5.10.2016 Ajoneuvot Honda CBR1000RR Fireblade SP – lisää voimaa ja elektroniikkaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda juhlistaa Firebladen 25-vuotista taivalta nostamalla moottorin tehoa 11 hevosvoimaa ja vähentämällä painoa 15 kiloa. Hondan mukaan uuden SP-mallin kehittelyssä on ollut kolme johtoajatusta: enemmän voimaa, vähemmän painoa ja lisää elektroniikkaa. Tehon ja painon muutokset eivät ole marginaalisia, vaan teho-paino -suhteen kerrotaan parantuneen peräti 14 prosenttia. Suurimmat muutokset ovat kuitenkin elektroniikkapuolella. Tähän asti askeettisena tunnettu Fireblade saa kerralla edistykselliset ajohallintajärjestelmät ja kuljettajan valittavat tehokartat.Elektroniset ajoavustimet on mahdollistanut sähköisen ”Throttle by Wire” -kaasun käyttöönotto. Kuljettajan valittavissa on kolme eri tehokarttaa. Varustukseen kuuluvat kaarre-ABS-jarrut sekä luiston- ja keulimisenestojärjestelmät. Kuljettaja voi myös sovittaa mittariston näytön haluamakseen kolmesta vaihtoehdosta: Street, Circuit ja Mechanic. Vaihteiden vaihtoa helpottaa vaihdeavustin eli Quickshifter. Jousituksena on Öhlinsin semiaktiivinen järjestelmä, jossa etuteleskoopit ovat mallia NIX30 ja takapamppuna on TTX36.Painoa on säästetty mm. käyttämällä erikoismateriaaleja sekä optimoimalla rakennepaksuuksia. Käyttämällä magnesiumia moottorin rakenteissa, on painoa säästynyt kaksi kiloa. Titaanipakoputkisto puolestaan - painonsäästön lisäksi - parantaa myös pyörän painopistettä. Suurin osa painonsäästöstä tulee erittäin pienistä asioista, kuten 300 gramman kevennys rungon seinämäpaksuuksia ohentamalla.Jos nämäkään speksit eivät riitä, on tarjolla myös erikoismalli CBR1000RR Fireblade SP2. Siitä on saatu vieläkin kevyempi käyttämällä Marchesinin vanteita. Inertiavoimien kerrotaan vähentyneen etupyörässä 18 prosenttia ja takana yhdeksän prosenttia perus-SP-malliin verrattuna. Moottori on saanut monia pikku parannuksia, mm. halkaisijaltaan millin suuremmat imuventtiillit ja puolitoista milliä suuremmat pakoventtiilit.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Honda CBR1000RR Fireblade SP Teho: 191 hv (141 kW) / 13 000 r/min Vääntö: 116 Nm / 11 000 r/min Istuinkorkeus: 820 mm Akseliväli: 1404 mm Paino tankattuna: 195 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Honda Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa