmurusia päätyy esimerkiksi öljysihtiin tukkien sen. Tällöin esimerkiksi laakerivauriot ovat mahdollisia.

Luikun mukaan yleensä vähemmällä selviää silloin, kun auton pysäyttää heti öljyvalo sytyttyä.

Timo Luikku sanoo, että autossa kuin autossa jakohihnan katkeaminen voi aiheuttaa ison remontin. Hän korostaa, että Fordinkin hihnan vaihtoväli 240 000 kilometriä, joka on ehdottomasti enimmäissuositus. Kaikkein turvallisinta, muidenkin autojen kuin Fordien kohdalla, on huollattaa auton jakohihna säännöllisesti. Se on ennalta ehkäisevää, mutta aina edullisempaa kuin jälkeenpäin korjaaminen.

– Olen sanonut, että auto kuin auto, jakohihna pitäis vaihtaa 100 000 kilometrissä tai viiden vuoden välein. Se kirpaisee rahallisesti sen hetken, mutta jos hihna katkeaa autosta, kustannus voi olla moninkertainen, Luikku sanoo.

Fordin Ecoboost-moottorin jakohihnan vaihto maksaa noin 1 300 euroa. Vaurioista riippuen kustannus voi olla myös moninkertainen.

Muissakin moottoreissa ongelmia

Luikun mukaan sama ongelma koskee myös Peugeotin Puretech-moottoreita, koska myös niissä jakohihna on öljykylvyssä.

Luikun mukaan Mercedeksen, Renaultin, Dacian, Nissanin ja Smartin 1,2 Dig-T- ja 1,2 Tce -moottoreita puolestaan koskee jakoketjun kulumisongelmat, joita esiintyy poikkeuksellisen paljon. Näiden ongelma alkavat Luikun mukaan tyypillisesti noin 100 000 kilometrin kohdalla. Samaa jakoketjusarjaa löytyy niin 0,9- ja 1,4 Tce-moottoreista.

Luikku sanoo, että näiden ongelmien juurisyy ei ole tarkalleen tiedossa, mutta oikealla öljyllä ja öljyn vaihtovälillä on tiettävästi näissäkin tapauksissa ollut merkitystä.

Ecoboostit toimivat hyvin, sanoo maahantuoja

Fordin maahantuojan mukaan Fordin Ecoboost-moottorit ovat toimineet hyvin, vaikkakin myös vaurioita mahtuu matkan varrelle.

– Meillä Suomessa on käytössä yli 40 000 Fordin EcoBoost-moottoria, ja monilla vanhimmista autoista on moottorilla ajettu yli 400 000 kilometriä. EcoBoost-moottorit ovat toimineet hyvin ja ovat laajasti käytössä koko Ford-mallistossa. Tähän määrään mahtuu myös erilaisia vaurioita. Moottoreiden yleisin ennenaikainen vaurioituminen liittyy yleensä voiteluvaurioon. Näitä on myös ollut EcoBoost-moottoreissa, Fordin maahantuojan jälkimarkkinointijohtaja Matti S. Koponen vastaa Moottorin esittämiin kysymyksiin.

Kun Moottorin haastattelema Markku kritisoi sitä, että auton 30 000 kilometriä oleva huoltoväli on liian pitkä ja merkkihuollon olisi pitänyt suositella hänelle lyhyempää huoltoväliä, Koponen vahvistaa, että kovissa olosuhteissa huoltoväli pitäisi olla juurikin lyhyempi.

– Öljynvaihto on kohtuullisen nopea ja edullinen operaatio ja se kyllä kannattaa tehdä mieluummin jopa useammin kuin tehtaan ohjelma suosittelee. Tämä koskee kaikkia polttomoottoreita, niin bensiini- kuin dieselmoottoreita.

– EcoBoost-moottorin huoltoväli oli alun perin 1 vuosi tai 20 000 kilometriä, kumpi ensin täyttyy. Kun jakohihna muuttui ketjukäyttöiseksi, huoltoväli nousi 2 vuoteen tai 30 000 kilometriin, kumpi ensin täyttyy. Tehtaan huolto-ohjeissa kylläkin ohjeistetaan vaihtamaan moottoriöljyt aiemmin kovissa olosuhteissa ja niitähän meillä Suomessa on. Suosittelemme Suomessa moottoriöljyn vaihtoa ”välihuolto”-toimenpiteenä vuoden välein. Varsinkin, jos autolla ajetaan hyvin lyhyitä matkoja, tulee kylmäkäynnistyksessä moottoriöljyyn polttoainelaimentumaa, Koponen sanoo.

Koposen mukaan auton kylmäkäynnistyksessä moottorin polttoaineen syöttöä lisätään rikastamalla. Koska kaikki polttoaine ei kylmässä höyrysty eikä syty palamaan, ”ryyppy” päällä käynnistys aiheuttaa aina ylimääräisen polttoaineen valumista moottoriöljyn joukkoon.

Jos auton moottoria ei ajeta kunnolla niin kuumaksi, mikä voi olla esimerkiksi talvella kovissa olosuhteissa mahdollista, ylimääräinen polttoaine ei höyrysty öljypohjasta ja pala pois kampikammion huohotinjärjestelmän kautta, jolloin polttoainetta lisääntyy moottoriöljyyn sekaan ja heikentää sen voiteluominaisuuksia.

– Polttoaineella on myös oma vaikutuksensa polttoainelaimentumaan. Mitä enemmän polttoaineessa on etanolia, sitä suurempi on kylmäkäynnistyksen yhteydessä syntynyt polttoainelaimentuma. Flexifuel-moottoreissa voi käyttää E85-etanolipolttoainetta, mutta niissä tehdaskin suosittelee öljynvaihtoa vuosittain, Koponen sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi öljyn laatuvaatimus juuri julkaistu

Maahantuojalta ei oteta kantaa siihen kysymykseen, kuinka paljon Ecoboost-moottoreita on korjattu esimerkiksi autojen takuuaikana.

– Pitkähköt huoltovälit ovat tuoneet vastaan myös tapauksia, joissa öljyn tarkistus moottorista on unohtunut kokonaan ja moottori on ajettu ”kuivaksi”. Moni kuluttaja ajattelee, että riittää kun auton vie huoltoon parin vuoden välein ja jos öljy loppuu koneesta, tästä syttyy sitten merkkivalo, Koponen sanoo.

– Viimeinen litra väsynyttä moottoriöljyä, jonka seassa on vielä paljon bensiiniä, ei kyllä enää voitele tehokkaasti konetta ja aiheuttaa ennenaikaista kulumista, Koponen sanoo.

Fordin moottoreissa käytettävä öljy on kehitetty yhdessä voiteluaineita valmistavan Castrolin kanssa, josta on julkaistu juuri uudempi laatuvaatimus. Uuden öljylaadun koodi on WSS-M2C954-A1, SAE 0W-20.

– Tätä suosittelemme nyt taannehtivasti kaikkiin 1,0 EcoBoost-, 1,5 EcoBoost- ja 2,5 Duratec Hybrid -moottoreihin. Ford Castrol Magnatec moottoriöljyn erikoisuus on sen ”Magnatec”-lisäaineistus. Moottoriöljyissä on monenlaisia lisäaineita ja teknisiä ominaisuuksia, jotka parantavat niiden toimintaa moottorissa. Nanoteknologiaan perustuva Magnatec ominaisuus Ford Castrol -öljyssä muodostaa voitelukohteisiin ikään kuin keraamisen pinnoitteen, joka suojelee moottorin osia erittäin tehokkaasti kulumiselta, Koponen sanoo.

Moni asia vaikuttaa goodwilliin

Koponen ei ota kantaa Moottorin haastatteleman Markun huoleen siitä, että jos auto rikkoutuu uudelleen, vaikka siihen on vaihdettu tehdaskunnostettu uusi moottori, jossa jakopää toimii hihnan sijaan ketjulla.

– Fordin takuu on 5 vuotta tai 100 000 kilometriä. Jos auto on huollettu tehtaan ohjeiden mukaisesti, takuu luonnollisesti korvaa mahdolliset vauriot. Auton huoltohistoria löytyy Fordin sähköisestä huoltokirjasta. Oman auton huoltohistoria näkyy myös FordPass -applikaatiosta kännykästä. Takuun jälkeisissä mahdollisissa vaurioissa mahdolliseen goodwilliin vaikuttaa luonnollisesti onko auto ostettu Ford liikkeestä, huollettu valtuutetulla Ford korjaamolla ja onko auton huolto-ohjelmaa noudatettu koko auton käyttöajan. Nämä harkitaan aina tapauskohtaisesti huomioiden kuluttajansuojalain vaatimukset, Koponen sanoo.

Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto

Luetuimmat