7.8.2021 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Ferrari 268 SP Fantuzzi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muun muassa Le Mansissa kilvannut Ferrari 268 SP Fantuzzi on arvotettu 10 miljoonaan dollariin. Voiko tämä vielä olla sijoitus? Cooper ja Lotus pitivät Ferraria talutushihnassa, joten vuonna 1960 Italian ori siirsi, Formula 1 -autojen lisäksi myös muissa kilpureissaan, kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustetun V6-moottorin kuljettajan taakse. Ferrari esitteli kaksi Type 561 koritettua autoa lehdistölle helmikuussa 1961. Jo seuraavana vuonna tästä oli kehitetty suuremmalla moottorilla varustettu Ferrari 268 SP Fantuzzi. Nuo ensimmäiset yksilöt esittelivät samalla Dino SP -kilpa-autot, joista dramaattisimpia olivat Fantuzzin korittamat avokoriset yksilöt. Ne poikkesivat täysin Maranellon totutusta muotoilusta mataline tuulilaseineen, pyöreine lanteineen ja takapään terävällä ilmanohjaimellaan. Vaikka kaksi ensimmäistä, nimeltään 246 SP, herättivät lupauksia kaudella 1961 voittaen Targa Florion kokonaiskilpailun ja sijoittuen kolmanneksi Nürburgringin 1000 kilometrin kilpailussa, moni muu kilpailu päättyi keskeytykseen. Ferrari jatkoi kehitystyötä seuraavalle kaudelle neljällä yksilöllä, joissa oli kaikissa eri moottori. Alkuperäisen, tilavuudesta ja sylinterimäärästä nimensä tutusti saaneen 246:n, 2,4-litraisen V6-moottorin lisäksi samasta aihiosta tehtiin sekä 196 SP että 286 SP. Näiden lisäksi tarjolle tuli myös Ferrarille poikkeuksellisesti V8-moottorilla varustettu 248 SP. Näistä jälkimmäinen asenettiin vain kahteen yksilöön: 0806 ja nyt Huutokauppahelmenä esiintyvä 0798. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1962 Ferrari 268 SP Fantuzzi – RM Sotheby’s Tämä runkonumeron 0798 omaava Ferrari 268 SP Fantuzzi on kolmas vain kuudesta koskaan valmistetusta SP-yksilöstä. Nämä neljä viimeistä vuosimallin 1962 autoa saivat pieniä muutoksia koriin, sillä FIA:n muutokset tuulilasin korkeudesta muuttuivat mahdollistaen matalamman kokonaisuuden. Valitettavasti autoon asennettu 2,4-litrainen V8 oli pettymys ja parhaaksi tulokseksi jäi runkonumeron 0806 saavuttama Sebringin 12 tunnin ajon 13. sija. Tästä johtuen Ferrari kasvatti tilavuutta 2,6-litraan, mutta näitä moottoreita valmistettiin tiettävästi vain neljä yksilöä. Yksi näistä päätyi koriin 0798, josta tuli näin ollen nykyisen myyntinimensä mukainen Ferrari 268 SP Fantuzzi. Autoa muokattiin myös aerodynaamisesti hieman Le Mansin Mulsannen suoraa varten, mutta vaivannäöstä huolimatta 0798 keskeytti kesäkuussa Le Mansissa 230 kierroksen jälkeen kytkinongelmiin. Myöhemmin saman vuonna auto myytiin Luigi Chinettille Yhdysvaltoihin hänen nimekkään kilpatallinsa (North American Racing Team) käyttöön. NART osallistuikin tällä yksilöllä useisiin kilpailuihin noin vuoden ajan ja tarttuipa noista matkaan tuloksina muutama oman luokan palkintopallisijoituskin. Tammikuussa 1964 Tom O’Brien hankki tämän Ferrarin New Jerseyn suunnalle. Hän ajoi autolla veljensä kanssa SCCA:n alueellisissa kilpailuissa hyvällä menestyksellä, kunnes myi auton työntekijälleen seuraavan vuonna. Moottori hajosi kahdesti ja Luigi Chinetti pyydettiin apuun, jonka seurauksena auto siirtyi vaihtokaupassa lopulta Chinettille. Tämä harvinainen prototyypiluokan kilpuri myytiin Chinettin varastosta Ranskaan herra Bardinonin haltuun vuonna 1969. Bardinon olikin eräs tunnetuimmista Ferrari-keräilijöistä ja hänellä oli jo tuolloin oma yksityinen Ferrareille omistettu automuseo. Hänen toimestaan auto palautettiin sen korin valmistaneen Fantuzzin pajalle kunnostusta varten ja samalla osa muokkauksista palautettiin alkuperäiseen asuun. Autoa on esitelty tasaisin väliajoin aina 80-luvulta lähtien erilaisissa tapahtumissa, joihin lukeutuu muun muassa vuoden 1996 Concorso Italiano. Tämän jälkeen auto päätyi nykyiselle omistajalleen. Vielä omistajanvaihdoksenkin jälkeen sama yksilö osallistui muun muassa Ferrarin 50-vuotisjuhlan kunniaksi järjestettyyn ajoon Roomasta Modenaan. Huolellisen entisöintityön hedelmät ovat yhä poimittavissa tuoreina, vaikka välissä on ehtinyt vierähtää vuosia. Autossa on silti tallella ihastuttava patina, jota ei rahalla saa. Auton hinta-arvion 8 - 10 miljoonaa dollaria maksava ostaja saa tosin valmistautua vastaanottamaan runsaasti kutsuja erilaisiin näyttelyihin ja concours-tapahtumiin. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Patrick Ernzen/RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby’s Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?