23.1.2024

Henkilöautojen sähköistyminen etenee ensirekisteröinneissä nopeasti mutta kannassa hitaasti

Ladattavien henkilöautojen osuus autokannasta on vasta 7,9 prosenttia, vaikka niiden osuus viime vuoden ensirekisteröinneissä nousi jo 54 prosenttiin.

Suomen henkilöautokanta vuoden 2023 lopussa oli 2 756 015 henkilöautoa. Määrä kasvoi viime vuoden aikana 0,6 prosenttia. Uusia henkilöautoja rekisteröitiin 87 508 kappaletta, mikä on vain 3,2 prosenttia koko autokannasta. Näin alhainen ensirekisteröintien määrä tarkoittaa samalla, että henkilöautojen keski-ikä nousi viime vuoden aikana 0,3 vuodella 13,2 vuoteen. Autokannan keski-ikä on noussut yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 alkaen. Viimeisen kymmenen vuoden aikana henkilöautojen keski-ikä on noussut kahdella vuodella.

Positiivista uusien autojen markkinassa oli se, että viime vuoden aikana ensirekisteröintien määrä kasvoi seitsemällä prosentilla. Vuodeksi 2024 ennustetaan samansuuruista pudotusta ensirekisteröintien määrään, koska uusien autojen asiakastilausten kehitys on viime vuoden loppupuolella ollut vähenemään päin. Syiksi uusien autojen myynnin hiipumiselle on esitetty mm. Inflaation ja energiahinnan nousun aiheuttamaa uusien autojen hintatason nousua, jolloin väliraha käytetystä uuteen vaihtaessa on revennyt monelle liian suureksi.

Käyttötesti Peugeot 308 SW Hybrid 180 EAT8

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytettyjen tuonnilla merkittävä osuus autokannan uudistumisessa

Suomen henkilöautokanta uudistuu uusien autojen ensirekisteröintien ohella käytettyjen maahantuonnilla. Viime vuonna Suomeen tuotiin käytettynä 38 252 henkilöautoa, mikä edustaa 1,4 prosenttia koko autokannasta. Aivan viimeisten vuosien aikana ladattavien osuus käytettyjen henkilöautojen tuonnista on kasvanut jyrkästi, eli käytettyjen tuontikin uudistaa autokantaa ja laskee autokannan keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä. Vastoin yleistä harhaluuloa käytettyjen henkilöautojen maahantuonnista 85 prosenttia on yritysten tuomia, pääsääntöisesti vähäpäästöisiä, autoja ja suosituin tuontimaa on Ruotsi, ei enää yksityisten tuomia tehokkaita bensiiniautoja tai isoja dieselautoja Saksasta.

Vaikka yritysautojen osuus uusien henkilöautojen myynnistä on 47 prosenttia, niin yritysten omistuksessa on koko autokannasta vain seitsemän prosenttia. Viime vuonna ensirekisteröidyistä yritysautoista peräti 73 prosenttia oli ladattavia, eli sitä kautta autokannan sähköistyminen nopeutuu ja saavutetaan alempi hiilidioksipäästötaso. Kaikkien viime vuonna ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat 64,4 grammaa kilometrillä, kun vuotta aiemmin lukema oli 88,8 g/km. Koko henkilöautokannan keskimääräiset päästöt ovat 182 g/km (v. 2022).

Jeep Avenger sähköauto täyssähköauto Pariisi esittely

Käyttövoimien uusjako

Kun viime vuonna ensirekisteröityjä henkilöautoja tarkastellaan käyttövoimittain, niin niissä on tapahtunut suuria muutoksia edellisvuoteen verrattuna. Täyssähköautojen osuus kasvoi 33,8 prosenttiin (17,8 % vuonna 2022), kun taas hybridien osuudessa oli vain pientä kasvua 20,7 prosenttiin (19,8 %). Yhteensä ladattavien henkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä nousi siten 54 prosenttiin. Bensiinikäyttöiset henkilöautot menettivät asemiaan 39,3 prosenttiin (53,0 %), samoin dieselien suosio jatkui hiipumistaan 5,8 prosenttiin (8,6 %). Käyttövoimien uusjako näkyy myös, kun tarkastellaan koko autokannan keski-ikää käyttövoimittain. Bensiinikäyttöisten henkilöautojen keski-ikä on 15,0 vuotta, dieselien 12,0 vuotta, kaasuautojen 7,5 vuotta, ladattavien hybridien 3,8 vuotta ja täyssähköautojen keski-ikä vain 2,1 vuotta.

Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat