5.10.2016 Ajoneuvot Honda CBR1000RR Fireblade SP – lisää voimaa ja elektroniikkaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda juhlistaa Firebladen 25-vuotista taivalta nostamalla moottorin tehoa 11 hevosvoimaa ja vähentämällä painoa 15 kiloa. Hondan mukaan uuden SP-mallin kehittelyssä on ollut kolme johtoajatusta: enemmän voimaa, vähemmän painoa ja lisää elektroniikkaa. Tehon ja painon muutokset eivät ole marginaalisia, vaan teho-paino -suhteen kerrotaan parantuneen peräti 14 prosenttia. Suurimmat muutokset ovat kuitenkin elektroniikkapuolella. Tähän asti askeettisena tunnettu Fireblade saa kerralla edistykselliset ajohallintajärjestelmät ja kuljettajan valittavat tehokartat. Elektroniset ajoavustimet on mahdollistanut sähköisen ”Throttle by Wire” -kaasun käyttöönotto. Kuljettajan valittavissa on kolme eri tehokarttaa. Varustukseen kuuluvat kaarre-ABS-jarrut sekä luiston- ja keulimisenestojärjestelmät. Kuljettaja voi myös sovittaa mittariston näytön haluamakseen kolmesta vaihtoehdosta: Street, Circuit ja Mechanic. Vaihteiden vaihtoa helpottaa vaihdeavustin eli Quickshifter. Jousituksena on Öhlinsin semiaktiivinen järjestelmä, jossa etuteleskoopit ovat mallia NIX30 ja takapamppuna on TTX36. Painoa on säästetty mm. käyttämällä erikoismateriaaleja sekä optimoimalla rakennepaksuuksia. Käyttämällä magnesiumia moottorin rakenteissa, on painoa säästynyt kaksi kiloa. Titaanipakoputkisto puolestaan - painonsäästön lisäksi - parantaa myös pyörän painopistettä. Suurin osa painonsäästöstä tulee erittäin pienistä asioista, kuten 300 gramman kevennys rungon seinämäpaksuuksia ohentamalla. Jos nämäkään speksit eivät riitä, on tarjolla myös erikoismalli CBR1000RR Fireblade SP2. Siitä on saatu vieläkin kevyempi käyttämällä Marchesinin vanteita. Inertiavoimien kerrotaan vähentyneen etupyörässä 18 prosenttia ja takana yhdeksän prosenttia perus-SP-malliin verrattuna. Moottori on saanut monia pikku parannuksia, mm. halkaisijaltaan millin suuremmat imuventtiillit ja puolitoista milliä suuremmat pakoventtiilit. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Honda CBR1000RR Fireblade SP Teho: 191 hv (141 kW) / 13 000 r/min Vääntö: 116 Nm / 11 000 r/min Istuinkorkeus: 820 mm Akseliväli: 1404 mm Paino tankattuna: 195 kg Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Honda Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt