17.3.2022

Honda Dax palaa mallistoon

Honda Dax

1970-luvun suosikkimalli Dax ehti olla 41 vuotta pois Hondan Euroopan mallistosta. Nyt se tekee paluun.

Hondan 50-kuutioinen Monkey ja 72-kuutioinen Dax olivat erityisesti suomalaisten suosiossa 1970-luvulla. Vuoden 2020 joulukuussa alkoi levitä huhu Daxin paluusta mallistoon. Silloin nimittäin paljastui, että Honda on suojannut Euroopassa ST125 Dax -mallinimen ja tehnyt saman Amerikassa saman Trailsport-nimelle, jolla Dax tunnettiin aikanaan kyseisillä markkinoilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttu kaava

Kauden 2018 aikana Honda palautti Monkeyn mallistoon 125-kuutioisena versiona, vaikkakin silloin puhuttiin jo vuoden 2019 mallista. Nyt Dax tekee samalla tavalla uuden tulemisen, ja Hondan mukaan kyseessä on vuoden 2023 malli. Se selvinnee lähiaikoina, nähdäänkö ensimmäiset Daxit myynnissä jo tämän kauden aikana.

Honda Dax
23YM HONDA ST125 DAX

Daxin pellistä prässätty runko ja ulkonäkö on säilytetty mahdollisimman alkuperäisenä, mutta 72-kuutioinen moottori on korvattu Monkeysta, MSX 125 Gromista ja Super Cubista tutulla 125-kuutioisella, ilmajäähdytteisellä nelitahtimoottorilla. Tehoa se tuottaa vajaat 10 hevosvoimaa, joka Hondan mukaan riittää mukavasti yhdeksänkympin matkanopeuteen asti. Virallinen mallinimi tulee olemaan ST125 Dax.

Lainatekniikka

Mittaristo ja 31-millinen USD-etuteleskooppi on lainattu suoraan Monkeysta. Myös rengaskoko on sama 12 tuumaa. Yksipaikkaisesta Monkeysta poiketen Daxissa on kahden istuttava satula ja jalkatapit myös matkustajalle. Istuinkorkeutta on 775 millimetriä, eli vain viitisen senttiä ”oikeita moottoripyöriä” vähemmän. Erityisesti tämän hetken bensiinin hinnan takia maininnanarvoista on, että Daxin kulutukseksi luvataan vain 1,57 litraa sadalla. Näin ollen 3,8 litran tankillinen riittää noin 240 kilometrin matkalle.

Honda Dax

Daxin erikoisuutena on kytkinkahvan puuttuminen. Se selittyy keskipakokytkimellä, samanlaisella joka on käytössä myös Super Cubissa. Vaihteita vaihdetaan perinteiseen moottoripyörätyyliin vaihdepolkimella. Ykkönen sijaitsee vaihdekaaviossa alimpana, ei ykkösen ja kakkosvaihteen välissä kuten normaalisti. Ratkaisulla on haettu helppokäyttöisyyttä ja pyritty madaltamaan rimaa ajamiseen myös niille, joilla ei ole aiempaa kokemusta moottoripyöräilystä.

Kiireisimmille ensi kesäksi

Pieni erä Honda Daxeja saadaan Suomeen jo ensi elokuussa. Hinnaksi kerrotaan 5 490 euroa. Elokuun erän jälkeen enemmän pyöriä saadaan suomeen vasta seuraavana keväänä.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Honda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Honda Dax

Honda Dax
23YM HONDA ST125 DAX

Moottori: ilmajäähdytteinen, yksisylinterinen nelitahtimoottori, 124 cc
Teho: 6,9 kW (9,4 hv) / 7 000 r/min
Vääntö: 10,8 Nm / 5 000 r/mimn
Voimansiirto: keskipakokytkin, 4 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1020 mm
Istuinkorkeus: 775 mm
Tankin tilavuus: 3,8 litraa
Paino tankattuna: 107 kg

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat