20.8.2023

Huomiosyöpöt ajossa – kosketusnäyttö ja matkapuhelin, mutta mitä sanoo laki?

kännykän käyttö autossa puhelin

Autojen monimutkaiset kosketusnäytöt sekä puhelimen käyttö varastavat herkästi kuljettajan huomiota ajamisesta ja liikenteen seuraamisesta, muistuttaa Autoliiton koulutuspäällikkö.

Kosketusnäytöt ovat nykyautojen tyypillinen ratkaisu. Näytön käyttö ajon aikana ei kuitenkaan ole läheskään aina kovin yksinkertaista.

– Monessa autossa ennen yhdellä napinpainalluksella hoidetun perustoiminnon kytkeminen vaatii nykyään kosketusnäytön selaamista, jolloin huomio kiinnittyy herkästi pitkäksikin aikaa liikennetilanteiden sijaan monimutkaiseen ja pienellä fonttikoolla varustettuun näyttöön, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Toinen kuljettajan huomiovaras on matkapuhelin. Puhelinten toiminnot ovat lisääntyneet ja älypuhelin kilahtelee vähän väliä kertoen viesteistä, sähköposteista tai saapuvasta puhelusta. Erilaisia viestipalveluita on nykyään paljon ja kaikilla ovat omat applikaationsa. Ihmiset myös kertovat kokemuksistaan ja vaihtavat kuulumisia ja ajatuksia paljon sosiaalisen median lukuisilla kanavilla.

puhelimen käyttö autossa

– Lainsäädännöllä ohjataan kuljettajia siihen, että auton kosketusnäyttöä käytettäisiin ajon aikana mahdollisimman vähän ja puhelinta ei ollenkaan, Vesalainen kertoo.

Tieliikennelaissa (Teknisen laitteen käyttäminen TLL 98 §) sanotaan seuraavasti:

Ajoneuvossa ja raitiovaunussa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajamista.

Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kosketusnäytön käyttö

Edellä mainitun lakipykälän ensimmäisessä momentissa luodaan reunaehdot teknisten laitteiden ja järjestelmien käyttöön.

– Auton kosketusnäyttö voidaan katsoa tuohon ryhmään kuuluvaksi, joten sitä siis saa käyttää ajon aikana, mutta jos käytön vuoksi ajoneuvo ei pysy omalla kaistalla tai sen käyttämisestä aiheutuu onnettomuus, voidaan katsoa kyseistä pykälää rikottaneen, Vesalainen selventää.

Porsche Panamera
Porsche Panameran kookas kosketusnäyttö ja keskikonsolin hipaisukytkimet.

Kosketusnäyttöäkään ei siis saa räplätä mielin määrin, turvallisuutta unohtamatta.

Vesalaisen mukaan tienpäälle järjestelmän käyttöä ei pidä lähteä opettelemaan. Turvallisen käytön takaamiseksi kannattaa näytön vähäinenkin selaaminen mahdollisuuksien mukaan ajoittaa hetkiin, jolloin auto ei liiku.

– Muokattava kotivalikko, mikäli autossa sellainen on, kannattaa räätälöidä niin, että sieltä löytyisivät helposti ja nopeasti itselle olennaisimmat toiminnot, Vesalainen ohjeistaa.

Puhelinta ei saa pitää kädessä ajon aikana

Edellä mainitun lakipykälän toisessa momentissa kielletään puolestaan kännykän ajonaikainen käyttö niin, että pitää puhelinta kädessä.

Ajonaikaisella käytöllä tarkoitetaan tässä yhteydessä ajoneuvon tai raitiovaunun tosiasiallista kuljettamista eli tilannetta, jolloin ajoneuvo tai raitiovaunu on liikkeessä. Näin ollen esimerkiksi liikennevaloissa seistessä puhelinta voi siis käyttää.

– Kännykän käyttö liikennevaloissa seistessä ei kuitenkaan saa haitata kuljettajan valmistautumista liikennevalojen vaihtumista seuraavaan liikennetilanteeseen, Vesalainen painottaa.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat