17.5.2025

Huutokauppahelmet: Buick Reatta

Kuva Huutokaupat.com

Tämänkertainen huutokauppahelmi on luukkulamppuinen kasariysäriunelma: Buick Reatta.

1990-luvun Buickit eivät ole mitenkään erityisen yleisiä autoja Suomessa, saati sitten Buick Reatta. Nimi saattaa kalskahtaa hieman Regatalta, mutta kyseessä ei ole perheauto, vaan kaksipaikkainen sportti. Kasarin puolella Buick tarjosi Reattaa coupena, mutta vuodet 1990-1991 sitä sai myös avomallina. Suomen kilpiin on uinut ainakin yksi noista reilusta paristatuhannesta valmistetusta avo-Reattasta, ja tässä on hieno mahdollisuus hankkia talliinsa sellainen.

Kyllä, Reatta on etuveto, eikä sitä tarjottu lainkaan manuaalivaihteilla. Nyt kun tämä aikakauden amerikkalaiselle autolle tyypillinen rakenne on käsitelty pois, voimme siirtyä kehumaan Reattaa: kyseessä oli General Motorsin yritys saada aikaan poikkeuksellisen loistokas pieni bulevardisportti, hyödyntäen silti taktisesti perhemalliston tekniikkaa voimalinjan suhteen.

Suunnitteluprosessissa käytettiin sekä Aston Martinin että Cadillacin osaamista ja prototyyppejä testattiin myös Englannissa, todennäköisesti siksi että Reatalla lähdettiin kilpailemaan eurooppalaisia avoautoja, kuten Mercedes-Benz SL:ää vastaan.

Työnlaadun tuli vastata asiakaskunnan käsitystä luksusautosta, ja niinpä Reattaa valmistettiin tavanomaisen tuotantolinjan sijaan erityisessä Reatta Craft Centerissä Michiganissa. Autoja ruuvasi kasaan tiimi kerrallaan, jonka jälkeen kunkin työpisteen esimies merkkasi hyväksyntänsä erityiseen, auton mukana seuraavaan ja asiakkaalle toimitettavaan Craftsman’s Logiin, eli ammattimiehen lokikirjaan. Kyse oli niin lähelle käsityöstä, kuin General Motorsin tuotantomallille oli mahdollista: prosessia demonstroitiin vuoden 1990 Detroitin autonäyttelyssä kasaamalla Reatta paikan päällä messukeskuksessa.

Autot kuitenkin hinnoiteltiiin erittäin kohtuullisesti, sillä uuden -88 mallisen Reattan sai 25 000 dollarilla. Pari vuotta myöhemmin esitellystä R129-korin Mercedes 300SL:stä sai maksaa kolminkertaisen summan, ja viissatasena vielä kymppitonnin päälle.

Reattaa suunniteltiin myytävän 20 000 auton vuosivauhtia, mutta juppiaikakaudesta ja hinnoittelustaan huolimatta ne eivät löytäneet asiakkaitaan haluttuun tahtiin. Viimeinen Reatta valmistui toukokuussa 1991. Koko projekti jäi vain kolmen mallivuoden ikäiseksi, ja sille pyhitetty Lansingin Craft Center muokattiin uusiksi kokeellista GM EV1-sähköautoa varten – siinäpä toinen harvinaisuudeksi jäänyt General Motorsin kaksipaikkainen unelma.

Juttumme huutokauppa-auto on 1991-mallinen, eli viimeistä vuosimallia. Tämän myötä auton 3.8-litrainen, poikittain sijoitettu veekuutonen on myös hieman ensimmäisiä vuosimalleja tehokkaampi, eli löylyä on kaikkiaan 170 hevosen verran ja vääntöä noin 300Nm. Erittäin hienossa kunnossa säilynyt, suomalaisen harrastajan tänne tuottama tummanpunainen yksilö on huomattavan vähän ajettu: vain 53 000 kilometriä. 25-vuotiaan auton nahkapenkit harvemmin näyttävät näin ehjiltä.

Huutokaupat.comin kautta myytävä, Nokialla sijaitseva Reatta on myös museokatsastettu. Sen huutokauppa päättyy lauantaina 24.5, ja auto myydään korkeimman tarjouksen tehneelle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat