27.6.2016 Kotimaanmatkailu Hopeisin siivin Helsingin yllä: DC-3 klassikkolentokone on väkevä elämys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lento vanhalla DC-3:lla on väkevä elämys. Helsingin taivaalla voi kesäisin bongata auringossa kiiltelevän kaksimoottorisen DC-3 liikennelentokoneen. Konevanhus on ilmailuperinnön säilyttämiseksi perustetun Airveteran Oy:n omistuksessa ja sitä operoi ja huoltaa vapaaehtoisvoimin DC-yhdistys ry, jolla on noin 3 000 jäsentä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomi osti koneen vuonna 1948Finnish Airlinesin väreihin maalatun koneen rekisteritunnus on OH-LCH. Lentokone on valmistunut jouluaattona 1942 Douglas Aircraft Companyn Santa Monican tehtaalta Yhdysvalloissa. Alun perin koneen oli tilannut Pan American Airways, mutta sodan takia se otettiin palvelukseen Pohjois-Atlantin kuljetuslennostoon Maineen.Syksyllä 1943 se siirrettiin Eurooppaan, mutta etulinjan tehtäviin se ei tiettävästi päässyt. Sodan loputtua kone jäi tarpeettomana seisomaan, kunnes se myytiin edullisesti Suomen valtiolle kesällä 1948.Yli 16 000 konettaDC-3 ylsi yhdessä sotilasversioidensa kanssa yli 16 000:een valmistettuun koneeseen ja oltuaan ensin kantavassa roolissa kuljetus- ja hyppykoneena sodassa. Konetyyppi kykeni mullistamaan vielä liikenneilmailunkin 1940-luvun loppuvuosina kuormankantokyvyllään, nopeudellaan ja kantamallaan.Suomessa kone sai tunnuksekseen ensimmäistä kertaa OH-LCH ja aloitti lennot Aero Oy:n reitillä Malmi–Tampere-Vaasa. Vuonna 1960 kone purettiin varaosiksi, mutta otettiin kuitenkin uudelleen käyttöön vuonna 1963 rahtikoneena. LCH:n nimiin kirjattiin Finnairin viimeinen DC-3:lla lennetty aikataulunmukainen lento vuonna 1967 ja kone jäi taas seisomaan.Kaksi konetta tallessaFinnairin deeceekolmoset myytiin vuonna 1970 ilmavoimille kuljetuslentolaivueeseen, jossa LCH sai tunnuksen DO-11. Ilmavoimat käytti koneita vuoteen 1984 asti, osa museoitiin ja osa myytiin ulkomaille.Airveteran onnistui kuitenkin vuonna 1986 ostamaan ja säilyttämään Suomessa kaksi lentokonetta, jotka saivat vanhat Finnairin aikaiset siviilirekisterinsä. OH-LCD on päätynyt Vantaan ilmailumuseoon ja OH-LCH on lentänyt siitä asti Malmilta.DC-yhdistys ry:n jäsenet pääsevät lennoille omakustannushintaan. Lisää: www.dc-ry.fiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tekniikkaa Runko ja siivet: alumiiniseosta, ohjainpinnat kangaspäällysteiset. Moottorit: Pratt&Whitney R-1830 TwinWaspit (2 x 1 200 hv), 14-sylinteriset ilmajäähdytteiset tähtimoottorit, kolmilapaiset Hamilton-standard säätöpotkurit Miehistö: 2, matkustajapaikkoja 19-32 Rungon pituus: 19,7 metriä Siipien kärkiväli: 29,0 metriä Siipipinta-ala: 91,7 m2 Tyhjäpaino: noin 8 200 kg Maksimilentoonlähtöpaino: 12 200 kg Maksimimatkalentonopeus: 161 kts (300 km/h) Taloudellinen nopeus: 135 kts (250 km/h) Sakkausnopeus: 59 kts (110 km/h) Maksimikorkeus: 23 200 ft (7 100 metriä) Maksimi toiminta-aika: 9 tuntia Maksimi toimintamatka: 1 200 Nm (2 200 km) Kuvat: Aake Kinnunen, Esa Korjula (lentokuvat) Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Matkailu Mozart ja Salzburg: suu makeaksi ja sävellä samalla oma ooppera 9.1.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Andy Warholin töitä rahan eteen 8.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: hiekkanietoksissa varovasti edeten 5.1.2025 Matkailu Ajat muuttuvat, ihminen vähemmän: terrorin talo Budapestissa on hyvä muistutus siitä 5.1.2025 Matkailu Tunisian helmi – sinivalkoinen helmi Sidi Bou Said 3.1.2025 Klassikko Freyn Mazda-museo on kiertomäntäkirkko Münchenin lähellä 3.1.2025 Matkailu Päivän kuva: neulansilmästä tirkistelyä nykyaikana 3.1.2025 Matkailu Brittilehti listasi kiinnostavimmat matkailukohteet vuodelle 2025 – Suomesta listalle nousi yllätyskaupunki 2.1.2025 Matkailu Päivän kuva: kukkava koiranpentu tervehtii museovieraita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa