21.6.2025

Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö

Kuva Huutokaupat.com

40 vuotta tallissa säilytetty, takamoottorinen, ilmajäähdytteinen NSU Prinz 1000L etsii nyt uutta kotia.

1950-lukuisena kääpiöautona syntynyt NSU Prinz kasvoi hieman isommaksi pieneksi perheautoksi 1960-luvun puolella. Kymmenkunta vuotta valmistettu Prinz 1000 oli sekin takamoottorinen ja ilmajäähdytteinen, mutta jonkin verran isommissa raameissa, kuin vuonna 1957 esitelty ensimmäinen Prinz. Tätä Neckarsulmin prinssinnakkia sai myös vähän maustetumpana, sillä 60-luvun puolivälissä esiteltiin urheilullinen TT – mallinimi, joka putkahti uudelleen pinnalle kolmisenkymmentä vuotta myöhemmin Audin sporttimallin yhteydessä. Mutta siitä lisää myöhemmin.

Lohjalla huutokaupataan erinomaisesti säilynyt latolöytö-Prinz. Tämä 1966-mallin yksilö on säilötty talliin 40 vuotta sitten, ja se on poistettu rekisteristä kesäkauden 1985 jälkeen. Sympaattisen näköinen, haikeanvihreä Prinz on kököttänyt varastossa suuremmin kärsimättä, sillä ilmoituksen ja kuvien perusteella auto vaikuttaa oivalliselta aihiolta museoautoksi. Maalipinta on patinoitunut maltillisesti, pieniä ruosteita näkyy siellä täällä ja konepeiton maali on lohkeillut pois, mutta yleisilme on erittäin ryhdikäs. Ikivanhat Bridgestonet ovat sen verran järeällä pintakuviolla, että yhdessä mattaisen vihreän ulkoasun kanssa NSU:ta voisi pikavilkaisulla luulla itäautoksi. Moottori on 996-kuutioinen nelonen kannen yläpuolisella nokka-akselilla, eli aikakaudelle voimanlähde on suorastaan moderni. Tehoa on 43 hevosvoimaa; kovimmissa TT/TTS-malleissa oli 65-70 hevosta.

Laitettavaakin löytyy: ilmoituksen mukaan jarruissa on nestevuoto, tuulilasi on halki ja luonnollisesti vuosikymmenten mittaisen seisomisen jälkeen täydellinen läpikäynti on enemmän kuin paikallaan. Mutta pisteosat vaikuttavat olevan muutamaa listaa lukuunottamatta erittäin hyvin tallessa, ja takapenkin sivuille joskus puoli vuosisataa sitten liimaillut tarrat muistuttavat tuolloisista kyytiläisistä. Matkamittarin lukema on 89 tuhatta kilometriä, mutta koska huoltokirjaa tai muuta dokumenttia ei ole säilynyt, voi siihen halutessaan kuvitella ykkösen eteen - jos tällaisella autolla on yleensä ajettu parissakymmenessä vuodessa niin paljon. Penkit ovat kuitenkin ehjät ja sisusta vain huomiota vailla.

Prinziä valmistettiin 70-luvun puolelle, kunnes NSU-yhtiön osaksi Auto Unionia haalinut Volkswagen-yhtymä korvasi pyöreän takamoottori-Prinzin etumoottorisella, särmikkäällä Audi 50 -pikkuautolla, josta muokattiin pikapuoliin myös Volkswagen Polo/Derby -kaksikko. Vaatii jonkin verran mielijumppaa pitää tätä minkään nykyisen Audin esiasteena, mutta Audi TT -harrastajat saavat kaikin mokomin muistella urheilullista NSU TT/TTS-sporttimallia autojensa muinaisena esi-isänä.

Lohjan Prinssin huutokauppa päättyy perjantaina 27.6, ja tätä kirjoittaessa hinta liikkuu vielä satasissa. Kenties sateisena kesänä tämän säilymän kerkeäisi harrastella ajokuntoon vielä ennen elokuun 30. päivää, jolloin auton rekisteristä poistosta tulee kuluneeksi tasan 40 vuotta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat