12.6.2023 Liikenne Hoitamaton tiestö on vaaraksi, aiheuttaa päästöjä ja vaurioittaa kalustoa – kuljetusyrittäjät huolissaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä SKAL vaatii politikoilta: 300 miljoonan euron tasokorotus perustienpidon rahoitustasoon siten, että asvaltointimäärät nostetaan pysyvästi 4 000 kilometrin tasolle. Tavaroiden tulee liikkua ja ne liikkuvat pitkien etäisyyksien Suomessa pitkälti kumipyörien varassa.Suomi ei yhteiskuntana toimisi, jos tavaroiden kuljetukset eivät hoituisi. Kauppojen hyllyt ammottaisivat tyhjyyttään ja teollisuuslaitokset pysähtyisivät raaka-ainepulan vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTien kunto vaikuttaa moneenTien hyvä pintakunto on taloudellisen liikenteen edellytys, tähdentää kuljetusala. Tiestön kehittämisellä on saavutettavissa merkittäviä liikenteen päästövähennyksiä. Lisäksi tieverkon parantamisella on vaikutusta matka-aikaan, mikä on tärkeää kuljetusten suunnittelun ja resurssien käytön optimoinnin kannalta.Ja toisin päin: hoitamaton tiestö vaarantaa turvallisuuden, aiheuttaa päästöjä ja vaurioittaa kuljetuskalustoa sekä rajoittaa kuljetusreittejä.Tiestön kehnontunut kunto nousi kuljetusalan yhteisenä vakavana huolena esiin, kun Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n ylin päättävä elin eli liittokokous vastikään pohti lähitulevaisuuden haasteita.Moottori myös uutisoi vastikään kuljetusalan yrittäjien tuntemuksia selvittävästä kyselystä otsikolla Kuljetusala: hyväkuntoiset tiet mahdollistavat talouskasvun – ja vähentävät päästöjä.Nyt on korkea aika!Kuljetusalan yhteinen näkemys kiteytyy julkilausumassa, jonka pääviesti poliittisille päättäjille ja valtion rahakirstun vartijoille on selkeä: Suomen on korkea aika panostaa tiestön kuntoon.Rahoituksen turvaamiselle on selkeät syyt, sillä tavarat liikkuvat Suomessa kumipyörin. Tieliikenne vastaa noin 90 prosentista Suomessa kuljetetuista tavaratonneista.Alan näkemyksen mukaan tieliikenteen rooli kuljetusmuotojen välisessä työnjaossa on viime vuosina vain kasvanut entisestään.Julkilausuman mukaan ”sujuvat kuljetusketjut vaativat kattavaa ja turvallisesti liikennöitävää tieverkkoa, ja muuttunut geopoliittinen asema asettaa uusia vaatimuksia saavutettavuudellemme.”Tiet vahvistavat kilpailukykyäTieverkon vahvistaminen on Suomen tulevaisuuden ja kilpailukyvyn vahvistamista, liittokokous korostaa ulostulossaan ja muistuttaa, että myös alempiasteisen eli vähemmän liikennöidyn tieverkon kunnosta tulee huolehtia valtakunnallisesti.Tien hyvä pintakunto eli ongelmaton ajettavuus on taloudellisen liikenteen edellytys.Ulostulon mukaan tiestön kehittämisellä on saavutettavissa merkittäviä liikenteen päästövähennyksiä.”Lisäksi tieverkon parantamisella on vaikutusta matka-aikaan, mikä on tärkeää kuljetusten suunnittelun ja resurssien käytön optimoinnin kannalta. Raskaan liikenteen liikennesuorite on suuri, koska operointialueena on koko Suomi, ympäri vuoden ja kaikkina vuorokauden aikoina.” Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorjausvelka kuriinTieverkon korjausvelkaa oli kiihtyneen inflaation myötä vuoden 2022 lopussa jo 2,3 miljardia euroa. Tämä kehitys on SKALin liittokokouksen mukaan tärkeää saada käännetyksi, mikäli halutaan edistää liikenteen päästövähennyksiä, liikenneturvallisuudesta puhumattakaan.Teiden kunnossapidon taso vaikuttaa polttoaineenkulutuksen lisäksi tien rakenteelliseen kuntoon.Liittokokous vaatii, että resursseja on lisättävä niin perustienpitoon kuin tiestön kehittämiseenkin. Huonokuntoiset tiet on laitettava kuntoon pikaisesti.Kuten Moottori aiemmin uutisoi, tänä vuonna uutta päällystettä arvioidaan tulevan vain noin 1 500 kilometrin matkalle. Tarvetta olisi vähintään 4 000 kilometrin päällystyksille, jotta maamme tiestön korjausvelka pysyisi edes nykyisellään. Se tarkoittaa, että huonokuntoisten teiden määrä kasvaa noin 700 kilometrillä.Myös Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö Autoliitto on ollut huolissaan kehityksestä. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan tieverkoston kunnossapidossa ei ole päästy korjausvelan kurissa pitämiseen. Nieminen kiteytti näkemyksensä Moottorin uutisessa, jonka otsikko oli Liikenteen rahoitus rapautuu – pelkäävät rakennusala ja Autoliitto."Omaisuudenhoidon näkökulmasta tiestön hoito- ja kunnostustoimenpiteet pitäisi tehdä teknis-taloudellisen arvioinnin perusteella. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että korjataan silloin kun on sen aika eikä lykätä asioita hamaan tulevaisuuteen. Päällyste on kuin talon katto eikä sitä pitäisi päästää vuotamaan ja sen seurauksena vaurioittamaan rakenteita."Yhteistä tahtoa ja rahaaTieverkon rahoituksen tärkeydestä vallitsee parlamentaarinen yhteisymmärrys, mutta tämä ei SKALin mukaan vielä riitä: puolueet ovat sitoutuneet kunnianhimoiseenkin pitkän ajanjakson Liikenne 12 -suunnitelmaan, mutta sen rahoitus on riittämätön.SKAL on listannut, miten Suomen teiden rapistuminen estetään ja kuinka paljon euroja se vaatisi:300 miljoonan euron tasokorotus perustienpidon rahoitustasoon siten, että asvaltointimäärät nostetaan pysyvästi 4 000 kilometrin tasolle 300 miljoonaa euroa vuosittain tiestön korjausvelan poistamiseen 400 miljoonaa euroa, tiestön kehittämisinvestointeihinJos rahoitus jää vajaaksi, ovat edessä rokonarpiset ajat teiden kuntoa ja yhteiskunnan toimivuuttakin ajatellen. Valtion tieverkostosta vastaavan Väyläviraston näkemys on, että väyläverkon perusväylänpidon ja kehittämisinvestointien rahoitus on turvattava tulevalla hallituskaudella Liikenne 12 -suunnitelman mukaisesti. Lisäksi ostovoiman säilyttämiseksi on etenkin perusväylänpidon rahoitusta välttämätöntä lisätä noin 25 prosentin kustannusnousua vastaavalla summalla, kuten Moottori maaliskuun lopulla uutisoi.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: SKAL, Autoliitto, Väylävirasto / Uutiskirjea:4:{i:0;s:6:"137557";i:1;s:6:"131217";i:2;s:6:"133495";i:3;s:6:"132942";} Lue lisää Kaikki artikkelit 11.1.2025 Kuolonkolarit Arvaatko, moniko olisi selvinnyt hengissä vakavassa kolarissa käyttämällä turvayötä? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 10.1.2025 Autoilu Osaatko pysäköidä oikein tien vasempaan reunaan? 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 7.1.2025 Liikenneturvallisuus Asiantuntija Säynätsalon siltavaurioista: ”Riippusiltojen kuntoon pitää kiinnittää huomiota.” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti