16.9.2016 Liikenne Hämärällä kolisee – hirvivaara syksyllä suurimmillaan Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Hirvivaarasesonki ulottuu syyskuusta joulukuuhun. Riski on suurimmillaan hämärässä ja pimeällä. Hirvivaara on suurimmillaan syksyn tullen ja metsästyskauden alkaessa. Autoilijan kannattaa olla tarkkana erityisesti hämärän aikaan, mutta hirvistä varoittavia liikennemerkkejä on syytä noudattaa aina, muistutettiin tänään (16.9.) Jyväskylässä järjestetyssä Hirvivaara-seminaarissa. Seminaarin avauspuheenvuorossa eduskunnan 1. varapuhemies Mauri Pekkarinen (kesk.) keskittyi liikennepolitiikkaan. – Verovaroin kerätty ja budjetin kautta kulkeva raha ei riitä väylänhoidon vaatimiin toimenpiteisiin, Pekkarinen kertoi. Liikenneturvallisuushankkeisiin varoja on pääasiassa etsittävä muista lähteistä valtion keskittyessä suurempiin murheisiin. Yksi toimivaksi osoittautunut, mutta lisärahoituksesta varmuudella hyötyvä hanke on nimeltään Hirvimerkki! Metsästäjäliiton ja Autokoululiiton yhdessä Pohjois-Karjalasta käynnistämä hanke tähtää hirvieläinonnettomuuksien vähentämiseen kouluttamalla autoilijoita ennakoimaan hirvikolareita, kehittämällä uusia tapoja varoittaa riskialueista ja opastaa, kuinka toimia kolarin sattuessa. Täysin mahdottomana liikenneturvallisuutta parantaviin hankkeisiin osallistumista Pekkarinen ei kuitenkaan pidä. – En uskalla luvata, mutta olen valmis puhumaan asian puolesta. Pitäkää minua ajan tasalla asiasta, matkaansa jatkamaan kiirehtinyt Pekkarinen evästi seminaariin osallistujia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hirvivaara kannattaa huomioida – Hirvet eivät tunne liikennesääntöjä, joten me autoilijat joudumme usein törmäyskurssille niiden kanssa. Kaksi kolmasosaa törmäyksistä tapahtuu hämärän tai pimeän aikana, muistuttaa liikenneturvallisuusinsinööri Anne-Maria Pesonen Keski-Suomen Elystä. – Hirvieläimistä varoittavat merkit tulee jokaisen huomioida ja ottaa tosissaan, koska ne sijoitetaan oikeasti vaarallisiin hirvien tienylityspaikkoihin. Ylityspaikat selviävät tilastotiedon ja metsästysseurojen kanssa tehtävän yhteistyön avulla. Arpapeliä merkkien sijoittelu ei ole. Hirvivaarasta kertovia liikennemerkkejä myös poistetaan teiden varsilta, jos sijainti ei enää vastaa hirvien suosimia kulkupaikkoja. Merkkien paikat tarkastetaan joka toinen vuosi. Nopeus ratkaisee seuraukset Hirvikolarin ja ajonopeuden välinen yhteys on Keski-Suomen Ely-keskuksen tilastojen valossa selvä. – Reilu 30 prosenttia kolareista tapahtuu vähintään 100 km/h rajoitusalueella ja 95 prosenttia vähintään 80 km/h alueella, Anne-Maria Pesonen kertoo. – Nopeus on merkittävässä roolissa (suhteessa) onnettomuuden seuraamuksiin. Sillä on monesti suurempi merkitys kuin ajoneuvon iällä Keski-Suomen ELY-keskuksen alueella kulkee seitsemän maantietä. Tilastojen valossa hirvikolareita sattuu eniten Vt 4:llä. Samalla tiellä myös liikennemäärä on suurin. Myös hirvikannan koolla on vaikutusta onnettomuusmääriin, mutta aivan suoraviivaisia päätelmiä ei voi tehdä, sillä pieni hirvikanta ei automaattisesti tarkoita pientä hirvikolarimäärää. Hirvikannan kokoa säädellään metsästämällä. Väistä aina takaa Hirvikolarisesonki ajoittuu syksyyn. Eniten törmäyksiä tapahtuu syyskuun ja joulukuun välissä. Samaan ajanjaksoon ajoittuu myös hirvien kiima-aika sekä hirvenmetsästyskausi. – Tielle ryntäävän hirven mahdollisuus onkin hyvä pitää mielessä ja hirvi kannattaa aina yrittää ohittaa takapuolelta, muistuttaa Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen. – Perinteisesti hirvistä on varoitettu muille autoilijoille väläyttämällä valoja, mikä on hyvä keino edelleen, mutta nyt haetaan myös älyratkaisuja. Käynnissä on muun muassa verkottuneiden, eli keskustelevien autojen pilottiprojekti, jossa autoilijat välittävät ajantasaista tietoa toisilleen liikenteen vaaranpaikkojen lisäksi myös hirvistä. Varoitus välitetään autoon esimerkiksi älypuhelimen tai navigaattorin kautta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1 500 onnettomuutta, satoja loukkaantuneita Poliisin tietoon tulevia hirvieläinonnettomuuksia tapahtuu liikenteessä vuosittain noin 1 500. Tilastoimattomia onnettomuuksia on enemmänkin, mutta niiden määrää voi vain arvailla. Tilastoihin päätyneissä vahingoissa loukkaantuu yli sata ja kuolee muutamia henkilöitä vuosittain. Huippuvuonna 2002 törmäyksiä tapahtui peräti 2828. Ennätysvuoden jälkeen hirvieläinvahingot liikenteessä ovat vähentyneet selvästi. Aivan viime vuosina määrää kuvaava käyrä on kääntynyt jälleen nousujohteiseksi. Kolarin jälkipyykkiin kuuluu vahinkojen selvittely. Mahdollisesti loukkaantuneen eläimen jäljitys ja lopetus tapahtuu poliisille tarjottavana suurriistavirka-apuna paikallisten metsästysseurojen kautta. Suurriistavirka-apu (SRVA) on riistanhoitoyhdistysten ylläpitämä organisaatio, joka välittää poliisille metsästäjien virka-apua suurriistakonflikteissa. Tavallisimpia SRVA-tehtäviä ovat kolareissa loukkaantuneiden hirvieläinten, suurpetojen ja villisikojen jäljestäminen sekä suurpetojen karkotukset taajaan asutulta alueelta. Toiminta perustuu poliisin ja riistanhoitoyhdistysten välisiin sopimuksiin. Hälytysjärjestelmä käynnistyy poliisin tai hätäkeskuksen antamalla virka-apupyynnöllä. Mukana olevat metsästäjät, koiranohjaajat ja metsästysseurat toimivat vapaaehtoispohjalta. Vakuutus korvaa, mutta ei kaikkea – Ajoneuvon pakollinen liikennevakuutus korvaa liikennevahingossa loukkaantuneiden henkilövahingot. Vapaaehtoisesta vakuutuksesta voi saada lisäturvaa myös omaisuusvahinkojen varalle, Liikennevakuutuskeskuksen lakimies Mari Ryymin muistuttaa. Valtiolta ei korvauksia heru. Käytäntö loppui vuonna 2009. Sitä ennen valtio maksoi hirvien ajoneuvoille aiheuttamat vahingot omasta pussistaan. Nyt kuluja kattamaan tarvitaan aina erilinen vakuutus. Hirvikantaa säädellään ampumalla Hirvenmetsästys alkaa tänä vuonna lauantaina 24. syyskuuta. Jahti saa hirvet liikkeelle. – Vaikka vastuulliset metsästäjät eivät koskaan aja hirviä kohti tietä, lisää metsästys ja syksyyn ajoittuva hirvien kiima-aika niiden liikkuvuutta, mikä kasvattaa myös hirvikolarin riskiä, keroo Suomen Metsästäjäliiton Pohjois-Karjalan piirin puheenjohtaja Antti Kuivalainen. Metsästys on merkittävin yksittäinen keino säädellä hirvikannan tiheyttä. Osaltaan se auttaa vähentämään myös onnettomuusriskiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensiaputaidot tärkeitä onnettomuuspaikalla Kolaripaikalla punnitaan myös ensiaputaidot. Apua on uskallettava tarjota rohkeasti, sillä hirvikolarissa, kuten muissakin liikenneonnettomuuksissa menehtyneistä uhreista 57 prosenttia kuolee onnettomuuden jälkeisten ensimmäisten minuuttien aikana, ennen kuin ensihoitopalvelu saapuu paikalle. Ensisijaisen tärkeää on hälyttää paikalle apua ja varmistaa, että uhrit hengittäminen ei ole estynyt. Istuimelleen lyyhistyneellä on suuri riski tukehtua, jos loukkaantunutta ei auteta nopeasti. – Hätäensiaputaidoilla ja oikeanlaisella toiminnalla onnettomuustilanteessa voidaan pelastaa ihmishenkiä ja antaa psykologista tukea uhreille, muistuttaa Autokoululiiton erityisasiantuntija Rami Lamminen. Hirvieläinonnettomuuden voi välttää tai ainakin lieventää sen mahdollisesti aiheuttamia vahinkoja pienentämällä ajonopeutta riskiaikoina aamu- ja iltahämärässä sekä pimeällä. Riskialueen tunnistaa hirvivaara-liikennemerkistä. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lähde: Trafi Lue lisää Kaikki artikkelit 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa 3.11.2025 Uutinen Toyotalta ja Lexukselta kaksi tarkastuskampanjaa – vika saattaa koskea 13 eri mallia Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista