16.9.2016 Liikenne Hämärällä kolisee – hirvivaara syksyllä suurimmillaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hirvivaarasesonki ulottuu syyskuusta joulukuuhun. Riski on suurimmillaan hämärässä ja pimeällä. Hirvivaara on suurimmillaan syksyn tullen ja metsästyskauden alkaessa. Autoilijan kannattaa olla tarkkana erityisesti hämärän aikaan, mutta hirvistä varoittavia liikennemerkkejä on syytä noudattaa aina, muistutettiin tänään (16.9.) Jyväskylässä järjestetyssä Hirvivaara-seminaarissa.Seminaarin avauspuheenvuorossa eduskunnan 1. varapuhemies Mauri Pekkarinen (kesk.) keskittyi liikennepolitiikkaan.– Verovaroin kerätty ja budjetin kautta kulkeva raha ei riitä väylänhoidon vaatimiin toimenpiteisiin, Pekkarinen kertoi.Liikenneturvallisuushankkeisiin varoja on pääasiassa etsittävä muista lähteistä valtion keskittyessä suurempiin murheisiin.Yksi toimivaksi osoittautunut, mutta lisärahoituksesta varmuudella hyötyvä hanke on nimeltään Hirvimerkki!Metsästäjäliiton ja Autokoululiiton yhdessä Pohjois-Karjalasta käynnistämä hanke tähtää hirvieläinonnettomuuksien vähentämiseen kouluttamalla autoilijoita ennakoimaan hirvikolareita, kehittämällä uusia tapoja varoittaa riskialueista ja opastaa, kuinka toimia kolarin sattuessa.Täysin mahdottomana liikenneturvallisuutta parantaviin hankkeisiin osallistumista Pekkarinen ei kuitenkaan pidä.– En uskalla luvata, mutta olen valmis puhumaan asian puolesta. Pitäkää minua ajan tasalla asiasta, matkaansa jatkamaan kiirehtinyt Pekkarinen evästi seminaariin osallistujia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHirvivaara kannattaa huomioida– Hirvet eivät tunne liikennesääntöjä, joten me autoilijat joudumme usein törmäyskurssille niiden kanssa. Kaksi kolmasosaa törmäyksistä tapahtuu hämärän tai pimeän aikana, muistuttaa liikenneturvallisuusinsinööri Anne-Maria Pesonen Keski-Suomen Elystä.– Hirvieläimistä varoittavat merkit tulee jokaisen huomioida ja ottaa tosissaan, koska ne sijoitetaan oikeasti vaarallisiin hirvien tienylityspaikkoihin.Ylityspaikat selviävät tilastotiedon ja metsästysseurojen kanssa tehtävän yhteistyön avulla. Arpapeliä merkkien sijoittelu ei ole.Hirvivaarasta kertovia liikennemerkkejä myös poistetaan teiden varsilta, jos sijainti ei enää vastaa hirvien suosimia kulkupaikkoja. Merkkien paikat tarkastetaan joka toinen vuosi.Nopeus ratkaisee seurauksetHirvikolarin ja ajonopeuden välinen yhteys on Keski-Suomen Ely-keskuksen tilastojen valossa selvä.– Reilu 30 prosenttia kolareista tapahtuu vähintään 100 km/h rajoitusalueella ja 95 prosenttia vähintään 80 km/h alueella, Anne-Maria Pesonen kertoo.– Nopeus on merkittävässä roolissa (suhteessa) onnettomuuden seuraamuksiin. Sillä on monesti suurempi merkitys kuin ajoneuvon iälläKeski-Suomen ELY-keskuksen alueella kulkee seitsemän maantietä. Tilastojen valossa hirvikolareita sattuu eniten Vt 4:llä. Samalla tiellä myös liikennemäärä on suurin.Myös hirvikannan koolla on vaikutusta onnettomuusmääriin, mutta aivan suoraviivaisia päätelmiä ei voi tehdä, sillä pieni hirvikanta ei automaattisesti tarkoita pientä hirvikolarimäärää. Hirvikannan kokoa säädellään metsästämällä.Väistä aina takaaHirvikolarisesonki ajoittuu syksyyn. Eniten törmäyksiä tapahtuu syyskuun ja joulukuun välissä. Samaan ajanjaksoon ajoittuu myös hirvien kiima-aika sekä hirvenmetsästyskausi.– Tielle ryntäävän hirven mahdollisuus onkin hyvä pitää mielessä ja hirvi kannattaa aina yrittää ohittaa takapuolelta, muistuttaa Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen.– Perinteisesti hirvistä on varoitettu muille autoilijoille väläyttämällä valoja, mikä on hyvä keino edelleen, mutta nyt haetaan myös älyratkaisuja.Käynnissä on muun muassa verkottuneiden, eli keskustelevien autojen pilottiprojekti, jossa autoilijat välittävät ajantasaista tietoa toisilleen liikenteen vaaranpaikkojen lisäksi myös hirvistä. Varoitus välitetään autoon esimerkiksi älypuhelimen tai navigaattorin kautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1 500 onnettomuutta, satoja loukkaantuneitaPoliisin tietoon tulevia hirvieläinonnettomuuksia tapahtuu liikenteessä vuosittain noin 1 500. Tilastoimattomia onnettomuuksia on enemmänkin, mutta niiden määrää voi vain arvailla.Tilastoihin päätyneissä vahingoissa loukkaantuu yli sata ja kuolee muutamia henkilöitä vuosittain. Huippuvuonna 2002 törmäyksiä tapahtui peräti 2828.Ennätysvuoden jälkeen hirvieläinvahingot liikenteessä ovat vähentyneet selvästi. Aivan viime vuosina määrää kuvaava käyrä on kääntynyt jälleen nousujohteiseksi.Kolarin jälkipyykkiin kuuluu vahinkojen selvittely. Mahdollisesti loukkaantuneen eläimen jäljitys ja lopetus tapahtuu poliisille tarjottavana suurriistavirka-apuna paikallisten metsästysseurojen kautta.Suurriistavirka-apu (SRVA) on riistanhoitoyhdistysten ylläpitämä organisaatio, joka välittää poliisille metsästäjien virka-apua suurriistakonflikteissa.Tavallisimpia SRVA-tehtäviä ovat kolareissa loukkaantuneiden hirvieläinten, suurpetojen ja villisikojen jäljestäminen sekä suurpetojen karkotukset taajaan asutulta alueelta.Toiminta perustuu poliisin ja riistanhoitoyhdistysten välisiin sopimuksiin. Hälytysjärjestelmä käynnistyy poliisin tai hätäkeskuksen antamalla virka-apupyynnöllä. Mukana olevat metsästäjät, koiranohjaajat ja metsästysseurat toimivat vapaaehtoispohjalta.Vakuutus korvaa, mutta ei kaikkea– Ajoneuvon pakollinen liikennevakuutus korvaa liikennevahingossa loukkaantuneiden henkilövahingot. Vapaaehtoisesta vakuutuksesta voi saada lisäturvaa myös omaisuusvahinkojen varalle, Liikennevakuutuskeskuksen lakimies Mari Ryymin muistuttaa.Valtiolta ei korvauksia heru. Käytäntö loppui vuonna 2009. Sitä ennen valtio maksoi hirvien ajoneuvoille aiheuttamat vahingot omasta pussistaan. Nyt kuluja kattamaan tarvitaan aina erilinen vakuutus.Hirvikantaa säädellään ampumallaHirvenmetsästys alkaa tänä vuonna lauantaina 24. syyskuuta. Jahti saa hirvet liikkeelle.– Vaikka vastuulliset metsästäjät eivät koskaan aja hirviä kohti tietä, lisää metsästys ja syksyyn ajoittuva hirvien kiima-aika niiden liikkuvuutta, mikä kasvattaa myös hirvikolarin riskiä, keroo Suomen Metsästäjäliiton Pohjois-Karjalan piirin puheenjohtaja Antti Kuivalainen.Metsästys on merkittävin yksittäinen keino säädellä hirvikannan tiheyttä. Osaltaan se auttaa vähentämään myös onnettomuusriskiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsiaputaidot tärkeitä onnettomuuspaikallaKolaripaikalla punnitaan myös ensiaputaidot. Apua on uskallettava tarjota rohkeasti, sillä hirvikolarissa, kuten muissakin liikenneonnettomuuksissa menehtyneistä uhreista 57 prosenttia kuolee onnettomuuden jälkeisten ensimmäisten minuuttien aikana, ennen kuin ensihoitopalvelu saapuu paikalle.Ensisijaisen tärkeää on hälyttää paikalle apua ja varmistaa, että uhrit hengittäminen ei ole estynyt. Istuimelleen lyyhistyneellä on suuri riski tukehtua, jos loukkaantunutta ei auteta nopeasti.– Hätäensiaputaidoilla ja oikeanlaisella toiminnalla onnettomuustilanteessa voidaan pelastaa ihmishenkiä ja antaa psykologista tukea uhreille, muistuttaa Autokoululiiton erityisasiantuntija Rami Lamminen.Hirvieläinonnettomuuden voi välttää tai ainakin lieventää sen mahdollisesti aiheuttamia vahinkoja pienentämällä ajonopeutta riskiaikoina aamu- ja iltahämärässä sekä pimeällä. Riskialueen tunnistaa hirvivaara-liikennemerkistä.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lähde: Trafi Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja