12.6.2023 Liikenne Hoitamaton tiestö on vaaraksi, aiheuttaa päästöjä ja vaurioittaa kalustoa – kuljetusyrittäjät huolissaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä SKAL vaatii politikoilta: 300 miljoonan euron tasokorotus perustienpidon rahoitustasoon siten, että asvaltointimäärät nostetaan pysyvästi 4 000 kilometrin tasolle. Tavaroiden tulee liikkua ja ne liikkuvat pitkien etäisyyksien Suomessa pitkälti kumipyörien varassa.Suomi ei yhteiskuntana toimisi, jos tavaroiden kuljetukset eivät hoituisi. Kauppojen hyllyt ammottaisivat tyhjyyttään ja teollisuuslaitokset pysähtyisivät raaka-ainepulan vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTien kunto vaikuttaa moneenTien hyvä pintakunto on taloudellisen liikenteen edellytys, tähdentää kuljetusala. Tiestön kehittämisellä on saavutettavissa merkittäviä liikenteen päästövähennyksiä. Lisäksi tieverkon parantamisella on vaikutusta matka-aikaan, mikä on tärkeää kuljetusten suunnittelun ja resurssien käytön optimoinnin kannalta.Ja toisin päin: hoitamaton tiestö vaarantaa turvallisuuden, aiheuttaa päästöjä ja vaurioittaa kuljetuskalustoa sekä rajoittaa kuljetusreittejä.Tiestön kehnontunut kunto nousi kuljetusalan yhteisenä vakavana huolena esiin, kun Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n ylin päättävä elin eli liittokokous vastikään pohti lähitulevaisuuden haasteita.Moottori myös uutisoi vastikään kuljetusalan yrittäjien tuntemuksia selvittävästä kyselystä otsikolla Kuljetusala: hyväkuntoiset tiet mahdollistavat talouskasvun – ja vähentävät päästöjä.Nyt on korkea aika!Kuljetusalan yhteinen näkemys kiteytyy julkilausumassa, jonka pääviesti poliittisille päättäjille ja valtion rahakirstun vartijoille on selkeä: Suomen on korkea aika panostaa tiestön kuntoon.Rahoituksen turvaamiselle on selkeät syyt, sillä tavarat liikkuvat Suomessa kumipyörin. Tieliikenne vastaa noin 90 prosentista Suomessa kuljetetuista tavaratonneista.Alan näkemyksen mukaan tieliikenteen rooli kuljetusmuotojen välisessä työnjaossa on viime vuosina vain kasvanut entisestään.Julkilausuman mukaan ”sujuvat kuljetusketjut vaativat kattavaa ja turvallisesti liikennöitävää tieverkkoa, ja muuttunut geopoliittinen asema asettaa uusia vaatimuksia saavutettavuudellemme.”Tiet vahvistavat kilpailukykyäTieverkon vahvistaminen on Suomen tulevaisuuden ja kilpailukyvyn vahvistamista, liittokokous korostaa ulostulossaan ja muistuttaa, että myös alempiasteisen eli vähemmän liikennöidyn tieverkon kunnosta tulee huolehtia valtakunnallisesti.Tien hyvä pintakunto eli ongelmaton ajettavuus on taloudellisen liikenteen edellytys.Ulostulon mukaan tiestön kehittämisellä on saavutettavissa merkittäviä liikenteen päästövähennyksiä.”Lisäksi tieverkon parantamisella on vaikutusta matka-aikaan, mikä on tärkeää kuljetusten suunnittelun ja resurssien käytön optimoinnin kannalta. Raskaan liikenteen liikennesuorite on suuri, koska operointialueena on koko Suomi, ympäri vuoden ja kaikkina vuorokauden aikoina.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorjausvelka kuriinTieverkon korjausvelkaa oli kiihtyneen inflaation myötä vuoden 2022 lopussa jo 2,3 miljardia euroa. Tämä kehitys on SKALin liittokokouksen mukaan tärkeää saada käännetyksi, mikäli halutaan edistää liikenteen päästövähennyksiä, liikenneturvallisuudesta puhumattakaan.Teiden kunnossapidon taso vaikuttaa polttoaineenkulutuksen lisäksi tien rakenteelliseen kuntoon.Liittokokous vaatii, että resursseja on lisättävä niin perustienpitoon kuin tiestön kehittämiseenkin. Huonokuntoiset tiet on laitettava kuntoon pikaisesti.Kuten Moottori aiemmin uutisoi, tänä vuonna uutta päällystettä arvioidaan tulevan vain noin 1 500 kilometrin matkalle. Tarvetta olisi vähintään 4 000 kilometrin päällystyksille, jotta maamme tiestön korjausvelka pysyisi edes nykyisellään. Se tarkoittaa, että huonokuntoisten teiden määrä kasvaa noin 700 kilometrillä.Myös Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö Autoliitto on ollut huolissaan kehityksestä. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan tieverkoston kunnossapidossa ei ole päästy korjausvelan kurissa pitämiseen. Nieminen kiteytti näkemyksensä Moottorin uutisessa, jonka otsikko oli Liikenteen rahoitus rapautuu – pelkäävät rakennusala ja Autoliitto."Omaisuudenhoidon näkökulmasta tiestön hoito- ja kunnostustoimenpiteet pitäisi tehdä teknis-taloudellisen arvioinnin perusteella. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että korjataan silloin kun on sen aika eikä lykätä asioita hamaan tulevaisuuteen. Päällyste on kuin talon katto eikä sitä pitäisi päästää vuotamaan ja sen seurauksena vaurioittamaan rakenteita."Yhteistä tahtoa ja rahaaTieverkon rahoituksen tärkeydestä vallitsee parlamentaarinen yhteisymmärrys, mutta tämä ei SKALin mukaan vielä riitä: puolueet ovat sitoutuneet kunnianhimoiseenkin pitkän ajanjakson Liikenne 12 -suunnitelmaan, mutta sen rahoitus on riittämätön.SKAL on listannut, miten Suomen teiden rapistuminen estetään ja kuinka paljon euroja se vaatisi:300 miljoonan euron tasokorotus perustienpidon rahoitustasoon siten, että asvaltointimäärät nostetaan pysyvästi 4 000 kilometrin tasolle 300 miljoonaa euroa vuosittain tiestön korjausvelan poistamiseen 400 miljoonaa euroa, tiestön kehittämisinvestointeihinJos rahoitus jää vajaaksi, ovat edessä rokonarpiset ajat teiden kuntoa ja yhteiskunnan toimivuuttakin ajatellen. Valtion tieverkostosta vastaavan Väyläviraston näkemys on, että väyläverkon perusväylänpidon ja kehittämisinvestointien rahoitus on turvattava tulevalla hallituskaudella Liikenne 12 -suunnitelman mukaisesti. Lisäksi ostovoiman säilyttämiseksi on etenkin perusväylänpidon rahoitusta välttämätöntä lisätä noin 25 prosentin kustannusnousua vastaavalla summalla, kuten Moottori maaliskuun lopulla uutisoi.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: SKAL, Autoliitto, Väylävirasto / Uutiskirjea:4:{i:0;s:6:"137557";i:1;s:6:"131217";i:2;s:6:"133495";i:3;s:6:"132942";} Lue lisää Kaikki artikkelit 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa - pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja