15.8.2014

Hawker Hurricane – Legenda Malmilla

Toisen Maailmansodan hävittäjä Hawker Hurricane lentää Suomessa jälleen. Edellisestä kaarroksesta on kulunut 70 vuotta.

Puhuttaessa brittien ilmaherruudesta Englannin kanaalin yllä ja siten saksalaisten maihinnousun estämisestä vuonna 1940 (Battle of Britain) kunnia annetaan usein Supermarine Spitfirelle, vaikka se oikeastaan kuuluisi Hawker Hurricanelle.

Toisen maailmansodan alkupuoliskolla Hurricaneja oli tuplamäärä Spitfireen verrattuna. Vaikka Hurricane oli hitaampi ja vanhahtavampi rakenneratkaisuiltaan, se oli ketterämpi kaartotaistelussa sekä vakaampi ja tarkempi ammuntatilanteessa.

Hurricane lensi ensilentonsa syksyllä 1935. Hawker aloitti tuotannon valmistelut heti keväällä, vaikka Royal Air Forcen tilausta saatiin odottaa kesään 1936. Ilmeisesti tämän ansiosta RAF:lla oli sodan alkaessa 300 hävittäjää suunniteltua enemmän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Venäläisiltä kolme konetta

Hurricaneja valmistettiin yli 14 000 viimeisen valmistuessa vuonna 1944. Britteinsaarten puolustamisen lisäksi Hurricanet olivat käytössä muun muassa Pohjois-Afrikassa, Kaakkois-Aasiassa ja jopa lentotukialuksilla. Suomeen Hurricane Mk I:iä ostettiin 12 yksilöä talvella 1940, siirtolennoilla niistä tuhoutui yksi ja vaurioitui yksi.

Venäläisiltä saatiin sotasaaliina kolme uudempaa Mk II:a, mutta niistä saatiin lentokuntoiseksi vain yksi, tunnukseltaan HC-465. Viisi koneista tuhoutui ilmataisteluissa ja ilmatorjunta ampui alas kaksi.

Osin myös varaosien huonon saatavuuden takia Suomessa Hurricanen käyttö jäi vähäiseksi ja ilmavoittoja sille kertyi vain 5,5. Alkuperäisellä HC-465:llä lennettiin Suomessa vain vajaat 19 lentotuntia ennen romutusta vuonna 1944.

Entisöintityön huipentuma

Neuvostoliitossa Hurricane oli huomattavasti yleisempi, niitä laivattiin Murmanskiin aseapuna noin kolmetuhatta kappaletta. Murmanskin alueelta on peräisin myös maahansyöksynyt Hurricane MkII -yksilö, jonka Suomessa asuva britti Phil Lawton kunnosti lentokuntoiseksi Thruxtonin kentällä Englannissa.

Kunnostuksen aikana koko kone on purettu osiksi, joista jokainen osa on käyty läpi, kunnostetettu tai korvattu uudella. Jos osia ei ole löytynyt uusina keräilijöiltä eikä varaosiksi puretuista koneista, on valmistettu uusi osa oikeasta materiaalista alkuperäisten piirustusten mukaisesti.

Metalliputkirunko on kankaalla päällystetty, myös puuta on käytetty muotokaarissa. Tekijöitä vaikkapa jäähdyttimelle tai pakosarjalle ei löydy maailmasta monta, vanhat käsityötaidot ovat päässeet hiipumaan vuosien saatossa. Vastaaviin projekteihin on maailmalla raportoitu menneen jopa lähes 40 000 työtuntia.

Ilmailutapahtuma Malmilla

Lawtonin kunnostama kone on nähtävissä Finland International Airshow 2014 -ilmailutapahtumassa viikonloppuna Malmilla. Suomen ilmavoimien jatkosodan aikaisiin väreihin maalattava kone kantaa tunnusta HC-465 kunnioittaen ainoaa lentänyttä sotasaalis-Hurricaneamme.

Kone on myynnissä 1,4 miljoonan punnan hintaan ja oletettavissa on, että harvinaisuus tekee pian kauppansa. Sen jälkeen sitä tuskin nähdään enää suomalaisissa väreissä.

Viikonlopun ilmailutapahtumassa on tarjolla runsas kattaus oheisohjelmaa. Tivolitunnelmasta vastaa 125 vuoden kokemuksella Tivoli Sariola ja F1-tähti Mark Webber esittelee formulakauden 2003 Jaguar R4:n vauhtia. Tapahtuman musiikkitarjonnasta vastaa muun muassa Eppu Normaali, JVG ja Anna Abreu.

Teksti: Petri Munukka Kuvat: Antti Hentinen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat