7.8.2021

Huutokauppahelmet – Ferrari 268 SP Fantuzzi

1962 Ferrari 268 SP Fantuzzi – RM Sotheby’s

Muun muassa Le Mansissa kilvannut Ferrari 268 SP Fantuzzi on arvotettu 10 miljoonaan dollariin. Voiko tämä vielä olla sijoitus?

Cooper ja Lotus pitivät Ferraria talutushihnassa, joten vuonna 1960 Italian ori siirsi, Formula 1 -autojen lisäksi myös muissa kilpureissaan, kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustetun V6-moottorin kuljettajan taakse. Ferrari esitteli kaksi Type 561 koritettua autoa lehdistölle helmikuussa 1961. Jo seuraavana vuonna tästä oli kehitetty suuremmalla moottorilla varustettu Ferrari 268 SP Fantuzzi. 

Nuo ensimmäiset yksilöt esittelivät samalla Dino SP -kilpa-autot, joista dramaattisimpia olivat Fantuzzin korittamat avokoriset yksilöt. Ne poikkesivat täysin Maranellon totutusta muotoilusta mataline tuulilaseineen, pyöreine lanteineen ja takapään terävällä ilmanohjaimellaan. 

Vaikka kaksi ensimmäistä, nimeltään 246 SP, herättivät lupauksia kaudella 1961 voittaen Targa Florion kokonaiskilpailun ja sijoittuen kolmanneksi Nürburgringin 1000 kilometrin kilpailussa, moni muu kilpailu päättyi keskeytykseen. Ferrari jatkoi kehitystyötä seuraavalle kaudelle neljällä yksilöllä, joissa oli kaikissa eri moottori.

1962 Ferrari 268 SP Fantuzzi – RM Sotheby’s

Alkuperäisen, tilavuudesta ja sylinterimäärästä nimensä tutusti saaneen 246:n, 2,4-litraisen V6-moottorin lisäksi samasta aihiosta tehtiin sekä 196 SP että 286 SP. Näiden lisäksi tarjolle tuli myös Ferrarille poikkeuksellisesti V8-moottorilla varustettu 248 SP. Näistä jälkimmäinen asenettiin vain kahteen yksilöön: 0806 ja nyt Huutokauppahelmenä esiintyvä 0798. 

1962 Ferrari 268 SP Fantuzzi – RM Sotheby’s

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1962 Ferrari 268 SP Fantuzzi – RM Sotheby’s

Tämä runkonumeron 0798 omaava Ferrari 268 SP Fantuzzi on kolmas vain kuudesta koskaan valmistetusta SP-yksilöstä. Nämä neljä viimeistä vuosimallin 1962 autoa saivat pieniä muutoksia koriin, sillä FIA:n muutokset tuulilasin korkeudesta muuttuivat mahdollistaen matalamman kokonaisuuden. 

1962 Ferrari 268 SP Fantuzzi – RM Sotheby’s

Valitettavasti autoon asennettu 2,4-litrainen V8 oli pettymys ja parhaaksi tulokseksi jäi runkonumeron 0806 saavuttama Sebringin 12 tunnin ajon 13. sija. Tästä johtuen Ferrari kasvatti tilavuutta 2,6-litraan, mutta näitä moottoreita valmistettiin tiettävästi vain neljä yksilöä. 

Yksi näistä päätyi koriin 0798, josta tuli näin ollen nykyisen myyntinimensä mukainen Ferrari 268 SP Fantuzzi. Autoa muokattiin myös aerodynaamisesti hieman Le Mansin Mulsannen suoraa varten, mutta vaivannäöstä huolimatta 0798 keskeytti kesäkuussa Le Mansissa 230 kierroksen jälkeen kytkinongelmiin. 

1962 Ferrari 268 SP Fantuzzi – RM Sotheby’s

Myöhemmin saman vuonna auto myytiin Luigi Chinettille Yhdysvaltoihin hänen nimekkään kilpatallinsa (North American Racing Team) käyttöön. NART osallistuikin tällä yksilöllä useisiin kilpailuihin noin vuoden ajan ja tarttuipa noista matkaan tuloksina muutama oman luokan palkintopallisijoituskin.

Tammikuussa 1964 Tom O’Brien hankki tämän Ferrarin New Jerseyn suunnalle. Hän ajoi autolla veljensä kanssa SCCA:n alueellisissa kilpailuissa hyvällä menestyksellä, kunnes myi auton työntekijälleen seuraavan vuonna. Moottori hajosi kahdesti ja Luigi Chinetti pyydettiin apuun, jonka seurauksena auto siirtyi vaihtokaupassa lopulta Chinettille. 

1962 Ferrari 268 SP Fantuzzi – RM Sotheby’s

Tämä harvinainen prototyypiluokan kilpuri myytiin Chinettin varastosta Ranskaan herra Bardinonin haltuun vuonna 1969. Bardinon olikin eräs tunnetuimmista Ferrari-keräilijöistä ja hänellä oli jo tuolloin oma yksityinen Ferrareille omistettu automuseo. Hänen toimestaan auto palautettiin sen korin valmistaneen Fantuzzin pajalle kunnostusta varten ja samalla osa muokkauksista palautettiin alkuperäiseen asuun. 

Autoa on esitelty tasaisin väliajoin aina 80-luvulta lähtien erilaisissa tapahtumissa, joihin lukeutuu muun muassa vuoden 1996 Concorso Italiano. Tämän jälkeen auto päätyi nykyiselle omistajalleen. Vielä omistajanvaihdoksenkin jälkeen sama yksilö osallistui muun muassa Ferrarin 50-vuotisjuhlan kunniaksi järjestettyyn ajoon Roomasta Modenaan. 

1962 Ferrari 268 SP Fantuzzi – RM Sotheby’s

Huolellisen entisöintityön hedelmät ovat yhä poimittavissa tuoreina, vaikka välissä on ehtinyt vierähtää vuosia. Autossa on silti tallella ihastuttava patina, jota ei rahalla saa. Auton hinta-arvion 8 - 10 miljoonaa dollaria maksava ostaja saa tosin valmistautua vastaanottamaan runsaasti kutsuja erilaisiin näyttelyihin ja concours-tapahtumiin. 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Patrick Ernzen/RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby’s

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat