10.8.2024

Huutokauppahelmet – Ford Escort RS 1600i on vähemmän tunnettu hot hatch

Kuva Collecting Cars
Ford Escort RS1600i

Ford Escort RS 1600i ei ole ehkä tunnetuimpia, tai edes parhaimpia urheilullisia viistoperiä 1980-luvulta. Silti sen olemus on ehdasti omaa aikakauttaan.

Ford Escort on ehkä yksi maailman ikonisimmista ralliautojen aihioista – ei tosin tämän artikkelin kolmannen sukupolven takia, vaan enemmänkin kahden edeltävän korimallin ansiosta. Voitettiinhan ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestaruuskin vuonna 1981 juuri Ford Escortilla.

Kahden ensimmäisen Escortin ollessa takavetoisia, kolmas sukupolvi oli iso muutos Fordille, kun autossa siirryttiin etuvetoperusrakenteeseen. Kyseessä oli itse asiassa vasta Euroopan Fordin kolmas etuvetoinen auto Fiestan ja 1960-luvun Taunus 12M -kokeilun jälkeen.

Ford Escort RS1600i

Vastineeksi Volkswagenin julkaisemalle ensimmäisen sukupolven Golf GTI:lle (jollaisen tuoreen koeajon löydät tästä linkistä) Ford päätti tehdä oman hot hatchinsa. Ensimmäinen sporttiversio kantoi nimeä Ford Escort XR3, joka muuttui vuonna 1982 polttoaineen suihkutuksen myötä käyttämään nimeä Ford Escort XR3i.

Ford Escort RS1600i

Tästä ruiskumallista ryhdyttiin valmistamaan myös Ford Escort RS 1600i -erikoismallia, joita valmistui kaikkiaan 8 659 kappaletta. RS 1600i oli luokittelumalli, jonka avulla oli tarkoitus saada Escort mukaan rata-autoiluun. XR3i-malliin eroten RS 1600 i:n 1,6-litraista CVH-moottorista oli saatu enemmän tehoa irti erilaisen kannen, sytytyksen ja polttoaineen suihkutuksen ansiosta. Näiden muutosten jälkeen kokonaistehoa oli tänä päivänä vaatimattomat 84 kilowattia (114 hevosvoimaa), mutta se oli itse asiassa pari hevosvoimaa enemmän, kuin saman ikäisessä GTI Golfissa. Moottorissa kerrotaan kuitenkin olleen vielä roimasti virityspotentiaalia. Myös auton ulkonäköä oli koristettu muun muassa etulipalla, takasiivellä ja rallihenkisillä teippauksilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1981 Ford Escort RS 1600i

Tämän artikkelin yksilön mittarissa on 24 975 mailia (40 210 kilometriä), mutta myyjän mukaan mittari on pyörähtänyt kerran ympäri, joten oikea ajomäärä on 124 975 mailia (201 210 kilometriä). Auto on ollut vajaat pari vuotta säilöttynä kuivassa tilassa. Edellisestä huollosta on sen sijaan enemmän aikaa, sillä myynti-ilmoituksessa mainitaan autoa huolletun vuonna 2016.

Ford Escort RS1600i

Vuonna 2010 auto on kokenut perusteellisen kunnostuksen, jonka yhteydessä kori on myös ylimaalattu. Edellisen kerran auto on katsastettu vastikään heinäkuussa 2024, ja auto on läpäissyt katsastuksen ensiyrittämällä ilman huomautuksia. Auto on siistissä kunnossa, muttei sentään mikään tyhjiössä säilötty: kojelaudassa on nähtävissä pientä kulumaa, ja esimerkiksi ehjissä Recaron etujakkaroiden verhoiluissa kangas näyttää olevan hieman löysäksi venähtänyttä.

Ford Escort RS1600i

Ulkopuolelta auto näyttäisi ainakin kuvien puolesta olevan siistissä iskussa, ja musta väri yhdistettynä harmaisiin teippauksiin sekä 7-puolaisiin alumiinivanteisiin on varmasti yksi näyttävimmistä vaihtoehdoista tämän korin Escortiin.

Kyseinen autoyksilö on listattu Collecting Carissa, ja auton tämänhetkinen sijainti on Ravensheadissa Englannissa.

Luetuimmat