5.3.2023 Laivat Helsingin satama purkaa Makasiiniterminaalin – matkustajalaivajärjestelyt Helsingissä muuttumassa osin merkittävästi Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jo hyvän aikaa sitten aktiivikäytöstä poistettu terminaalirakennus tekee tilaa kaupungin tuleville kehityshankkeille Eteläsatamassa. Samalla kaikki matkustajaliikenne keskitetään samoihin terminaaleihin kohteen mukaan. Vuonna 1960 rakennettu makasiiniterminaali otettiin alun perin käyttöön satamamakasiiniksi, mutta 90-luvulta alkaen se toimi terminaalina pika-aluksille, joita liikennöi aikanaan 90- ja 2000-luvuilla Tallinaan useita. Nyt terminaali on tyhjillään, ja se puretaan pois heinäkuuhun 2023 mennessä. Makasiiniterminaali sijaitsee aivan Olympiaterminaalin vieressä. Olympiaterminaalista kulkevat päivittäin Silja Linen laivat Tukholmaan, joten purkujätteiden kuljetus paikalta hoidetaan niihin vuorokaudenaikoihin, kun laivalle ja laivalta kulkevaa liikennettä ei ole.Helsingin kaupungilla on suunnitelmansa Makasiinirannan varalle, josta vapautuu iso alue terminaalirakennuksen jäljiltä. Helsingin kaupunki kaavailee Makasiiniterminaalin tilalle tulevaisuudessa uudisrakentamista, kuten arkkitehtuuri- ja designmuseota sekä rantabulevardia ja palveluita.Makasiiniterminaali on kuvassa oikealla. Sen takana häämöttää Olympiaterminaali, josta Silja Serenade on juuri lähtenyt.Niin ikään matkustajalaivaliikenteen kehittämiselle ovat suuret tulevaisuudennäkymät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki liikenne Tukholmaan Katajanokan terminaalista käsinHelsingin satama aikoo keskittää kaiken Tukholmaan suuntautuvan liikenteen jatkossa Katajanokan terminaaliin. Tällä hetkellä Katajanokalta operoi vakituisesti Viking Line, jolle Katajanokka on ainoa terminaali Helsingissä. Sieltä operoivat Gabriella Tukholmaan sekä Viking XPRS Tallinaan. Lisäksi Katajanokalla vierailee kesäkaudella jonkin verran alle 250-metrisiä risteilyaluksia. Kuten mainittua, Eteläsataman Olympiaterminaali on tällä hetkellä koti Silja Linen Tukholman-liikenteelle.Tukholman liikenteen keskittäminen kuitenkin tarkoittaa, että Silja Line tulee muuttamaan Katajanokalle. Helsingin satama alkaa pian rakentamaan Katajanokalle uutta terminaalia, joka on kapasiteetiltaan riittävä kahden Tukholman-laivan ja kahden eri laivayhtiön tarpeisiin. Niin ikään laivalaitureita on määrä parannella. Viking Linen Tallinnan-liikenteen muuttaessa pois, vähenee myös autoliikenne Katajanokalla, sillä Tukholman-laivat kulkevat vain kerran vuorokaudessa. Nähtäväksi kuitenkin jää, kulkevatko Tukholman-laivat tulevaisuudessa nykyistä isommilla väleillä, sillä vartin tai puolen tunnin välein saapuessaan ne voivat aiheuttaa Katajanokan pullonkaulassa melkoisen ruuhkan.Viking XPRS KatajanokallaKatajanokan uuden terminaalin rakentaminen alkaisi näillä näkymin vuonna 2024, ja valmistuisi 2026. Olympiaterminaali jatkaisi sekin käytössä, ja palvelisi kansainvälistä risteilylaivaliikennettä sekä mahdollisesti vielä joskus pikaliikennettä Tallinnaan.Länsiterminaalista koti kaikelle Tallinnan-liikenteelleHelsingin satama valmistelee myös Länsisatamaan isoa kehitysprojektia. Ensin on määrä rakentaa tunneli Länsisatamasta Länsiväylälle. Jätkäsaaren ja Ruoholahden ali kulkeva tunneli siirtäisi isot määrät Tallinnan-laivojen rekka- ja henkilöautoliikennettä maan alle. Koska vain pohjoiseen ja itään suuntautuva liikenne kulkisi nykyisiä katuja pitkin, vähenisivät ruuhkat alueella huomattavasti. Tunneli on määrä rakentaa vuosina 2025 - 2027.Helsingin satama valmistautuu myös keskittämään kaiken Tallinnaan suuntautuvan laivaliikenteen Länsisatamaan. Nykyisin Länsiterminaali 2 palvelee yhteensä neljää eri laivaa ja kahta laivayhtiötä yksinomaan Tallinnan-reitillä. Kakkosterminaalista operoivat Tallinkin Star, Megastar ja MyStar sekä Eckerö Linen Finladia.Länsiterminaali 1 on puolestaan tällä hetkellä käyttämätön. Sieltä ovat vielä vähän aikaa sitten liikennöineet Tallinkin 23 tunnin risteilyt Silja Europalla Tallinnaan sekä Moby St. Peter Linen Princess Anastasia Pietariin.Länsiterminaali 1:n laituri häämöttää taustalla.Osana uudistusta Helsingin satama laajentaa Länsiterminaalin lastausalueita sekä uudistaa Länsiterminaali 1:n perusteellisesti. Vuoteen 2028 mennessä kaiken Tallinnan-liikenteen pitäisi hoitua Länsisataman kautta, mikä tarkoittaa, että Viking Line alkaa todennäköisesti operoimaan sinne Viking XPRS:llä Länsiterminaali 1:n kautta.Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähde: Helsingin Satama Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa – yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 27.4.2025 Laivat Kausi on korkattu – ainakin näitä risteilijöitä bongarin kannattaa odottaa Helsinkiin tänä vuonna 11.4.2025 Laivat Baltic Princess palasi liikenteeseen – olimme mukana risteilyllä 10.4.2025 Laivat Tallinkilta odottamattoman nopea muuvi: Star I myytiin pois vain kahden kuukauden komennuksen jälkeen – ajaa huomenna viimeisen vuoronsa Tallinkille 29.3.2025 Laivat SS United Statesia valmistellaan jo upotettavaksi – käynnissä viimeinen vetoomus nopeusennätysvaltamerilaivan pelastamiseksi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää