27.6.2016 Kotimaanmatkailu Hopeisin siivin Helsingin yllä: DC-3 klassikkolentokone on väkevä elämys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lento vanhalla DC-3:lla on väkevä elämys. Helsingin taivaalla voi kesäisin bongata auringossa kiiltelevän kaksimoottorisen DC-3 liikennelentokoneen. Konevanhus on ilmailuperinnön säilyttämiseksi perustetun Airveteran Oy:n omistuksessa ja sitä operoi ja huoltaa vapaaehtoisvoimin DC-yhdistys ry, jolla on noin 3 000 jäsentä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomi osti koneen vuonna 1948Finnish Airlinesin väreihin maalatun koneen rekisteritunnus on OH-LCH. Lentokone on valmistunut jouluaattona 1942 Douglas Aircraft Companyn Santa Monican tehtaalta Yhdysvalloissa. Alun perin koneen oli tilannut Pan American Airways, mutta sodan takia se otettiin palvelukseen Pohjois-Atlantin kuljetuslennostoon Maineen.Syksyllä 1943 se siirrettiin Eurooppaan, mutta etulinjan tehtäviin se ei tiettävästi päässyt. Sodan loputtua kone jäi tarpeettomana seisomaan, kunnes se myytiin edullisesti Suomen valtiolle kesällä 1948.Yli 16 000 konettaDC-3 ylsi yhdessä sotilasversioidensa kanssa yli 16 000:een valmistettuun koneeseen ja oltuaan ensin kantavassa roolissa kuljetus- ja hyppykoneena sodassa. Konetyyppi kykeni mullistamaan vielä liikenneilmailunkin 1940-luvun loppuvuosina kuormankantokyvyllään, nopeudellaan ja kantamallaan.Suomessa kone sai tunnuksekseen ensimmäistä kertaa OH-LCH ja aloitti lennot Aero Oy:n reitillä Malmi–Tampere-Vaasa. Vuonna 1960 kone purettiin varaosiksi, mutta otettiin kuitenkin uudelleen käyttöön vuonna 1963 rahtikoneena. LCH:n nimiin kirjattiin Finnairin viimeinen DC-3:lla lennetty aikataulunmukainen lento vuonna 1967 ja kone jäi taas seisomaan.Kaksi konetta tallessaFinnairin deeceekolmoset myytiin vuonna 1970 ilmavoimille kuljetuslentolaivueeseen, jossa LCH sai tunnuksen DO-11. Ilmavoimat käytti koneita vuoteen 1984 asti, osa museoitiin ja osa myytiin ulkomaille.Airveteran onnistui kuitenkin vuonna 1986 ostamaan ja säilyttämään Suomessa kaksi lentokonetta, jotka saivat vanhat Finnairin aikaiset siviilirekisterinsä. OH-LCD on päätynyt Vantaan ilmailumuseoon ja OH-LCH on lentänyt siitä asti Malmilta.DC-yhdistys ry:n jäsenet pääsevät lennoille omakustannushintaan. Lisää: www.dc-ry.fiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tekniikkaa Runko ja siivet: alumiiniseosta, ohjainpinnat kangaspäällysteiset. Moottorit: Pratt&Whitney R-1830 TwinWaspit (2 x 1 200 hv), 14-sylinteriset ilmajäähdytteiset tähtimoottorit, kolmilapaiset Hamilton-standard säätöpotkurit Miehistö: 2, matkustajapaikkoja 19-32 Rungon pituus: 19,7 metriä Siipien kärkiväli: 29,0 metriä Siipipinta-ala: 91,7 m2 Tyhjäpaino: noin 8 200 kg Maksimilentoonlähtöpaino: 12 200 kg Maksimimatkalentonopeus: 161 kts (300 km/h) Taloudellinen nopeus: 135 kts (250 km/h) Sakkausnopeus: 59 kts (110 km/h) Maksimikorkeus: 23 200 ft (7 100 metriä) Maksimi toiminta-aika: 9 tuntia Maksimi toimintamatka: 1 200 Nm (2 200 km) Kuvat: Aake Kinnunen, Esa Korjula (lentokuvat) Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 26.6.2025 Matkailu 60 vuotta täyttävä Kolmården on paljon muutakin kuin eläinpuisto 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 22.6.2025 Matkailu Jaloa vettä Kölnistä – maailman vanhimman parfyymivalmistajan museo oikoo historiaa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”