20.8.2023 Autoilu Huomiosyöpöt ajossa – kosketusnäyttö ja matkapuhelin, mutta mitä sanoo laki? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autojen monimutkaiset kosketusnäytöt sekä puhelimen käyttö varastavat herkästi kuljettajan huomiota ajamisesta ja liikenteen seuraamisesta, muistuttaa Autoliiton koulutuspäällikkö. Kosketusnäytöt ovat nykyautojen tyypillinen ratkaisu. Näytön käyttö ajon aikana ei kuitenkaan ole läheskään aina kovin yksinkertaista.– Monessa autossa ennen yhdellä napinpainalluksella hoidetun perustoiminnon kytkeminen vaatii nykyään kosketusnäytön selaamista, jolloin huomio kiinnittyy herkästi pitkäksikin aikaa liikennetilanteiden sijaan monimutkaiseen ja pienellä fonttikoolla varustettuun näyttöön, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.Toinen kuljettajan huomiovaras on matkapuhelin. Puhelinten toiminnot ovat lisääntyneet ja älypuhelin kilahtelee vähän väliä kertoen viesteistä, sähköposteista tai saapuvasta puhelusta. Erilaisia viestipalveluita on nykyään paljon ja kaikilla ovat omat applikaationsa. Ihmiset myös kertovat kokemuksistaan ja vaihtavat kuulumisia ja ajatuksia paljon sosiaalisen median lukuisilla kanavilla.– Lainsäädännöllä ohjataan kuljettajia siihen, että auton kosketusnäyttöä käytettäisiin ajon aikana mahdollisimman vähän ja puhelinta ei ollenkaan, Vesalainen kertoo.Tieliikennelaissa (Teknisen laitteen käyttäminen TLL 98 §) sanotaan seuraavasti:Ajoneuvossa ja raitiovaunussa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajamista.Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKosketusnäytön käyttöEdellä mainitun lakipykälän ensimmäisessä momentissa luodaan reunaehdot teknisten laitteiden ja järjestelmien käyttöön.– Auton kosketusnäyttö voidaan katsoa tuohon ryhmään kuuluvaksi, joten sitä siis saa käyttää ajon aikana, mutta jos käytön vuoksi ajoneuvo ei pysy omalla kaistalla tai sen käyttämisestä aiheutuu onnettomuus, voidaan katsoa kyseistä pykälää rikottaneen, Vesalainen selventää.Porsche Panameran kookas kosketusnäyttö ja keskikonsolin hipaisukytkimet.Kosketusnäyttöäkään ei siis saa räplätä mielin määrin, turvallisuutta unohtamatta.Vesalaisen mukaan tienpäälle järjestelmän käyttöä ei pidä lähteä opettelemaan. Turvallisen käytön takaamiseksi kannattaa näytön vähäinenkin selaaminen mahdollisuuksien mukaan ajoittaa hetkiin, jolloin auto ei liiku.– Muokattava kotivalikko, mikäli autossa sellainen on, kannattaa räätälöidä niin, että sieltä löytyisivät helposti ja nopeasti itselle olennaisimmat toiminnot, Vesalainen ohjeistaa.Puhelinta ei saa pitää kädessä ajon aikanaEdellä mainitun lakipykälän toisessa momentissa kielletään puolestaan kännykän ajonaikainen käyttö niin, että pitää puhelinta kädessä.Ajonaikaisella käytöllä tarkoitetaan tässä yhteydessä ajoneuvon tai raitiovaunun tosiasiallista kuljettamista eli tilannetta, jolloin ajoneuvo tai raitiovaunu on liikkeessä. Näin ollen esimerkiksi liikennevaloissa seistessä puhelinta voi siis käyttää.– Kännykän käyttö liikennevaloissa seistessä ei kuitenkaan saa haitata kuljettajan valmistautumista liikennevalojen vaihtumista seuraavaan liikennetilanteeseen, Vesalainen painottaa.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Autoilu Jäitkö autolla kiinni lumihankeen? – näillä vinkein irti turvallisesti 6.2.2025 Kuluttajat Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 28.1.2025 Autoilu Autoliitto: Helsingin polttomoottorikielto ongelmallinen 26.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: onnelliset koirat autoilemassa 24.1.2025 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 23.1.2025 Liikenne Turvavyö suojaa ihmiskehoa musertavilta voimilta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 6.2.2025 Kuluttajat Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu” 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla