16.7.2025

Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla

Kuva Mercedes-Benz

Mäntsälästä löytyi harvinainen ja historiallisesti merkittävä Mercedes-Benz 300 SEL vuodelta 1968. Auto kuului aikoinaan Oy Veho Ab:n pitkäaikaiselle toimitusjohtajalle Tor Kumlinille ja seisoi ladossa lähes kaksi vuosikymmentä ennen kuin se entisöitiin alkuperäiseen loistoonsa.

Kyseessä on W 109 -sarjan edustusauto, jota valmistettiin M130-moottorilla vain 2 519 kappaletta. Auto saapui Suomeen toukokuussa 1968 ja rekisteröitiin tunnuksella BB-5. Väriltään dunkeloliv-vihreä Mercedes oli varustettu konjakinruskealla nahkaverhoilulla, ilmajousituksella, kattoluukulla ja sähkötoimisilla ikkunannostimilla – aikansa huippuvarustelulla.

Tor Kumlin, joka johti Vehoa vuosina 1954–1973, käytti autoa virkatehtävissään ja istui aina etupenkillä kuljettajansa vieressä. Hänen poikansa Peter Kumlin muistelee autoa lämmöllä ja kertoo, ettei isä koskaan halunnut ilmastointilaitetta, koska "Suomen kesä on niin lyhyt".

- Olin useasti Mercedeksen kyydissä ja myös pääsin ajamaan sitä, aina kun joku vain suostui istumaan kyydissäni ja sain isältäni luvan siihen. Kun nyt näin auton entisöitynä niin kyllä sydämeni siitä vähän sykähti. Ensimmäinen tunne oli ihastus siitä, että auto on nyt niin hienossa kunnossa, Peter kertoo.

Ladossa 18 vuotta

Auto siirtyi vuonna 1969 Oy Alftan Ab:n toimitusjohtaja Guy Stenbäckin käyttöön ja sai uuden rekisteritunnuksen BM-300. Vuonna 2013 Mercedes-Benz-harrastaja Klaus Skogberg sai vihiä auton sijainnista Mäntsälässä ja löysi sen ladossa seisseenä – paikalta löytyi myös toinen Mercedes sekä 3,5-litrainen moottori.

Skogberg osti auton perikunnalta ja aloitti mittavan entisöintiprojektin, joka kesti 12 vuotta. Työhön osallistui useita asiantuntijoita: peltityöt tehtiin Nummelassa, vaihteisto huollettiin Konehuolto Niskasella, ruiskupumppu ja kompressori kunnostettiin Turussa ja ilmajousituksen osat Saksassa. Moottori palautettiin alkuperäiseksi bensiinikäyttöiseksi kahdesta eri yksilöstä yhdistämällä.

- Sähkötyöt, keskuslukitus, kattoluukun sekä lämmityslaitteen kunnostaminen veivät aikaa. 70-luvun energiakriisin takia Mercedeksen moottori muutoskatsastettiin dieselkäyttöiseksi vuonna 1978, mutta nyt auton keulalla on alkuperäinen 2,8-litrainen bensiinikäyttöinen suorakuutonen, joka kasattiin Jussi Lindholmin kanssa kahdesta eri moottorista. Toinen näistä ostettiin Venetmäeltä ja toinen löytyi Klubimme kokoelmista, Skogber avaa mittavaa projektia.

Skogbergin kuvailun mukaan Mercedes on yhä tänäkin päivänä erinomainen auto. - Tukeva auto, jota ei ole mitenkään vaikea ajaa, hän summaa ajokokemuksensa.

Nähtävillä elokuussa Helsingissä

Skogbergin entisöity Mercedes-Benz 300 SEL on todennäköisesti esillä Suomen Mercedes-Benz Klubin päätapahtumassa, Concourse d’Elegancessa, joka järjestetään 16. elokuuta Helsingin Jollaksessa.

– Ainakin päivämäärä on ylhäällä kalenterissani. Kyllä tavoitteeni on päästä Mercedeksen kanssa paikan päälle, Skogberg toteaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat